Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisCannabis/Hamp

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Cannabis/Hamp

Innlegg av MikkelRev »

Cannabis har blitt røykt i 12000 år og vært medisin i 3500 år. Både George Washington, Thomas Jefferson og Benjamin Franklin dyrket hamp. Washington erklærte: "Make the most of the hemp seed. Sow it everywhere."

Etter den internasjonale opiumskonferansen i 1937, bannlyste regjeringen etterforskningen av hamps medisinske funksjon. Nå kan vi kjøpe syntetisk dronabinol (cannabis-virkestoff) for en mye høyere pris, og mange flere bivirkninger. Penge vant.

I 1916 ble det slått fast at hamp kunne erstatte nedskjæring av 4/5 av trær for å skaffe papir. Hearst Paper Manufacturing Division og Kimberly Clark fryktet for industrien. Hearst kjempet derfor for kriminalisering av cannabis.
I 1937 vant de gjennom, og cannabis ble illegalt i store deler av verden. Pengene vant igjen.

Videre lesning:
http://www.normal.no
Antall ord: 135
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 48
Startet: 15 Okt 2006 01:25
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sandefjord

Innlegg av jon »

og ikke mninast: henry ford sin første bil gikk på bensin laget av olje fra map, og plastikken var laget av hamp!!

papir fra hamp blir ikke gult over tid!! og kan erstatte 60%av dagens pharmasøytiske produkter
Antall ord: 40
Root: open (38%)
Sacral: under-active (6%)
Navel: open (25%)
Heart: open (50%)
Throat: open (19%)
Third Eye: open (38%)
Crown: over-active (81%) 2007
(Crown: open (69%) 2006 )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Her er det nok mye økonomi inne i bildet ja mikkelrev... samme med denne bilen til Henry Ford, som ble en trussel for det resterende bilmarkedet

Ikke minst er det mye lettere å dyrke, billigere og mer slitesterkt enn bomull.
Antall ord: 39
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Et problem med hamp er at hamp-planten også heter cannabis, og har en rekke skumle sideeffekter.

Derfor er reklame for hamp ofte en skjult propaganda for å legalisere hasj og marihuana, sponset av de som sitter med pengene og er bakmenn i narkotikatrafikken.
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

BA skrev:Et problem med hamp er at hamp-planten også heter cannabis, og har en rekke skumle sideeffekter.
.
Jeg er litt nysgjerrig på hva disse sideeffektene egentlig er, da jeg har hørt og lest begge deler (både at det er skadelig og at det ikke er det. at det er mindre skadelig enn alkohol for eksempel) ??

Jeg vet ikke hvor lenge den tråden her får leve, men tar gjerne imot linker hvis du har BA :)

Du har nok rett i at mye av det er med baktanke på at hasj og marijuana legaliseres,
men så har vi de på den andre siden som ikke vil legalisere pga økønomiske grunner. Jeg mener da også at det er forskjell på plantene som brukes til å produsere hamp og de plantene man bruker til marijuana? Mao at man ikke kan røyke hamp plantene..
Antall ord: 146
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

zind skrev:
BA skrev:Et problem med hamp er at hamp-planten også heter cannabis, og har en rekke skumle sideeffekter.
.
Jeg er litt nysgjerrig på hva disse sideeffektene egentlig er, da jeg har hørt og lest begge deler (både at det er skadelig og at det ikke er det. at det er mindre skadelig enn alkohol for eksempel) ??

Jeg vet ikke hvor lenge den tråden her får leve, men tar gjerne imot linker hvis du har BA :)

Du har nok rett i at mye av det er med baktanke på at hasj og marijuana legaliseres,
men så har vi de på den andre siden som ikke vil legalisere pga økønomiske grunner. Jeg mener da også at det er forskjell på plantene som brukes til å produsere hamp og de plantene man bruker til marijuana? Mao at man ikke kan røyke hamp plantene..
http://www.forskning.no/Artikler/2004/d ... 1990242.52
http://utekontakten.fredrikstad.as/Defa ... 4#Cannabis
http://www.rusinfo.no/hasj/ungd_01.htm
http://www.rusinfo.no/hasj/foreld_04.htm
http://www.shdir.no/rusmidler/fakta_om_ ... nabis_7963

Det er nok skadelig på andre måter enn alkohol. Der alkohol er vannløselig er THC fettløselig og kan ødelegge fettet i hjernen.

Langvarig bruk medfører f.eks. en merkelig måte å se verden på. En blir forferdelig egosentrisk, og mister i stor grad selvinnsikten. Man mister også evnen til empati. Dette er erfart ved misbrukere jeg selv kjenner, og det er ikke skrevet mye om det i linkene ovenfor. Det kan kjennes igjen i noe av det som skrives ovenfor, selv om det ikke er så konkret som jeg skrev her.
Sist redigert av BA. på 20 Okt 2006 19:31, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 284

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Baasert på undersøkelse gjort av 400 hasjrøkere. Alle symptomene passer kanskje ikke for alle, men det er de karakteristiske symptomene som her er beskrevet.

Jeg skriver bare ned et overslag av hva som står i heftet "Om hasj og påvirkning", utgitt av Borgestadklinikken/Blå Kors i Norge 1997. ISBN 82-90354-18-5

Heftet er opprinnelig utarbeidet av Rådgivningsbyrån i narkotikafrågor Lund i Sverige, og oversatt av Bogstadklinikken kompetansesenter. Forfatter av heftet er Thomas Lundquist. Så for de som er interessert i å lese alt er det bare til å sette i gang. Det er lettlest, klart og tydelig - og jeg syns faktisk alle som har interesse for eller bruker stoffet bør lese det.

Så da tenker jeg kilde er avklart - for jeg regner med at det vil bli etterspurt som argument for at alt jeg sier er feil.

Cannabis er hasj, marihuana og hasjolje. Alle preparatene inneholder ca 420 ulike kjemiske stoffer, hvorav ca 80 påvirker psyken. Alkohol, som vanligvis sammenlignes med hasj når en vil fortelle hvor bra hasj er, inneholder kun Etyl - alkohol som påvirker psyken. Det er altså stor forskjell på kompleksiteten. Det stoffet vi oftest prater om i forhold til hasj er Tetra Hydro Cannabinol (THC). THC er et hallisinogent stoff som forandrer vår oppfattelsesevne og kan gi psykoseliknende opplevelser.

Til forskjell fra alkohol er hasj (thc) fettløselig. Alkohol er vannløselig. THC lagres i kroppens fettvev, som det finnes mye av i hjernen og kroppens innvoller. THC mister IKKE evnen til å påvirke psyken under lagringsperioden, men påvirker også tankeprosessen når det utsondres fra fettvevet.
Etter en gangs røyking tar det ca 1 uke før halvparten av THC mengden er ute av kroppen. Og det tar ytterligere minst 5 uker før resten er utsondret fra fettvevet. Det tar ca 5 røyketilfeller før en får en subjektiv oipplevd rus av hallusinoerende karakter. Lagringen av THC begynner derimot ved første gangs bruk. Om en bruker dette stoffet oftere enn hver 6 uke innebærer det altså at mentden THC i fettvevet øker over tid. I gjennomsnitt tar det ca 2 år med sporadisk røyking før det er blitt et ordentlig depot av THC i kroppen. Dette skaper en forandring i vår tankeprosess som er vanskelig å oppdage fordi forandringen skjer gradvis over en lang periode.

Akutt rus

Akutt rus. Ca 15 min etter inntak.

Første fase varer mellom 15 og 45 minutter.
- Aktiv i tankene, utadvendt, lattermild og pratsom
- Blodsprengte øyne som er følsomme for lys
- Hjerteklapp, svimmelhet, hoste, trykk i hodet og økt puls
- tørr i øynene, munnen og svelget.

Andre fasen varer i ca 3 timer
- aktiv i tankene men innadvendt
- Sitter gjerne og hører på musikk, ser video eller ligger og sløver
- Farger blir sterkere og lukter mer fremtredende
- Sammenhenger fremtrer klarere
- Utpreget tankeflukt og mange assosiasjoner.

Den akutte rusen påvirker det tredimensjonelle synet så en får vanskeligheter med å fokusere blikket. Gir også tunnellsyn.

Den aktive rusen er den rusen som hasjrøykeren selv opplever som rus. i begynnelsen har denne rusen bare en hallusinerende karakter, men etter en stund blir det også en tilstand der man er aktiv og kjenner seg normal. SLutten på den aktive rusen markeres med et sug etter søtsaker, man spiser uten å få metthetsfølelse.

Etter ca 4 timer går rusen over til en mer passiv tilstand. Styrken i denne passive rusen avhenger av hvor ofte man røyker. vanligvis røyker man ikke så ofte i begynnelsen, og da blir den passive tilstanden mindre tydelig. I den passive tilstanden kjenner man seg sløv, uengasjert, litt treg og trøtt et par dager. Siden tenker man ikke mer på det.

Kronisk rus
Om man røyker med et intervall på mindre enn 6 uker forsterkes etter hvert den passive rusen og blir en kronisk rus.
- man blir passiv og treg også resten av uka
- Når den passive og trege tilstanden blir for tydelig får den akutte rusen en ny funksjon - den tilførere ny energi
- Men blir dårligere på spesielle oppgaver jeg kommer tilbake til senere her.

Når den kroniske rusen er grunnlaget blir det mer positivt å røyke hasj. Fordi man id en akutte rusen blir mer opplagt og aktiv. Det er motsatt av hva en del informasjon sier - at man blir passiv når man røyker hasj. Hasjrøykeren merker at han ikke blir sløv av hasjen, og tror derfor at han i fred og ro kan fortsette å røyke. Grunnen til dette er at han går i en kronisk passiv rus og derfor opplever den aktive rusen som oppkvikkende.
Den stadige rusen er blitt en ny normaltilstand.

I begynnelsen finnes bare den akutte rusen og den fungerer i forhold til ens normaltilstand. Når den kroniske rusen vokser frem blir det den nye normaltilstanden hvor man er sløv, treg, passiv og ureflektert. Daqoppleves hasjen son et energitilskudd der en blir tydelig for seg selv og kan utføre ting. Altså røyker man i begynnelsen for rusen, deretter røyker man for å kjenne seg normal og oppstemt - ettersom det er en god følelse. Jo sterkere den kroniske rusen er jo kortere er den akutte rusen. Man må da røyke oftere for å kjenne seg i form - en ond sirkel.

Når de følgende beskrevne psykiske funksjuoner tones ned (i kronisk rus) havner individet i et slags psykisk fengsel som man selv ikke er bevisst at man sitter i:

Språklig evne
Blir dårligere til å finne ord på det man vil beskrive. vanskelig for andre å forstå hva man mener.
Vanskeligheter med å forstå hva andre mener. Ordene mister sin kvalitet - mister den "folkelige" meningen av ord. Klarer ikke beskrive.
Som å ha en osteklokke over hodet, man blir avskskjermet.
Tenker konkret og mangler evne til å tenke abstrakt - altså - man mister evnen til å endre mening og se ting i et helt perspektiv.

------- hasj skapaer negative følelser. Indirekte lager hasj negative følelser. For å få bort de følelsene trenger man å røyke mer = konkret problemløsning.

Vår evne til å dra korrekte konklusjoner
Mister evnen til å foreta en kritisk vurdering av hva man sier å gjør.
Registrerer at feil gjentas, men har mistet evnen til å se hva det skyldes og kan derfor ikke foreta forandring. Det kobles ikke sammen med hasjrøykingen da det er en generell egenskap (som alt annet jeg nevner her) som blir gradvis dårligere. Er ikke leger i stand til kritisk å granske sin egen oppførsel.

Fleksibilitet i tankene
Blir mer og mer ensidig
Får vanskeligeheter med å beholde oppmerksomheten
Hører mindre på hva andre mener
Har klare meninger og nyanserer dem sjelden
Kan som oftest ikke diskutere på en fruktbar måte
Snakker TIL og ikke MED andre.

Dette er fordi man da oppfatter "verden" i deler, ikke i helhet. Og når man ikke kan se en rød tråd gjennom hendelser må man lage sitt eget bilde basert på de delene man har. Dette blir veldig annerledes enn "normalen" og man føler seg da lett ensom og utenfor.

Hukommelse
Glemmer ganske lett hva man prater om
Mister tråden lettere
Glemmer avtaler, tider, møter osv
Vanskeligheter med å vurdere tiden
Lever til slutt bare i nuet.
Får vanskeligheter med å forestille seg lengre tidsintervaller.
Sier man at man skal gjøre noe i morgen eller nese uke kan man gjerne mene det, men når tiden kommer er det glemt.

Sannsynligvis kjenner dere igjen dette og sier at slik fungerer vi uten å røyke hasj. Det er derfor det er vanskelig å oppdage om noen røyker hasj, fordi det ligner de feil man selv gjør når man er trett og ukonsentrert. Forskjellen er at vi normalt oppdager det å gjør noe med det. Ved hasjbruk får personen manglende evne til å hente informasjon fra korttidshukommelsen.

Evnen til å sette sammen deler til en helhet
manglende evne til å sortere informasjonsflommen på en korrekt måte
Vanskelig for å skille ut hva som er vesentlig informasjon
Vanskelig for å legge til det kvalitative aspektet i språket, dvs, få følelsen av at det er jeg som mener slik.
Vanskelig for å forstå nyansene i informasjonen.

Det blir en ny måte å analysere, tolke, reagere og fungere på - dette kalles Cannabismønster. Og det er fordi den røde tråden mangler og verdensopplevelsen er et helhetsbilde basert på enkeltdeler. Cannabismønsteret tar over tid større og større plass hos personen og den opprinnelige identiteten blir mindre og mindre. Det nye tankemønsteret danner nye normer og forestillinger. disse skiller seg klart fra hvordan man skulle ha oppfattet saker og ting om man ikke hadde røykt hasj. Dette merker ikke hasjrøykeren.

Det er viktig å være bevisst på at det er Cannabismønsteret man møter når man diskuterer med en hasjrøyker. Forskjellige fraser:
"jeg kan slutte å røyke hasj når jeg vil, men jeg vil ikke akkurat nå"
"Man blir ikke sløv av å røyke hasj, tvert imot, jeg kommer i kjempeform, så jeg tar ingen skade"
"Alle røyker hasj"
"Min hasjrøyking er ikke noe problem, men kjærnekraften er et problem:"
"Alkohol er jo tillatt og det er mye farligere"
"Hasj er et naturprodukt"
"Jeg blir kreativ og kunstrnerisk. derfor kan jeg fortsette å røyke hasj."
"Jeg kjenner mange hasjrøykende venner som er slik som denne beskrivelsen, men ikke jeg. Jeg er unik og immun mot de negative effektene"
Jeg fungerer best når jeg er sånn passe "stein". Jeg har en mangel som må kompenserers med hasj"

Mange prosjekter på gang som ikke blir fullført. Dette gjør at hasjrøykeren opplever seg selv som aktiv og alt det negative som sies om hasj er feil. Når man slutter å røyke hasj henger dette mønsteret igjen. Spesielt ved kortere opphold. Da opplever hasjrøykeren ingen forandring, noe som leder til holdningen at da kan man bare fortsette.

Evnen til å kunne orientere seg

Omgivelsene blekner bort og man er ikke så interessert i hva som skjer rundt en
Lever i sin egen verden uten at man er bevisst at man gjør det
noterer at det blir vinter og vår, men ikke noe mer.
Bryr seg ikke om mellommenneskelige relasjoner
Planlegger ikke sin dag

Dette skaper en falsk følelse av frihet.

Gestaltminnet
Får vanskeligheter med å gjenkjenne mønstre, noe som kan føre til at man ikke finner frem i sin egen by.
Får vanskeligheter med å huske hvilke relasjoner ulike personer har til hverandre.
Får vanskeligheter med å huske rutiner og hvordan man skal oppføre seg
Har sjelden kontinuitet i sine relasjoner
Lar seg styre av de rådende omstendighetern



Alle oppfatninger man har fått under hasjrus henger med så lenge de ikke blir trukket i tvil. Det går an å få tilbake sin kapasitet, men man må være bevisst at den har vært redusert. det er imidlertid nødvendig at man aktivt reflekterer over sine meninger og holdninger slik at nyansene kommer frem. Dersom man har røykt hasj i mer enn 2 år bør man søke hjelp til dette.

Når man slutter med hasj tar det opp til 6-10 uker før THC er ute av kroppen. Man kan dele abstinensperioden i 3 trinn:
1. Va 12 dager og har medisinsk preg. man får abstinenssymptomer som verking i muskler, hodepine,. forkjølelse, man svetter, er kald/varm og man får søvnforstyrrelser.
2. Ca 3 uker etter siste røyk - har et psykologisk preg. det er under denne perioden den beroligende effekten fra hasjen ikke lenger kan holde angsten borte. Disse negative følelsene suppleres av sterkere drømmer.
3. Sosialt. Har egentlig ingen slut fordi dette er begynnelsen til en identitetsutvikling som ikke hindres av hasjens påvirkning av tankeprosessene.

Her er det sikkert litt skrivefeil osv, men det får så være. Og noe er skrevet direkte av, annet er skrevet med egne ord. Kanskje litt slurvete av meg. Men for de som trekker mine tolkninger i tvil er det bare til å lese heftet selv

Og her har jeg ikke engang tatt med hvordan det påvirker ungdommers utvikling. Kan ta litt kort at ungdom kan begynne å bruke hasj for å frigjøre seg, eller for å skjerme seg fra frigjøring - eller å bli voksne og selvstendige. Det kan være en måte å ta kontroll som en løsrivelsesprosess eller det kan være en måte å døyve angsten for å stå alene på. Og da sier det seg selv, etter ovenstående, hvor stor innvirkning det faktisk kan ha på en ungdoms utvikling.



Atmi
Antall ord: 2142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

takk :)
Antall ord: 1
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RaggSokken
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 239
Startet: 09 Des 2005 14:46
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av RaggSokken »

THC er da virkestoffet?
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
El Boss

Innlegg av El Boss »

nå skal jeg ikke på noe sett eller vis promotere hamp, eller hampolje, da dette garantert misforståes med vilje av enkelte aktører, men jeg vil gjerne vise dere at hamp er et meget fornuftig alternativ til fossilt drivstoff, og det er jo eminent til klær, osv, da hamp er en plante som ikke utarmerer jorden hvor den dyrkes.
Det er stor forskjell på industriell hamp og THC innholdig hamp, som utelukkende benyttes til å røyke, men altså, nå skal man kanskje respektere at Jovian er særs fleksibel, men nekter promotering av hva han selv karakteriserer som narkotiske stoffer, og det bør vel respekteres, men altså, hva jeg vil vise dere er bare at det lar seg gjøre å tenke annerledes, men her kommer kapitalstrømmen ut av vante elver og blir til nye bekker, og det er ikke populært i de kretser hvor olje er verdens mest omsatte stoff, foran våpen og narkotika..

Men altså, http://www.hempcar.org
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

takk atmi:)
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

El Boss skrev:nå skal jeg ikke på noe sett eller vis promotere hamp, eller hampolje, da dette garantert misforståes med vilje av enkelte aktører, men jeg vil gjerne vise dere at hamp er et meget fornuftig alternativ til fossilt drivstoff, og det er jo eminent til klær, osv, da hamp er en plante som ikke utarmerer jorden hvor den dyrkes.
Det er stor forskjell på industriell hamp og THC innholdig hamp, som utelukkende benyttes til å røyke, men altså, nå skal man kanskje respektere at Jovian er særs fleksibel, men nekter promotering av hva han selv karakteriserer som narkotiske stoffer, og det bør vel respekteres, men altså, hva jeg vil vise dere er bare at det lar seg gjøre å tenke annerledes, men her kommer kapitalstrømmen ut av vante elver og blir til nye bekker, og det er ikke populært i de kretser hvor olje er verdens mest omsatte stoff, foran våpen og narkotika..

Men altså, http://www.hempcar.org
Det finnes en rekke positive egenskaper ved hamp. Det er også det tråden starter med. Problemet med hamp er at det utvinnes av cannabisplanter, akkurat som narkotika gjør.

Nå har vi en rekke andre stoffer av kunstfiber, som er helt kurant å benytte, og overstiger hampens egenskaper både når det gjelder klær og tau.

Når vi snakker om kapital i forbindelse med hamp og narkotika er det ikke først og fremst de som vil opprettholde forbudet jeg tenker på som kapitalsterke, men de som tjener penger på innførsel av narkotika.
Antall ord: 265

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

zind skrev:Her er det nok mye økonomi inne i bildet ja mikkelrev... samme med denne bilen til Henry Ford, som ble en trussel for det resterende bilmarkedet

Ikke minst er det mye lettere å dyrke, billigere og mer slitesterkt enn bomull.
Jeg har ikke hørt om den Ford'en, men jeg kan sikkert føye til litt når det gjelder hamp, papir og tekstil:
- Hamp er den er den lengstvarende kjente naturlige fiberen og var den nest mest brukte naturlige fiberen frem til 1930, da den ble erstattet av Du Pont plastikkfibre 1936 under tyske patents.
- 90% av alle skipssegl ble laget av hamp fra før Kristus til 1930.
- 80% av all tekstil frem til 1820 ble laget av hamp.
- 90% av all tau og garn var laget av hamp frem til 1937. Ble erstattet med petrokjemisk fiber, produsert av Du Pont.
- 75-90% av all papir i verden ble laget av hamp. Ble av Du Pont erstattet av billigere tremasse sulfid 1883 med patent i 1937.
Antall ord: 170
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Derfor er reklame for hamp ofte en skjult propaganda for å legalisere hasj og marihuana, sponset av de som sitter med pengene og er bakmenn i narkotikatrafikken.
Nei, de skume mørkemenn ville nok ha tapt penger på en legalisering iom at "dealere" ville ha mistet markedet sitt.
Antall ord: 49
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev: En blir forferdelig egosentrisk, og mister i stor grad selvinnsikten. Man mister også evnen til empati. Dette er erfart ved misbrukere jeg selv kjenner, og det er ikke skrevet mye om det i linkene ovenfor. Det kan kjennes igjen i noe av det som skrives ovenfor, selv om det ikke er så konkret som jeg skrev her.
Å bli egosentrisk/uempatisk er ikke en naturlig følge av cannabis, men av personens negative psykologiske utvikling. Jeg kjenner mange som det har gitt heller motsatt virkning til, skal vi telle hvem som kjenner flest for å se hvem som har rett? Men disse jeg snakker om, tar ikke andre stoffer itillegg.
Antall ord: 110
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links