Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisCannabis/Hamp

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

anniren skrev:
Tror egentlig ludoburgero er stor nok til å prate for seg selv. Men grunnen til det jeg sier her er forklart i innlegget over dette siterte. Ikke verre enn det. Og det er en logisk og fornuftig slutning. Dersom du vet mye om alkohol har det somregel en begrunnelse. Det være seg at du kjenner folk som drikker, du er opptatt av avhengighet eller du har et avhengighetsproblem selv. Klart at man kan bli født med hovedinteresse "alkoholens mer eller mindre skadelige virkninger" - men det er lite sannsynlig.
Ja vet du hva? han er stor nok til å snakke for seg selv, men når folk anklager en annen for dop bruk/hasj bruk og jeg kan bekrefte at det ikke er sant, så vet du hva? da bekrefter jeg at det han sier der er sant.. Er ikke det greit å vite sannheten da? for dere driver jo bare å anklager han for å bruke mye av det, eller har brukt mye av det.. og da kan dere bare legge det fra dere, for jeg har herved avkreftet at det stemmer ikke.
Bruk nye argumenter.

Kjenner folk som drikker? jaaa, alle vennene mine drikker, mamma og pappa tar seg alkohol, søstrene mine drikker alkohol, jeg drikker alkohol, onkelen min drikker alkohol. Opphengt av avhengighet? nei det er jeg så absolutt ikke. og jeg er så absolutt ikke alkoholiker..

Jeg kan mye om blomster jeg. Drikker jeg de? ruser jeg meg på de? spiser jeg de? nei nei nei, jeg har bare en hobby, jeg har bare en interesse.
Seriøst, skjerp dere.. finn andre argumenter som ikke går på hvor mye hver enkelt har brukt det og ikke brukt det.. spes når dere ikke vet sannheten, og nekter å høre sannheten når den blir fortalt og bekreftet.[/quote]

Og? Jeg har ikke anklaget Ludoburgero for å bruke dop jeg. Hva er det du prater om?
Antall ord: 318

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:
BA skrev:Problemet med denne tenkemåten er at naturen ikke er perfekt. Planter som inneholder medisin inneholder også gift, medisin er i seg selv også gift, så dosering er alfa og omega her.
Jeg er enig med deg med dosering av legemidler. Også enkelte naturmidler.
Dosering betyr imidlertid ikke nødvendigvis å fjerne noen stoffer det.
Dosering er vel først og fremst en betegnelse på mengde.
Så vil du utdype hva poenget ditt egentlig var?
Det var egentlig to poeng, men skrevet dumt.
1. Planter som inneholder medisin inneholder også gift.
2. Medisin er i seg selv også gift, så dosering er alfa og omega.
Hvis jeg misforstår deg bør du kanskje formulere deg klarere. Jeg ser ikke på diskusjonen som noen konkurranse og har dermed ikke behov for å sanke poeng.
Jeg har på følelsen av at du ofte misforstår med vilje.
Dette er også grunnen til at jeg ser på deg som en kverulant.
Forsøke å være klarere kan jeg, men jeg prøver stadig vekk å være så klar som jeg synes er nødvendig, ofte blir det også etter mitt eget syn så klart at det blir å gå rundt grøten.
Misforstår man da, er det fordi man ikke vil forstå.
Å være uenig er noe annet.
Misforsto du virkelig?
Jeg vet ikke, hvis du mente det du skriver nedenfor misforsto jeg deg.
Hva mente du da egentlig med samspill og harmoni med naturen?
Jeg mener følgende:
Ta vare på naturen, begynne å snu. Tenke på klimaendringer.
Redusere utslipp av mange slag forgiftende gasser.
Bruke naturen og la den bruke oss. Samspill. Enighet, møtes på middelveien med naturen.
Dette var hummer og kanari. Her får jeg dele opp litt. :)
Enig, selv om jeg ikke er helt klar over hva du mener med at naturen skal bruke oss eller enighet med naturen. Naturen har ikke bevissthet, men vi bør handle med tanke på naturens bevaring.
Ikke ta overhånd, ikke syntetisere i overflod, men bruke av de ressurser vi har. Ikke leke Gud.
Dette er to forskjellige ting. Syntetisere i overflod er unødvendig, men å produsere legemidler syntetisk er i mange tilfeller billigere og mer miljøvennlig enn å sanke planter for å utvinne ekstrakt. Det er ikke å leke gud.
Legemiddelindustrien er slik jeg ser den en kynisk mafia som tjener penger på å holde sykdom i sjakk. Kosmetikk er det rett og slett. Hvem kom med en kur for livet?
Nei, si det... hvem ville kommet tilbake og kjøpt flere medisiner?
Noen medisiner er en kur for livet. Jeg kjenner folk som er kurert for kreft, og som har like stor sjanse som resten av befolkningen til å leve resten av livet uten mer kreft. Man blir kurert for mange sykdommer, og man får vaksine for å unngå å bli syke i utgangspunktet.

Legemiddelindustrien blir stadig beskyldt for å være en mafia, og for alt jeg vet kan det stemme. Likevel er den mafiaen underlagt strenge kontroler, noe narkotikaproduksjonen ikke er. Heller ikke produksjonen av naturmidler. Dokumentasjon av virkning kreves heller ikke for naturmidler. I tillegg kan naturmidler være direkte skadelige, uten at noen sjekker opp dette. Folk har kommet til lege for reaksjon på legemidler, uten at de har tenkt på at naturmidlene kunne ha slike konsekvenser. Derfor fikk heller ikke legen beskjed om bruk av naturmidler og pasienten gikk i lang tid før man kunne fastslå årsaken.

Ved å bruke legemidler foreskrevet av lege får man også vurdert hvordan legemiddelet vil reagere i forhold til andre legemidler en benytter, det vil ikke skje ved inntak av naturmidler.
Jeg snakker om business, jeg snakker om konsumoverfloden og den fikserte fokusen på puritansk velstand, syntetiske gleder. En betongverden skapt av oss mennesker som ikke lærer at den kommer til å velte over oss før eller siden, og at enden aldri har vært nærere nettopp som følgene av denne utviklingen.
Vi har atombomber og nanoteknologi og forurensning så det holder. Vi putter alt i alle, og naturen er ikke lenger i balanse. Hele verden er temmelig ødelagt.
Det jeg mente med harmoni og samspill er så mangt.
Og så til de grader fjernt fra alt som har med rusmidler å gjøre.
Men hva har atombomber, forurensning og "puritansk velstand"(?) med narkotika å gjøre?
Feil. Vi er mange her som kan diskutere uten å bli personfokuserte. Det handler om å diskutere saken, ikke henge seg opp i hvem som sier noe.
Det man mener står man også for, og hvis man "kjører i samme stil" vil ofte enkelte debattanter ofte stå i steil mot hverandre dersom de er svært uenige om mangt.
Det har i utgangspunktet lite med personfokus å gjøre.
Det er meningene som diskuteres.
Det er uproblematisk å være dypt uenige i sak men likevel holde saklig debatt. Personangrepet jeg reagerte på var ikke debatt om meninger men en avsporing.
Som sagt ser jeg ikke på diskusjonene som noen konkurranse, og jeg ser det slik at jeg vinner på alle diskusjoner der jeg lærer noe nytt. Hvis jeg skulle ha noe ønske om å stoppe, true eller kneble mine meningsmotstandere, ville jeg tapt alle diskusjonene.
Du har en fin plan med det meste du gjør?
Jeg tror vi alle kan bøye oss litt i støvet og si at vi ikke er perfekte og gjør ting vi kan angre på. Fordi det er menneskelig. Og jeg går utifra at du også er et menneske.
Selv ser jeg også på diskusjonene på samme måte som deg, men jeg tar tydeligvis mer til takke med å lære noe fra alle og enhver om hva som blir sagt, mens du setter kriterier for hva som er godkjent læremateriale for deg.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor du stadig blander "knebling" inn da det høres virkelig skummelt og kriminelt ut og jeg får assosiasjoner med en mann med finlandshette i en bakgate :lol:
Har ikke du også edle mål med det meste du gjør? Selv om vi alle kan feile og en handling med edelt mål kan få resultat man ikke planla så tror jeg nok at de fleste av oss har edle mål i utgangspunktet.
Jeg har inntrykk av at jeg ofte blir regnet som kverulant av de som er uenige, mens de som er enige med meg opplever meg som saklig.
Unnskyld, jeg har et råd som du kan ta til etterretning om du vil:
Det er ikke så enkelt som du ser på det.

Dersom jeg skulle si noe virkelig dumt og finne det ut i etterkant at "slik burde jeg ikke sagt", så kan jeg godt få masse enighet. Noe jeg har på følelsen av at jeg ville fått mye av (enighet) dersom jeg sa masse jeg ikke mente. For stort sett blir jeg møtt med uenighet, de fleste gangene jeg skriver om noe her inne.
Så er det gjerne også at jeg ikke gidder å skrive om ting jeg er ute etter enighet med, fordi jeg da aldri ville få frem ytterpunktene.. kontrastene.. og få høre alt som ligger i mellom. Det er nemlig slikt en blir klok av. Hva om jeg så en rød bil sammen med noen andre? De så den de også. De så den var rød. Da gidder jeg ikke påstå at den er grønn, og ei heller påpeke at den var rød. Velkommen til min enkle filosofi.
Men kanskje du kan fortelle meg også at dette ikke er så enkelt som jeg ser på det?
Så kan jeg også ta det til etterretning.
Nåja, i de fleste diskusjoner her inne er det fler enn to deltagere og da vil ofte to eller flere være til en viss grad enige. I noen tilfeller er det noen som er enige med meg også selv om jeg ikke deltar i diskusjonen for enighetens skyld.
ludoburgero skrev: Nok en gang... du foreslår at jeg oppfordrer til rusmisbruk eller at jeg er ute etter å misbruke rusmidler selv. Dog indirekte. Jeg bruker til syvende og sist ikke cannabis, jeg har prøvd og er egentlig ferdig med det.
BA skrev:Jeg har ikke foreslått, hverken for deg eller andre å bruke narkotika.
Leste du feil? Jeg sa at du "foreslår at jeg oppfordrer til rusmisbruk eller at jeg er ute etter å misbruke rusmidler selv". Du insinuerer.
Mye tyder på at du ikke engang leser det jeg skriver. Det gjør jeg hos deg, men om ønskelig er Man slig tilbage som Man ønsker at andre skal være mot Dem.
Det var din bruk av ordet "foreslår" som villedet meg. Ja, i noen grad forstår jeg det som at du oppfordrer til bruk av narkotika.

Tenk deg en som skriver at pølse er veldig godt og sunt og å spise det vil støtte de stakkars griserøkterne. Om vedkommende så i neste setning skriver at han ikke vil oppfordre noen til å spise pølse, så er det ikke sikkert at han blir trodd så veldig på begge setningene.
Om du bruker det eller ikke vet jeg ikke noe om.
Også DET skreiv jeg i forkant ganske så tydelig ovenfor.
Kan du prøve å lese et helt avsnitt før du protesterer?
Noe av argumenteringen tyder på at du bruker (eller har brukt mye), mens du selv sier du ikke gjør det. Du vet best selv. :)
Og her har du plutselig fått det med deg at jeg sier jeg ikke gjør det likevel.
Akkurat.

Det er ikke argumentene men måten du bygger opp argumentene på. Det har med helheten i dine innlegg å gjøre. Noe jeg ikke kan sette fingeren på, men som gjør at argumenteringen tyder på at du bruker eller har brukt mye rus.
Du er en snodig skrue, det må jeg bare få si.
"Er hun imot pedofili?
Da er det mye som tyder på at hun har opplevd overgrep som barn selv."
Du har slik en enkel måte å resonnere på at jeg noen ganger måper.
Eller kanskje bare fordommer.
Det er som sagt ikke argumentene eller meningen men argumenteringen.
Antall ord: 1705

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anniren

Innlegg av anniren »

Globeline skrev:
Og? Jeg har ikke anklaget Ludoburgero for å bruke dop jeg. Hva er det du prater om?
Nei ikke direkte anklaget han for det nei, men gi deg på det når du får bekreftet at det dere sier ikke stemmer..
Globeline skrev:Helt enig i at argumentasjonen tyder på at han har brukt mye. Likevel er det fullt mulig å ha et liberalt forhold til det uten å bruke mye. Men at han diskuterer som om han har brukt mye viser klart at han har latt seg påvirke av folk som bruker mye. Og som han selv sier så har han noen venner han virkelig beundrer, som bruker mye. Og det forklarer saken.
Jeg forteller dere at det dere argumenterer med der, og det dere tror der, er helt feil.
Jeg prøver å fortelle deg at fordi om folk kan mye om noe, så betyr ikke det at man missbruker det, har gjort det eller noe lignende.. folk kan ha interesse for noe, uten å måtte ha gjort noe selv.

Get it?
Antall ord: 174

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

anniren skrev:
Globeline skrev:
Og? Jeg har ikke anklaget Ludoburgero for å bruke dop jeg. Hva er det du prater om?
Nei ikke direkte anklaget han for det nei, men gi deg på det når du får bekreftet at det dere sier ikke stemmer..
Globeline skrev:Helt enig i at argumentasjonen tyder på at han har brukt mye. Likevel er det fullt mulig å ha et liberalt forhold til det uten å bruke mye. Men at han diskuterer som om han har brukt mye viser klart at han har latt seg påvirke av folk som bruker mye. Og som han selv sier så har han noen venner han virkelig beundrer, som bruker mye. Og det forklarer saken.
Jeg forteller dere at det dere argumenterer med der, og det dere tror der, er helt feil.
Jeg prøver å fortelle deg at fordi om folk kan mye om noe, så betyr ikke det at man missbruker det, har gjort det eller noe lignende.. folk kan ha interesse for noe, uten å måtte ha gjort noe selv.

Get it?
Siden du bruker «dere» regner jeg med at du sier dette til meg også. Jeg har allerede sagt at han vet best selv. Jeg har fortalt at det ikke har med argumentene å gjøre men en gjenkjennelig måte å argumentere på som jeg ikke kan definere nærmere. Om han bruker det eller ikke er egentlig ikke noe poeng for mitt vedkommende. Min argumentering mot ham går også på argumentene hans, ikke på om han bruker eller ikke. :)
Antall ord: 255

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anniren

Innlegg av anniren »

BA skrev:
anniren skrev:
Globeline skrev:
Og? Jeg har ikke anklaget Ludoburgero for å bruke dop jeg. Hva er det du prater om?
Nei ikke direkte anklaget han for det nei, men gi deg på det når du får bekreftet at det dere sier ikke stemmer..
Globeline skrev:Helt enig i at argumentasjonen tyder på at han har brukt mye. Likevel er det fullt mulig å ha et liberalt forhold til det uten å bruke mye. Men at han diskuterer som om han har brukt mye viser klart at han har latt seg påvirke av folk som bruker mye. Og som han selv sier så har han noen venner han virkelig beundrer, som bruker mye. Og det forklarer saken.
Jeg forteller dere at det dere argumenterer med der, og det dere tror der, er helt feil.
Jeg prøver å fortelle deg at fordi om folk kan mye om noe, så betyr ikke det at man missbruker det, har gjort det eller noe lignende.. folk kan ha interesse for noe, uten å måtte ha gjort noe selv.

Get it?
Siden du bruker «dere» regner jeg med at du sier dette til meg også. Jeg har allerede sagt at han vet best selv. Jeg har fortalt at det ikke har med argumentene å gjøre men en gjenkjennelig måte å argumentere på som jeg ikke kan definere nærmere. Om han bruker det eller ikke er egentlig ikke noe poeng for mitt vedkommende. Min argumentering mot ham går også på argumentene hans, ikke på om han bruker eller ikke. :)
Ja mente vel kanskje dere begge to, siden dere begge var enige om dette og sa dette begge to.. Ja klart han vet best selv, men jeg vet også hva som er sant, så det burde telle det også.
Kanskje den gjenkjennelige måten er en generel måte da, siden han ikke røyker 5 g om dagen..
Ja argumenter i vei med han, han koser seg.. Bra noen gjør det :)
Antall ord: 330

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

anniren skrev:
Globeline skrev:
Og? Jeg har ikke anklaget Ludoburgero for å bruke dop jeg. Hva er det du prater om?
Nei ikke direkte anklaget han for det nei, men gi deg på det når du får bekreftet at det dere sier ikke stemmer..
Globeline skrev:Helt enig i at argumentasjonen tyder på at han har brukt mye. Likevel er det fullt mulig å ha et liberalt forhold til det uten å bruke mye. Men at han diskuterer som om han har brukt mye viser klart at han har latt seg påvirke av folk som bruker mye. Og som han selv sier så har han noen venner han virkelig beundrer, som bruker mye. Og det forklarer saken.
Jeg forteller dere at det dere argumenterer med der, og det dere tror der, er helt feil.
Jeg prøver å fortelle deg at fordi om folk kan mye om noe, så betyr ikke det at man missbruker det, har gjort det eller noe lignende.. folk kan ha interesse for noe, uten å måtte ha gjort noe selv.

Get it?
Nei, faktisk ikke. Fordi at jeg bekrefter kun at ludoburgeros argumentasjon er typisk for en cannabisbruker. Og det er faktisk helt riktig. Etterpå legger jeg til en begrunnelse som jeg tror er gjeldende i ludoburgeros tilfelle. Altså sier jeg hvorfor jeg ikke tror han ruser seg. Derfor har jeg overhode ingen forståelse for ditt følelsesutbrudd. Jeg tror at du bare er for sint til å tenke klart. Og det tror jeg fortsatt.

Og en liten digresjon - vi var derfor heller ikke helt enige. Vi var ikke nok uenige til at vi kranglet om det. Men svaret jeg ga til BA var sånn sett en saklig dialog. Jeg visste nemlig at ludoburgero hevder å ikke bruke cannabis. Fordi han har sagt det tidligere. Og som du sier at ludoburgero vet best. Så vet faktisk også jeg best hva jeg evt måtte hinte om eller ikke. Dersom du tolker noe som ikke er der fordi du er sinna, så må du ta det på deg selv.

Hvis ønsket er å dra dette videre kan jeg godt kommer med andre mulige begrunnelser for at han argumenterer på samme måte som rusmisbrukere gjør. Det er ikke kun hasj som er årsak til slikt.
Antall ord: 378

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anniren

Innlegg av anniren »

Globeline skrev:Hvis ønsket er å dra dette videre kan jeg godt kommer med andre mulige begrunnelser for at han argumenterer på samme måte som rusmisbrukere gjør. Det er ikke kun hasj som er årsak til slikt.
Shoot..
Fortell meg nå hva som ligger bak dette.. Fortell meg hvordan standaren ligger.. Hvis en person argumenterer på den og den måten så er man hvordan? og hvis man argumenterer på den andre måten så er man hvordan? Og hvis man argumenterer på en tredje måte så er man hva da?

Fortell meg reglene for hvordan folk er, utfra å argumentere.
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

anniren skrev:
Globeline skrev:Hvis ønsket er å dra dette videre kan jeg godt kommer med andre mulige begrunnelser for at han argumenterer på samme måte som rusmisbrukere gjør. Det er ikke kun hasj som er årsak til slikt.
Shoot..
Fortell meg nå hva som ligger bak dette.. Fortell meg hvordan standaren ligger.. Hvis en person argumenterer på den og den måten så er man hvordan? og hvis man argumenterer på den andre måten så er man hvordan? Og hvis man argumenterer på en tredje måte så er man hva da?

Fortell meg reglene for hvordan folk er, utfra å argumentere.
Ordet regler er det du som bruker. Det har seg slik at etterhvert som man blir eldre (noe du nok har merket selv også) så lærer du deg å se at reaksjoner ofte gjentar seg hos flere mennesker, som bakgrunn av samme ting. Eks når folk blir hissige så klarer de ikke helt følge diskusjonen fordi de har bestemt seg på forhånd. Noe som gjør at de stadig misforstår og tror ting som faktisk ikke er sagt. På samme måte vil en som bruker rusmidler ofte ha en tendens til å forsvare rusen sin i stor grad. Det kjennes ofte igjen ved at personen er ute av stand til å forstå en del av argumentene mot seg. Det er som om de har blinde flekker. Men det er langtfra kun hasj som fører til dette. Det kan skje med folk som bruker hasj, men også folk som røyker sigaretter, bruker andre typer rusmidler, spiser for mye sjokolade eller lignende. Det har med forsvar å gjøre.

I tillegg er det slik at når man ruser seg mye så begynner ofte hjernen å fungere annerledes. De fokuserer veldig på en ting og klarer kanskje ikke få med seg resten. Kan lett falle ut, miste tråden og miste evne til å se ting i forhold til hverandre.

Hvorfor ludoburgeros diskusjonsmetode er veldig lik en hasjmisbrukers diskusjonsmetode er en blanding av flere ting. Først manglende evne til å følge den røde tråden - det er en veldig vanlig ting hos folk som røyker for mye hasj. Ellers har det med forsvar og tilsynelatende blinde flekker. Utover det er det litt vanskelig å forklare fordi det har med.. som BA sier, ikke alt man kan sette fingen på. Det er hvordan det kommer ut til sammen.

Din kommunikasjon tyder på at du er sinna som bare det. Det tyder på at når du går inn i denne tråden og leser så lar du deg provosere noe helt vanvittig. Og før du begynner å lese de nye innleggene har du allerede bestemt deg for at jeg er ute etter å ta deg eller ludoburgero. Det er som om du på forhånd har bestemt deg for at Globeline er ikke rettferdig - noe som gjør deg ute av stand til å se hva som egentlig skjer.
Antall ord: 493

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Globeline skrev:...når jeg faktisk på denne siden her har sagt at jeg overhode ikke jobbet med de ekstreme tilfellene. Hvor har du fått det fra?
Utifra helheten av det du skriver, virker det over all tvil sannsynlig.
Det er bare en antagelse.
Antall ord: 45
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

tl;dr...


thank you for smoking...

danskjææævlar !
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

BA skrev: 1. Planter som inneholder medisin inneholder også gift.
2. Medisin er i seg selv også gift, så dosering er alfa og omega.
Jeg synes dette også var skrevet dumt, dette med at medisin=gift, dosering=alfa og omega. Det tyder på at du har lest noe og at du striks holder deg til dette.
All overdrivelse er farlig. Medisin er ikke nødvendigvis gift, vil jeg da si.
En kan få vannsjokk av å drikke for mye vann også, jeg vil ikke kalle det gift.
(ja, jeg vet du ikke har sagt at vann er gift, men alt kan brukes som medisin likevel, fordi alt har et formål - vann, spesielt, hjelper mot dehydrering)
..Enig, selv om jeg ikke er helt klar over hva du mener med at naturen skal bruke oss eller enighet med naturen. Naturen har ikke bevissthet, men vi bør handle med tanke på naturens bevaring.
Enig mtp. naturens bevaring. Uenig; naturen har bevissthet. Selv om den ikke snakker samme språk som oss. Det er i mine øyne naivt og selvisk å tro noe annet.
Dette er to forskjellige ting. Syntetisere i overflod er unødvendig, men å produsere legemidler syntetisk er i mange tilfeller billigere og mer miljøvennlig enn å sanke planter for å utvinne ekstrakt. Det er ikke å leke gud.
Til min egen "selvmotsigelse" må jeg også si at det å sanke for mye planter også bidrar til ubalanse. Men igjen var dette ikke noe jeg heller har sagt - må likevel ta det med så du ikke misforstår mitt poeng. Det å syntetisere går kun alene til menneskenes formål for en bedre helse, det du sier alt i alt kan bidra til menneskehetens beste - PÅ DEN ENE SIDE; helsemessig. Men igjen så står jeg for det jeg sier, og det høres sikkert mer umenneskelig ut for deg, men mer naturlig og realistisk ut for meg: vil naturen at vi skal dø, er det en grunn for det. Og som regel er det menneskeskapt alt vi kan kalle katastrofer rundt oss. En kan se det på lik linje med datasikkerhet; desto mer foretak som blir bygget for å forhindre datainnbrudd, desto større blir svakhetene. For økningen de to emnene i mellom; usikkerhet og forebyggelse/sikkerhetsvedtak; er veldig jevn som regel.
Desto mer av en type medisin brukt, desto mer resistans fra kroppen etter hvert. Toleranse kalles det vel gjerne. Er du med? Og i det hele og store, så utvikler det seg også antibiotikaresistante bakterier. Du skjønner sikkert poenget mitt også, men vi er bare grunnleggende uenige om forholdet mellom mennesker og natur.
...Legemiddelindustrien blir stadig beskyldt for å være en mafia, og for alt jeg vet kan det stemme. Likevel er den mafiaen underlagt strenge kontroler, noe narkotikaproduksjonen ikke er. Heller ikke produksjonen av naturmidler. Dokumentasjon av virkning kreves heller ikke for naturmidler. I tillegg kan naturmidler være direkte skadelige, uten at noen sjekker opp dette. Folk har kommet til lege for reaksjon på legemidler, uten at de har tenkt på at naturmidlene kunne ha slike konsekvenser. Derfor fikk heller ikke legen beskjed om bruk av naturmidler og pasienten gikk i lang tid før man kunne fastslå årsaken.
Jeg sier ikke at alle legemidler er skummelt, og jeg sier heller ikke at det finnes både fordeler og ulemper ved en mafia. Narkoproduksjon på den annen side er ikke relevant poeng å dra inn i diskusjonen, ettersom vi ikke diskuterer det i en signifikant betydning. Vi snakker om å benytte naturmidler. Naturmiddelproduksjon har mindre kontroller, men mesteparten av de midlene vi har må uansett gjennomgå kvalitetskontroll. Kanskje det også er en grunn til at naturmidler ikke trenger like strenge kontroller, har du tenkt på det? Gjerne det er en mer naturvennlig moral bak det hele? Om jeg skulle få en reaksjon på at jeg spiste giftig sopp fra naturen, vil jeg vite at ansvaret lå på meg alene, og at det ikke var legemiddelprodusenten jeg kunne klandre dersom det var et legemiddel det var snakk om. Nettopp dette er det jeg sier; vi må kunne forholde oss til naturen uten å skape vår "egen puritanske natur".
Ved å bruke legemidler foreskrevet av lege får man også vurdert hvordan legemiddelet vil reagere i forhold til andre legemidler en benytter, det vil ikke skje ved inntak av naturmidler.
Nettopp - her er legen "Gud", og pasienten "underkuet" til å ikke selv ta ansvar med mindre han følger reglene fra legen.
Ikke noe galt med det, men det er selvskapte regler, og vi lever ikke i tråd med naturen. Jeg snakker ikke om de ytterste kontraster, men mitt poeng er å få jevnet ut balanse, slik at vi nettopp lever i tråd med naturen igjen.
Det er uproblematisk å være dypt uenige i sak men likevel holde saklig debatt.
Det er jeg enig i.
Personangrepet jeg reagerte på var ikke debatt om meninger men en avsporing.
Der mener jeg du har mistolket.
Har ikke du også edle mål med det meste du gjør? Selv om vi alle kan feile og en handling med edelt mål kan få resultat man ikke planla så tror jeg nok at de fleste av oss har edle mål i utgangspunktet.

Jo, jeg må si at jeg har også edle mål med det meste jeg gjør, men noen ganger kan det som synes riktig for meg være helt feil for noen andre. Derfor sier jeg at jeg kan gjøre feil, på vegne av hva andre måtte mene, og sier ikke at jeg er perfekt, og tar dermed også forbehold ved å presisere at dette er mine meninger, men igjen - jeg er ikke perfekt, kan også glemme dette og dersom noen mener jeg har vært slem mot noen, så har jeg som regel ikke vært ute etter det, men noen forglemmelser skjer også.
Her er det ikke tilfellet.
Det var din bruk av ordet "foreslår" som villedet meg. Ja, i noen grad forstår jeg det som at du oppfordrer til bruk av narkotika.
Jeg skjønte omsider det at du ble villedet av det ordet. Du er også villedet av dine slutninger og inntrykk når du sier at jeg oppfordrer til bruk av narkotika.
Jeg er nemlig klar og tydelig på det meste jeg mener, og derfor har jeg ingen skjult agenda. Jeg har bare etter mine egne øyne et mer nyansert syn enn deg på narkotika. De tingene jeg ikke vet hva jeg mener om uttaler jeg meg ikke så kvast om.
Tenk deg en som skriver at pølse er veldig godt og sunt og å spise det vil støtte de stakkars griserøkterne. Om vedkommende så i neste setning skriver at han ikke vil oppfordre noen til å spise pølse, så er det ikke sikkert at han blir trodd så veldig på begge setningene.
Vis meg hvor jeg har skrevet at det er veldig godt og sunt å røyke cannabis eller bruke heroin, eventuelt andre rusmidler. Så skal jeg skjønne det du skreiv nå.
Det er ikke argumentene men måten du bygger opp argumentene på. Det har med helheten i dine innlegg å gjøre. Noe jeg ikke kan sette fingeren på, men som gjør at argumenteringen tyder på at du bruker eller har brukt mye rus.
Jeg sier ikke at dine "vannmerker" betyder noe annet enn din tankegang, og jeg spekulerer ikke i at du bruker eller har brukt narkotiske stoffer av den grunn.
Så hvorfor være så usmakelig? Jeg har jo selv sagt mange ganger at jeg har prøvd hasj 3 ganger, at jeg ikke dermed har gjort det mye er derfor noenlunde realistisk. Selv om jeg helt sikkert kunne klart meg uten. Men jeg er en ørliten erfaring rikere. Og rus ellers; hvem vet hvem som har tatt seg flest øl av meg og deg - skal vi telle, var det det?

What you see is what you get. Du som er skeptiker.
Finner det merkverdig at en som deg kan lese så utrolig mye mellom linjene, når du viser utad at du vil kalle en spade for en spade. Kall det gjerne logisk ressonering, men jeg kaller det på kanten til trakassering når du på tvers av hva jeg sier, gjentar deg om min såkalte storbruk av rusmidler. Og dette basert på dine antagelser utifra min argumentering. Når jeg til enhver tid avkrefter det du enda tror.
Trø litt forsiktigere. Ikke ofte jeg sier slik, men når jeg mener det - da sier jeg ifra.
Antall ord: 1421
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Globeline skrev:
anniren skrev:
Globeline skrev:Hvis ønsket er å dra dette videre kan jeg godt kommer med andre mulige begrunnelser for at han argumenterer på samme måte som rusmisbrukere gjør. Det er ikke kun hasj som er årsak til slikt.
Shoot..
Fortell meg nå hva som ligger bak dette.. Fortell meg hvordan standaren ligger.. Hvis en person argumenterer på den og den måten så er man hvordan? og hvis man argumenterer på den andre måten så er man hvordan? Og hvis man argumenterer på en tredje måte så er man hva da?

Fortell meg reglene for hvordan folk er, utfra å argumentere.
Ordet regler er det du som bruker. Det har seg slik at etterhvert som man blir eldre (noe du nok har merket selv også) så lærer du deg å se at reaksjoner ofte gjentar seg hos flere mennesker, som bakgrunn av samme ting. Eks når folk blir hissige så klarer de ikke helt følge diskusjonen fordi de har bestemt seg på forhånd. Noe som gjør at de stadig misforstår og tror ting som faktisk ikke er sagt. På samme måte vil en som bruker rusmidler ofte ha en tendens til å forsvare rusen sin i stor grad. Det kjennes ofte igjen ved at personen er ute av stand til å forstå en del av argumentene mot seg. Det er som om de har blinde flekker. Men det er langtfra kun hasj som fører til dette. Det kan skje med folk som bruker hasj, men også folk som røyker sigaretter, bruker andre typer rusmidler, spiser for mye sjokolade eller lignende. Det har med forsvar å gjøre.

I tillegg er det slik at når man ruser seg mye så begynner ofte hjernen å fungere annerledes. De fokuserer veldig på en ting og klarer kanskje ikke få med seg resten. Kan lett falle ut, miste tråden og miste evne til å se ting i forhold til hverandre.

Hvorfor ludoburgeros diskusjonsmetode er veldig lik en hasjmisbrukers diskusjonsmetode er en blanding av flere ting. Først manglende evne til å følge den røde tråden - det er en veldig vanlig ting hos folk som røyker for mye hasj. Ellers har det med forsvar og tilsynelatende blinde flekker. Utover det er det litt vanskelig å forklare fordi det har med.. som BA sier, ikke alt man kan sette fingen på. Det er hvordan det kommer ut til sammen.

Din kommunikasjon tyder på at du er sinna som bare det. Det tyder på at når du går inn i denne tråden og leser så lar du deg provosere noe helt vanvittig. Og før du begynner å lese de nye innleggene har du allerede bestemt deg for at jeg er ute etter å ta deg eller ludoburgero. Det er som om du på forhånd har bestemt deg for at Globeline er ikke rettferdig - noe som gjør deg ute av stand til å se hva som egentlig skjer.
Haha, vel altså... nå sitter jeg og ler og beskuer dette her...
Noen kommer inn og påpeker til de tusinde grade om hvordan en person er, utifra hans argumentasjon og at han "ikke klarer å følge den røde tråden" i diskusjonen. På sett og vis ser jeg både en grønn tråd og en rød tråd. Noe som er morsomt med det hele er hvordan DU, Globeline, kommer med DIN argumentasjon på disse mønstrene du ser, noe som ironisk nok blir et mønster av din tankegang igjen: nettopp det å legge merke til mønsterene. Jeg har tidligere forklart BA ved flere anledninger, også nå nettopp, at jeg er ikke ute etter å diskutere enkelte ting jeg vet jeg er enig med andre i, og det er noenlunde vanlig for mange andre også. Det at jeg reagerer på enkelte ting fremfor andre, er ikke å ikke kunne følge tråden. Tråden blir som kjent lagt av alle sidene/debattantene ved en diskusjon. Om du mener det er ting jeg ikke har svart på, som du selv syntes var en viktig del av diskusjonen, eller at jeg ikke forholder meg til diskusjonen slik det passer deg best, så er det i bunn og grunn kommunikasjonssvikt eller misforståelser. Jeg skjønner godt hva tråden startet med, jeg husker mye av det som er sagt innimellom, og jeg har lest bortimot alle innleggene i tråden (hvis da ikke alle). Emnet er noe som opptar meg personlig av mange forskjellige grunner, men først og fremst interesse. Dette blir snart ikke morsomt å forsvare lenger, så en kan jo si at du har vunnet diskusjonen for din del med å føre den inn i et lys du selv ville ha den i.
Og beklager så meget for å skuffe deg:
du dro med deg feil person inn i dette lyset.

Egentlig er det jo også litt morsomt at dere så standhaftig tror og hele tiden insinuerer at jeg er rusmisbruker, når jeg ikke er det.
Så igjen er både du og BA i denne diskusjonen levende bevis på at man kan ta grundig feil hvis man tror man alltid kan lese (ihvertfall i mitt tilfelle) hva en person er utifra hvordan han skriver. Ikke bare er det ironisk med tanke på at jeg fikk rettet anklager som gikk på "personfokus" og "personangrep" mot meg, men det belyser andre viktige poeng også: som stigmatisering og som fordommer. "en hasjmisbrukers diskusjonsmetode" har du sagt, og du snakker om de som en gruppe. Du tar en god del menneskeskjebner under samme kam. Dette er typisk DEG, det kan jeg trygt si, iogmed at jeg ikke tar noen andre under den kammen. Dette å stadig vekk se på noen som en gruppe, når du skal ressonere deg frem til hvordan du tror et enkelttilfelle er.
Dette er også en av grunnene til at jeg tror du har jobbet for mye med ekstremtilfeller.
Når vi blir eldre, noe du kanskje har lagt merke til, har vi ofte lettere for å fortsette med de trygge vanene vi har tillatt oss på våre skrivemåter. Det være seg argumentering eller fordommer. Derfor er mange eldre mer rasistiske og fremmedfryktende enn mange av vår yngre generasjon. Ikke bare fordi mange av vår yngre generasjon omgås med innvandrere (erfaring), men også her kommer toleranse inn. Desto yngre man er, desto mer åpentsynt. Av natur. Og legg gjerne merke til at jeg ikke snakker om de eldre som en gruppe, ei heller ikke de yngre, men jeg sier noen eller mange av dem. Du sier "en hasjmisbrukers diskusjonsmetode". Altså har du definert en prototype, og "de er alle det samme". Slik mine ører hører det, slik mine øyne ser det, og slik min hjerne oppfatter det.
Igjen kan jo det ha noe med rusmisbrukeren i meg å gjøre..? ;)
Antall ord: 1146
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Innlegg av ? »

keke skrev:Denne tråden tyder på svært lite kunnskap om "rusmiddler" , spesielt Cannabis.
Jeg velger å si dette fordi ingen av dere har virkelig hatt rusproblemer, jeg velger å si noe så bastant pga det som har blitt skrevet og min magefølelse.
Jeg har selv hatt relativt store problemer med rus, min glede var å ta så stor dose som overhode mulig, som ofte endte med overdose, mange sier til meg at jeg er Heldig som lever den dag idag. jeg har ifølge Norsk-myndighet "kunnskap" overskrid - dødelige doser av det aller meste av rusmiddler. Uten at jeg skal være så utrolig brautende og liksom avfeie deres syn på disse tingene, men dere mangler kunnskap.. SElv om dere har mistet venner, familie osv.. og selv om dere har hatt dårlige opplevelser med rusmiddler, så tar dere feil når dere kun framhever meget negativtladede setninger om disse tingene, og spess måten dere skriver til hverandre. for meg virker det hele både umodent og dumt.. uansett hvor smarte dere må være i hverdagen.. spiller liten rolle.. inteligens er på veldig mange plan.
så før jeg fortsetter, vil jeg fortelle at det var et sannt helvete jeg hadde etter en veldig lang heisatur med mange forsøk på å slutte. familien var kanskje de som hadde det verst til tider, takket være dem , kan jeg smile være glad å le, for det hele er ganske så morsomt faktisk.. Det til tross for alle mine venner som sliter som f idag, og de som er døde.. jeg er veldig glade i dem alle!
Jeg tor det verste som er i samfunnet idag, er fordommer, uvitenhet og et lukket hjerte.
Hadde deres hjerter vært åpne ville ikke det kommet så mye sværta "sannheter" i disse nesten tåpelig steinalder-typisk Naiv Nordmann måte å formulere noe samfunnet har vanskelig for å godta.. Det er også forståelig, de fleste har Rammer som begrenser deres vidre utvikkling på ufattelig mange områder, så hvorfor skal Rus være så forbanna anderledes, det skal jeg nå si: majoriteten av Alle Verdens Idol ( da snakker jeg ikke om Pre-fabrikerte industri Idol) men de som hadde noe som har Rørt Miljarder av hjerter på en fantastisk måte, Verdens Poeter, Kunstnere-musikere-skuespillere-politikere- ALLE, eller for å glede skeptikere og inneslutta søtnoser, nesten Alle av de Røyker/røyka-Dopa seg så hinsides, nesten vanskelig å forklare, spess til noen som ikke helt har skjønnt hvor Kraftfullt Div dop egentlig er... Det har seg sånn, at noen finner en balanse i Rusverden også.. noen som finner "fasiten", synet av svarene er ganske overveldene, og noen klikker det for.. de som klarer seg har da "hemmeligheten"... noen som har mista det her?
så virker jeg muligens super bastant her, men det har seg sånn at med "riktig" bruk er ingenting farlig... og "feil" bruk fører til masse såkallt negativt.. slutt å se på hendelsene og fortiden på den måten.. det er noe helt annet på gang.. et helt Perfekt gudommelig spill! jepp for det er det det hele egentig er, DU er verken Dine Tanker eller følelser.. det er deler av din karakter som forsvinner med tiden.. så for All del, om din Erfaringsrunde på kloden er å leve i et liv full av fordommer og tanker om historie-gamle hendelser og framtid.. ja, da sliter du litt mer enn Karn som setter et par heroinskudd vær dag, til den dagen han dør.. føl selv hva som ligger i den setningen.
Cannabis er ikke noe leketøy( for noen ja, jeg kan idag bruke det til hva jeg egentlig måtte øsnke), for de som er rundt meg har jeg nå forklart på en rimelig simpel måte at det er Ok, uansett hva.. og jammen har tilgogmed konservative gamle-naive Mor også skjønnt det nå.. fordi Jeg er Lykkelig, fordi Jeg LEVER her OG NÅ, fordi jeg vet hvem jeg er.. hva som kommmer ut av min kjeft betyr ikke noe, mine handligner gjør.. og mine Handliger er Omsorg og kjærlighet for mennesker rundt meg, uten fordommer, det har jeg sett forbi.. jeg kan kjenne på følelsen av og til men det betyr ikke at jeg legger det ut på noen måte.. slik som de aller fleste av innleggene her inne.. FRYK ER EN SYKDOM! fordommer er en bivirkning av frykt! ER DET NOEN SOM SKJØNNER DETTE!? er det ikke mulig å snart komme ut av skapet å begynne å elske de som dere ser ned på..
Gjør hva du vil! så lenge du lever i hvert Øyeblikk, Her og nå! for det er alt som er.
Jeg håper at det kan gå ann å diskutere vidre om dette tema, og jeg vil igjen forklare at jeg KAN mitt om Rus.. jeg har truffet bunnen, og er heldig som lever og kan fortelle om mine lærdommer av livets karusell.
Jeg ser på dere som utrolig smarte, snille og engasjerte folk! det er virkelig flott med glød.
Det er det som er greia mi, jeg føler at dere er smarte nok til å se at det virkelig er tull å "se, den Ene "riktige" sannheten"... Endre på tankemønstrene Nå, og hjelp til med å kvitte folkehetens sperringer... sist, slik at det ikke blir for mange missforståelser, se ikke på dette som en Negativ måte å angripe eller være kjip mot dere på, Det må da være ok å ikke egentlig vite så mye om noen ting? kanskje lære no nytt?
Ofte fasinerer enkelte her inne meg veldig i måten å skrive på, og det tydelige kunnskapshode bak, og jeg ser også de som har hatt det vondt.. Jeg føler med dere, og slik er livet og lærdommene, Meget smertefulle til tider, bla bla (klisje monami, men det er sannhet i det) prøv å svelge de eventuelle rare følelsene som måtte komme av at jeg "annkager" dere for å være ditt og datt.. tenk på meg som det helt reneste som er, en som virkelig ELSKER deg, og som ser på alle dine "feil" og "mørke-skamfulle" hemmeligheter uten å rynke på noe mine, for det betyr ingenting --- fordi jeg føler like hardt for dere uansett hva! og jeg vet at det er mange her som sitter i skapet ennå, kom ut, vis alle hvor utrolig fantastisk du Egentlig er, vit at Du er beskytta, glem at din godhet har blitt utnytta tidligere, Det var DA.. det er NÅ som gjelder! eller hur?
så om man bare har vært junkie, så er det greit å røyke tjall, liksom, og ved å gå på trynet så har man rettigheter utover det vanlige.

men for all del, jeg har manglende kunnskap om cannabis i dine øyne.
Antall ord: 1148
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anniren

Innlegg av anniren »

Globeline skrev:
anniren skrev:
Globeline skrev:Hvis ønsket er å dra dette videre kan jeg godt kommer med andre mulige begrunnelser for at han argumenterer på samme måte som rusmisbrukere gjør. Det er ikke kun hasj som er årsak til slikt.
Shoot..
Fortell meg nå hva som ligger bak dette.. Fortell meg hvordan standaren ligger.. Hvis en person argumenterer på den og den måten så er man hvordan? og hvis man argumenterer på den andre måten så er man hvordan? Og hvis man argumenterer på en tredje måte så er man hva da?

Fortell meg reglene for hvordan folk er, utfra å argumentere.
Ordet regler er det du som bruker. Det har seg slik at etterhvert som man blir eldre (noe du nok har merket selv også) så lærer du deg å se at reaksjoner ofte gjentar seg hos flere mennesker, som bakgrunn av samme ting. Eks når folk blir hissige så klarer de ikke helt følge diskusjonen fordi de har bestemt seg på forhånd. Noe som gjør at de stadig misforstår og tror ting som faktisk ikke er sagt. På samme måte vil en som bruker rusmidler ofte ha en tendens til å forsvare rusen sin i stor grad. Det kjennes ofte igjen ved at personen er ute av stand til å forstå en del av argumentene mot seg. Det er som om de har blinde flekker. Men det er langtfra kun hasj som fører til dette. Det kan skje med folk som bruker hasj, men også folk som røyker sigaretter, bruker andre typer rusmidler, spiser for mye sjokolade eller lignende. Det har med forsvar å gjøre.

I tillegg er det slik at når man ruser seg mye så begynner ofte hjernen å fungere annerledes. De fokuserer veldig på en ting og klarer kanskje ikke få med seg resten. Kan lett falle ut, miste tråden og miste evne til å se ting i forhold til hverandre.

Hvorfor ludoburgeros diskusjonsmetode er veldig lik en hasjmisbrukers diskusjonsmetode er en blanding av flere ting. Først manglende evne til å følge den røde tråden - det er en veldig vanlig ting hos folk som røyker for mye hasj. Ellers har det med forsvar og tilsynelatende blinde flekker. Utover det er det litt vanskelig å forklare fordi det har med.. som BA sier, ikke alt man kan sette fingen på. Det er hvordan det kommer ut til sammen.

Din kommunikasjon tyder på at du er sinna som bare det. Det tyder på at når du går inn i denne tråden og leser så lar du deg provosere noe helt vanvittig. Og før du begynner å lese de nye innleggene har du allerede bestemt deg for at jeg er ute etter å ta deg eller ludoburgero. Det er som om du på forhånd har bestemt deg for at Globeline er ikke rettferdig - noe som gjør deg ute av stand til å se hva som egentlig skjer.
Dette gidder jeg ikke en gang kommentere, det ble bare alt alt alt for dumt.
enn å sette folk sånn i bås som du gjør.
Antall ord: 522

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

ludoburgero skrev:
Ordet regler er det du som bruker. Det har seg slik at etterhvert som man blir eldre (noe du nok har merket selv også) så lærer du deg å se at reaksjoner ofte gjentar seg hos flere mennesker, som bakgrunn av samme ting. Eks når folk blir hissige så klarer de ikke helt følge diskusjonen fordi de har bestemt seg på forhånd. Noe som gjør at de stadig misforstår og tror ting som faktisk ikke er sagt. På samme måte vil en som bruker rusmidler ofte ha en tendens til å forsvare rusen sin i stor grad. Det kjennes ofte igjen ved at personen er ute av stand til å forstå en del av argumentene mot seg. Det er som om de har blinde flekker. Men det er langtfra kun hasj som fører til dette. Det kan skje med folk som bruker hasj, men også folk som røyker sigaretter, bruker andre typer rusmidler, spiser for mye sjokolade eller lignende. Det har med forsvar å gjøre.

I tillegg er det slik at når man ruser seg mye så begynner ofte hjernen å fungere annerledes. De fokuserer veldig på en ting og klarer kanskje ikke få med seg resten. Kan lett falle ut, miste tråden og miste evne til å se ting i forhold til hverandre.

Hvorfor ludoburgeros diskusjonsmetode er veldig lik en hasjmisbrukers diskusjonsmetode er en blanding av flere ting. Først manglende evne til å følge den røde tråden - det er en veldig vanlig ting hos folk som røyker for mye hasj. Ellers har det med forsvar og tilsynelatende blinde flekker. Utover det er det litt vanskelig å forklare fordi det har med.. som BA sier, ikke alt man kan sette fingen på. Det er hvordan det kommer ut til sammen.

Din kommunikasjon tyder på at du er sinna som bare det. Det tyder på at når du går inn i denne tråden og leser så lar du deg provosere noe helt vanvittig. Og før du begynner å lese de nye innleggene har du allerede bestemt deg for at jeg er ute etter å ta deg eller ludoburgero. Det er som om du på forhånd har bestemt deg for at Globeline er ikke rettferdig - noe som gjør deg ute av stand til å se hva som egentlig skjer.
Haha, vel altså... nå sitter jeg og ler og beskuer dette her...
Noen kommer inn og påpeker til de tusinde grade om hvordan en person er, utifra hans argumentasjon og at han "ikke klarer å følge den røde tråden" i diskusjonen. På sett og vis ser jeg både en grønn tråd og en rød tråd. Noe som er morsomt med det hele er hvordan DU, Globeline, kommer med DIN argumentasjon på disse mønstrene du ser, noe som ironisk nok blir et mønster av din tankegang igjen: nettopp det å legge merke til mønsterene. Jeg har tidligere forklart BA ved flere anledninger, også nå nettopp, at jeg er ikke ute etter å diskutere enkelte ting jeg vet jeg er enig med andre i, og det er noenlunde vanlig for mange andre også. Det at jeg reagerer på enkelte ting fremfor andre, er ikke å ikke kunne følge tråden. Tråden blir som kjent lagt av alle sidene/debattantene ved en diskusjon. Om du mener det er ting jeg ikke har svart på, som du selv syntes var en viktig del av diskusjonen, eller at jeg ikke forholder meg til diskusjonen slik det passer deg best, så er det i bunn og grunn kommunikasjonssvikt eller misforståelser. Jeg skjønner godt hva tråden startet med, jeg husker mye av det som er sagt innimellom, og jeg har lest bortimot alle innleggene i tråden (hvis da ikke alle). Emnet er noe som opptar meg personlig av mange forskjellige grunner, men først og fremst interesse. Dette blir snart ikke morsomt å forsvare lenger, så en kan jo si at du har vunnet diskusjonen for din del med å føre den inn i et lys du selv ville ha den i.
Og beklager så meget for å skuffe deg:
du dro med deg feil person inn i dette lyset.

Egentlig er det jo også litt morsomt at dere så standhaftig tror og hele tiden insinuerer at jeg er rusmisbruker, når jeg ikke er det.
Så igjen er både du og BA i denne diskusjonen levende bevis på at man kan ta grundig feil hvis man tror man alltid kan lese (ihvertfall i mitt tilfelle) hva en person er utifra hvordan han skriver. Ikke bare er det ironisk med tanke på at jeg fikk rettet anklager som gikk på "personfokus" og "personangrep" mot meg, men det belyser andre viktige poeng også: som stigmatisering og som fordommer. "en hasjmisbrukers diskusjonsmetode" har du sagt, og du snakker om de som en gruppe. Du tar en god del menneskeskjebner under samme kam. Dette er typisk DEG, det kan jeg trygt si, iogmed at jeg ikke tar noen andre under den kammen. Dette å stadig vekk se på noen som en gruppe, når du skal ressonere deg frem til hvordan du tror et enkelttilfelle er.
Dette er også en av grunnene til at jeg tror du har jobbet for mye med ekstremtilfeller.
Når vi blir eldre, noe du kanskje har lagt merke til, har vi ofte lettere for å fortsette med de trygge vanene vi har tillatt oss på våre skrivemåter. Det være seg argumentering eller fordommer. Derfor er mange eldre mer rasistiske og fremmedfryktende enn mange av vår yngre generasjon. Ikke bare fordi mange av vår yngre generasjon omgås med innvandrere (erfaring), men også her kommer toleranse inn. Desto yngre man er, desto mer åpentsynt. Av natur. Og legg gjerne merke til at jeg ikke snakker om de eldre som en gruppe, ei heller ikke de yngre, men jeg sier noen eller mange av dem. Du sier "en hasjmisbrukers diskusjonsmetode". Altså har du definert en prototype, og "de er alle det samme". Slik mine ører hører det, slik mine øyne ser det, og slik min hjerne oppfatter det.
Igjen kan jo det ha noe med rusmisbrukeren i meg å gjøre..? ;)[/quote]

Vet du noe Ludoburgero? Egentlig har jeg hele tiden vært inneforstått med at du ikke bruker cannabis. Men ettersom du ikke vil høre det jeg sier om hva jeg tror, men virker å ha en slags paranoid forestilling om at jeg mener du er rusmisbruker. I tillegg til det faktum at du igjen ikke virker å klare å følge tråden - så tror jeg faktisk at du bruker mer cannabis enn du sier. SÅ jeg oppfatter dette som at du nok forsvarer deg, fordi du er vant med å forsvare deg. Og at du derfor ikke klarer se at i hvert fall ikke jeg har anklaget deg for noe som helst. Syns det er trist, trodde du var "rein".
Antall ord: 1162

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links