Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisCannabis/Hamp

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

anniren skrev: Dette gidder jeg ikke en gang kommentere, det ble bare alt alt alt for dumt.
enn å sette folk sånn i bås som du gjør.
Hvorfor kommenterer du det da? Og hvorfor setter du meg i bås ved å komme med påstander enda en gang? Klage på meg for at jeg setter folk i bås, når jeg faktisk tar meg tid til å forklare både rundt det jeg sier og bakgrunn for hva jeg sier. Mens du kommer med den ene påstanden etter den andre, som ikke henger på greip.

Men dersom du ikke gidder kommentere det, så er det et fritt valg. Blir bare litt tåpelig å kommentere noe med at du ikke gidder kommentere det. For da har du liksom kommentert det likevel. Svimmel?
Antall ord: 134

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

jeg er drit imponert over at dere leser igjennom alt dette.

det er alt for langt til at jeg orker å begynne lese engang...
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Globeline; jeg skjønner det slik at dette er et sårt emne for deg, men jeg beskylder deg ikke for cannabisbruk av den grunn. Jeg tar det heller som en trang til å tråkke på meg. Du har hele tiden foreslått/insinuert at jeg bruker cannabis. Når det passer deg, så har du benektet dette, sagt det motsatte. Og når du igjen føler for det, så sier du at jeg gjør det. Denne tvetydigheten og sterke ambivalensen kan uten tvil tyde på at noe er galt ihvertfall. Og hvis du på den annen side gjør dette med vilje, så er du ute etter å angripe meg personlig. Kan jeg få et endelig svar?
Er det noe galt med deg, eller er det noe galt med det du gjør bare?
Antall ord: 136
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

ludoburgero skrev:Globeline; jeg skjønner det slik at dette er et sårt emne for deg, men jeg beskylder deg ikke for cannabisbruk av den grunn. Jeg tar det heller som en trang til å tråkke på meg. Du har hele tiden foreslått/insinuert at jeg bruker cannabis. Når det passer deg, så har du benektet dette, sagt det motsatte. Og når du igjen føler for det, så sier du at jeg gjør det. Denne tvetydigheten og sterke ambivalensen kan uten tvil tyde på at noe er galt ihvertfall. Og hvis du på den annen side gjør dette med vilje, så er du ute etter å angripe meg personlig. Kan jeg få et endelig svar?
Er det noe galt med deg, eller er det noe galt med det du gjør bare?
Du mener jeg hele tiden har insinuert at du bruker cannabis. Insinuere er hvis jeg egentlig mener noe litt annet annet enn hva jeg gir inntrykk av - på en måte. Som om jeg egentlig ikke sier det, men går litt rundt grøten for å likevel få frem det jeg egentlig mener men ikke vil si. En skjult antydning eller beskyldning vil vel kanskje være en god måte å definere insinuasjon på. Altså beskylder du meg for å beskylde deg for å være rusmisbruker. Noe jeg ikke har gjort før i forrige innlegg, og da kun fordi du selv ba om det.

Ettersom jeg sier du tar feil og at jeg er av en annen mening enn du hevder jeg er, så er det jeg som har retten til den definisjoinen. Din påstand er derfor ikke sårendes, men temmelig patetisk og irriterende. JEG vet hva som ligger bak mine innlegg, IKKE du. Dessuten har jeg ikke bakenforliggende meninger i det jeg sier. Det er noe som DU er hyppig bruker av, eller i det minste forsøker du å bruke tilsynelatende smarte variasjoner i din diskusjon. Med mer eller mindre hell. Likevel går du langt når du hevder å vite bedre enn meg, hva jeg mener. Det er også grunnen til at jeg gjør som du hevder jeg gjør - og i stede for å si hva jeg faktisk mener så prater jeg deg heller etter munnen og derfor at du nok er en hard cannabismisbruker. Så tenker jeg du er fornøyd. Og da er alle glade. Sant?
Antall ord: 401

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anniren

Innlegg av anniren »

Globeline skrev:
anniren skrev: Dette gidder jeg ikke en gang kommentere, det ble bare alt alt alt for dumt.
enn å sette folk sånn i bås som du gjør.
Hvorfor kommenterer du det da? Og hvorfor setter du meg i bås ved å komme med påstander enda en gang? Klage på meg for at jeg setter folk i bås, når jeg faktisk tar meg tid til å forklare både rundt det jeg sier og bakgrunn for hva jeg sier. Mens du kommer med den ene påstanden etter den andre, som ikke henger på greip.

Men dersom du ikke gidder kommentere det, så er det et fritt valg. Blir bare litt tåpelig å kommentere noe med at du ikke gidder kommentere det. For da har du liksom kommentert det likevel. Svimmel?
Nei egentlig ikke, for jeg har sett rett vei hele tiden..
Så du føler deg svimmel?
Antall ord: 153

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Innlegg av ? »

H. skrev:jeg er drit imponert over at dere leser igjennom alt dette.

det er alt for langt til at jeg orker å begynne lese engang...



Bilde
Antall ord: 25
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

Lunatic skrev:Bilde
gull !
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:
BA skrev: 1. Planter som inneholder medisin inneholder også gift.
2. Medisin er i seg selv også gift, så dosering er alfa og omega.
Jeg synes dette også var skrevet dumt, dette med at medisin=gift, dosering=alfa og omega. Det tyder på at du har lest noe og at du striks holder deg til dette.
All overdrivelse er farlig. Medisin er ikke nødvendigvis gift, vil jeg da si.
En kan få vannsjokk av å drikke for mye vann også, jeg vil ikke kalle det gift.
(ja, jeg vet du ikke har sagt at vann er gift, men alt kan brukes som medisin likevel, fordi alt har et formål - vann, spesielt, hjelper mot dehydrering)
Ja, det virker nok dumt hvis du ikke klarer å forstå det.

Medisin som tas uten å ta det for noe er gift, eller er det i mange tilfeller hvis du trenger teskje. Dosering er viktig. Ved å ta for lite medisin får du ikke den ønskede virkningen, hvis du tar for mye kan du få overdose, og medisinen blir gift.

Vann er et utmerket eksempel. Det er bra å drikke vann, men om du drikker for mye for raskt, så vil den skape reaksjoner i kroppen din du ikke ønsker og du vil bli dårlig. Det er ikke alle gifter som fører til døden, de kan også føre til at du midlertidig blir dårlig.
..Enig, selv om jeg ikke er helt klar over hva du mener med at naturen skal bruke oss eller enighet med naturen. Naturen har ikke bevissthet, men vi bør handle med tanke på naturens bevaring.
Enig mtp. naturens bevaring. Uenig; naturen har bevissthet. Selv om den ikke snakker samme språk som oss. Det er i mine øyne naivt og selvisk å tro noe annet.
Ja, hvis du ønsker å belage deg kun på tro så kan nok annet være naivt. ;)
Dette er to forskjellige ting. Syntetisere i overflod er unødvendig, men å produsere legemidler syntetisk er i mange tilfeller billigere og mer miljøvennlig enn å sanke planter for å utvinne ekstrakt. Det er ikke å leke gud.
Til min egen "selvmotsigelse" må jeg også si at det å sanke for mye planter også bidrar til ubalanse. Men igjen var dette ikke noe jeg heller har sagt - må likevel ta det med så du ikke misforstår mitt poeng. Det å syntetisere går kun alene til menneskenes formål for en bedre helse, det du sier alt i alt kan bidra til menneskehetens beste - PÅ DEN ENE SIDE; helsemessig. Men igjen så står jeg for det jeg sier, og det høres sikkert mer umenneskelig ut for deg, men mer naturlig og realistisk ut for meg: vil naturen at vi skal dø, er det en grunn for det. Og som regel er det menneskeskapt alt vi kan kalle katastrofer rundt oss. En kan se det på lik linje med datasikkerhet; desto mer foretak som blir bygget for å forhindre datainnbrudd, desto større blir svakhetene. For økningen de to emnene i mellom; usikkerhet og forebyggelse/sikkerhetsvedtak; er veldig jevn som regel.
Desto mer av en type medisin brukt, desto mer resistans fra kroppen etter hvert. Toleranse kalles det vel gjerne. Er du med? Og i det hele og store, så utvikler det seg også antibiotikaresistante bakterier. Du skjønner sikkert poenget mitt også, men vi er bare grunnleggende uenige om forholdet mellom mennesker og natur.
Det å å lage medisin syntetisk framfor å bruke masse ressurser på innhøsting og transport for å hente ekstrakter kan også være miljømessig lønnsomt, så det er ikke kun til menneskehetens beste. Ofte vil det som er mest økonomisk også være det som gagner naturen best.

Det finnes ingen bevis for at naturen har en bevissthet, så det gidder jeg ikke å spekulere i, uansett om du kaller meg naiv eller ikke. Mener du at medisiner som er fremstilt som ekstrakt av planter gir sykdommene mindre mulighet til å utvikle toleranse enn syntetisk fremstilte medisiner av samme type? Hvorfor skulle de isåfall gjøre det?
...Legemiddelindustrien blir stadig beskyldt for å være en mafia, og for alt jeg vet kan det stemme. Likevel er den mafiaen underlagt strenge kontroler, noe narkotikaproduksjonen ikke er. Heller ikke produksjonen av naturmidler. Dokumentasjon av virkning kreves heller ikke for naturmidler. I tillegg kan naturmidler være direkte skadelige, uten at noen sjekker opp dette. Folk har kommet til lege for reaksjon på legemidler, uten at de har tenkt på at naturmidlene kunne ha slike konsekvenser. Derfor fikk heller ikke legen beskjed om bruk av naturmidler og pasienten gikk i lang tid før man kunne fastslå årsaken.
Jeg sier ikke at alle legemidler er skummelt, og jeg sier heller ikke at det finnes både fordeler og ulemper ved en mafia. Narkoproduksjon på den annen side er ikke relevant poeng å dra inn i diskusjonen, ettersom vi ikke diskuterer det i en signifikant betydning. Vi snakker om å benytte naturmidler. Naturmiddelproduksjon har mindre kontroller, men mesteparten av de midlene vi har må uansett gjennomgå kvalitetskontroll. Kanskje det også er en grunn til at naturmidler ikke trenger like strenge kontroller, har du tenkt på det? Gjerne det er en mer naturvennlig moral bak det hele? Om jeg skulle få en reaksjon på at jeg spiste giftig sopp fra naturen, vil jeg vite at ansvaret lå på meg alene, og at det ikke var legemiddelprodusenten jeg kunne klandre dersom det var et legemiddel det var snakk om. Nettopp dette er det jeg sier; vi må kunne forholde oss til naturen uten å skape vår "egen puritanske natur".
Jovisst er narkotikaproduksjon relevant når vi snakker om narkotika som naturmedisin.

Grunnen til at naturmidler slipper så sterk kontroll er nok heller fordi det er så få naturmidler som har noen effekt. Når de kan påvise noen effekt regnes de som legemidler og dermed skal de gjennom samme kontroll som andre legemidler, og selges gjennom apotek. http://www.alternativ.no/Nyheter/naturmidler_n.html
Ved å bruke legemidler foreskrevet av lege får man også vurdert hvordan legemiddelet vil reagere i forhold til andre legemidler en benytter, det vil ikke skje ved inntak av naturmidler.
Nettopp - her er legen "Gud", og pasienten "underkuet" til å ikke selv ta ansvar med mindre han følger reglene fra legen.
Ikke noe galt med det, men det er selvskapte regler, og vi lever ikke i tråd med naturen. Jeg snakker ikke om de ytterste kontraster, men mitt poeng er å få jevnet ut balanse, slik at vi nettopp lever i tråd med naturen igjen.
Nei, nå må du gi deg. Er legen gud fordi hn kan mer om virkning på medisiner enn almuen? Er også feieren gud da, siden hn kan fortelle deg hva du kan gjøre med pipa og hva du ikke kan?

Det er forskjell på å barbere seg og å kutte av huet. Å bo i byen og røyke marihuana er ikke mer i pakt med naturen enn å bo på landet og ta de medisinene en ordentlig lege foreskriver.
Det var din bruk av ordet "foreslår" som villedet meg. Ja, i noen grad forstår jeg det som at du oppfordrer til bruk av narkotika.
Jeg skjønte omsider det at du ble villedet av det ordet. Du er også villedet av dine slutninger og inntrykk når du sier at jeg oppfordrer til bruk av narkotika.
Jeg er nemlig klar og tydelig på det meste jeg mener, og derfor har jeg ingen skjult agenda. Jeg har bare etter mine egne øyne et mer nyansert syn enn deg på narkotika. De tingene jeg ikke vet hva jeg mener om uttaler jeg meg ikke så kvast om.
Nei, det var det ene ordet som ikke hadde noe der å gjøre. Andre inntrykk er bare inntrykk, og har ikke noe med slutninger å gjøre. Jeg kan ikke huske å ha sagt at du har oppfordret til bruk. Du har en litt dårlig forståelse av deg selv. Du er nemlig ikke så klar i dine innlegg her som du selv tror.

Hvem av oss som har mest nyansert syn tror jeg hverken du eller jeg bør vurdere. Du har nok ikke selvinnsikt nok til å se at du ikke er uhildet i din vurdering der.
Tenk deg en som skriver at pølse er veldig godt og sunt og å spise det vil støtte de stakkars griserøkterne. Om vedkommende så i neste setning skriver at han ikke vil oppfordre noen til å spise pølse, så er det ikke sikkert at han blir trodd så veldig på begge setningene.
Vis meg hvor jeg har skrevet at det er veldig godt og sunt å røyke cannabis eller bruke heroin, eventuelt andre rusmidler. Så skal jeg skjønne det du skreiv nå.
Nei, jeg tror ikke du kommer til å skjønne det uansett. Du har skrevet mye positivt om cannabis, og hvis du ikke er klar over det heller så ser du det heller ikke om jeg peker på det.
Det er ikke argumentene men måten du bygger opp argumentene på. Det har med helheten i dine innlegg å gjøre. Noe jeg ikke kan sette fingeren på, men som gjør at argumenteringen tyder på at du bruker eller har brukt mye rus.
Jeg sier ikke at dine "vannmerker" betyder noe annet enn din tankegang, og jeg spekulerer ikke i at du bruker eller har brukt narkotiske stoffer av den grunn.
Så hvorfor være så usmakelig? Jeg har jo selv sagt mange ganger at jeg har prøvd hasj 3 ganger, at jeg ikke dermed har gjort det mye er derfor noenlunde realistisk. Selv om jeg helt sikkert kunne klart meg uten. Men jeg er en ørliten erfaring rikere. Og rus ellers; hvem vet hvem som har tatt seg flest øl av meg og deg - skal vi telle, var det det?
Vil du være så snill å gå tilbake til start og se hva jeg skrev? https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... cbe#205061

Det var du som tok opp din bruk av narkotika, og på det grunnlag skrev jeg at jeg ikke vet noe om det, men at dine innlegg kan tyde på bruk. Jeg skrev også at du selv sier du ikke bruker det og at du vet best selv. Ditt forsøk på å bli et offer her er nytteløst. Det er du selv som er uredelig i argumentasjonen og som forsøker å skape inntrykk av noe annet enn det jeg skriver.
What you see is what you get. Du som er skeptiker.
Finner det merkverdig at en som deg kan lese så utrolig mye mellom linjene, når du viser utad at du vil kalle en spade for en spade. Kall det gjerne logisk ressonering, men jeg kaller det på kanten til trakassering når du på tvers av hva jeg sier, gjentar deg om min såkalte storbruk av rusmidler. Og dette basert på dine antagelser utifra min argumentering. Når jeg til enhver tid avkrefter det du enda tror.
Trø litt forsiktigere. Ikke ofte jeg sier slik, men når jeg mener det - da sier jeg ifra.
Som sagt, jeg har enda ikke sagt noe om hva du bruker eller ikke bruker.
Antall ord: 1864

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

anniren skrev:
Nei egentlig ikke, for jeg har sett rett vei hele tiden..
Så du føler deg svimmel?
Ja, jeg forstår at du ser rett frem hele tiden, derfor jeg lurer på om du er svimmel. Jeg ser meg litt til sidene og jeg ser du. Dessuten har jeg ikke skylapper så jeg slipper å snu på hodet hver gang
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Globeline skrev:
ludoburgero skrev:Globeline; jeg skjønner det slik at dette er et sårt emne for deg, men jeg beskylder deg ikke for cannabisbruk av den grunn. Jeg tar det heller som en trang til å tråkke på meg. Du har hele tiden foreslått/insinuert at jeg bruker cannabis. Når det passer deg, så har du benektet dette, sagt det motsatte. Og når du igjen føler for det, så sier du at jeg gjør det. Denne tvetydigheten og sterke ambivalensen kan uten tvil tyde på at noe er galt ihvertfall. Og hvis du på den annen side gjør dette med vilje, så er du ute etter å angripe meg personlig. Kan jeg få et endelig svar?
Er det noe galt med deg, eller er det noe galt med det du gjør bare?
Du mener jeg hele tiden har insinuert at du bruker cannabis. Insinuere er hvis jeg egentlig mener noe litt annet annet enn hva jeg gir inntrykk av - på en måte. Som om jeg egentlig ikke sier det, men går litt rundt grøten for å likevel få frem det jeg egentlig mener men ikke vil si. En skjult antydning eller beskyldning vil vel kanskje være en god måte å definere insinuasjon på. Altså beskylder du meg for å beskylde deg for å være rusmisbruker. Noe jeg ikke har gjort før i forrige innlegg, og da kun fordi du selv ba om det.

Ettersom jeg sier du tar feil og at jeg er av en annen mening enn du hevder jeg er, så er det jeg som har retten til den definisjoinen. Din påstand er derfor ikke sårendes, men temmelig patetisk og irriterende. JEG vet hva som ligger bak mine innlegg, IKKE du. Dessuten har jeg ikke bakenforliggende meninger i det jeg sier. Det er noe som DU er hyppig bruker av, eller i det minste forsøker du å bruke tilsynelatende smarte variasjoner i din diskusjon. Med mer eller mindre hell. Likevel går du langt når du hevder å vite bedre enn meg, hva jeg mener. Det er også grunnen til at jeg gjør som du hevder jeg gjør - og i stede for å si hva jeg faktisk mener så prater jeg deg heller etter munnen og derfor at du nok er en hard cannabismisbruker. Så tenker jeg du er fornøyd. Og da er alle glade. Sant?
Dette, og dine ellers mer og mer innlysende forsøk på heksejakt og/eller trakassering, gjør bare til at du har gravd hullet ditt dypere og dypere mens du stadig mer har fyllt det mer med dine egne ekskrementer i denne diskusjonen.

Spørsmålet er ikke om jeg er fornøyd, spørsmålet er hvorvidt du bryr deg om at jeg ikke synes du er verdig å diskutere med når du hele tiden fører slikt lavmål som du her har gjort. Du har ikke kommet med et eneste poeng i cannabisdebatten som har forholdt seg til saken, uten din påstand om at det er avhengighetsdannende. Resten var i det hele og det store en agenda som gikk ut på å få utløp for din passive aggressivitet, ikke bare på meg, men på enhver som kunne bekrefte mitt forsvar - som selvsagt kom som en selvfølge da man på alle måter blir indirekte beskyldt for å være rusmisbruker. Insinuering, foreslåing og dette i et mer, men også til tider mindre, vellykket forsøk på å dra meg inn i selvforsvar.
Så kan du si hva du vil, men jeg har gitt deg utallig mange forsøk nå på å forholde deg til diskusjonen og ikke meg som person. At jeg har forsvart meg er som sagt en selvfølge. Og hvis du ser nærmere på det, så har jeg ikke bare forsvart meg mot dine tåpeligheter, jeg har også klart å bringe frem det verste i deg. Nemlig det rådende lavmålet ditt.

Lykke til i andre tråder ;)
Antall ord: 669
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Globeline skrev:
anniren skrev:
Nei egentlig ikke, for jeg har sett rett vei hele tiden..
Så du føler deg svimmel?
Ja, jeg forstår at du ser rett frem hele tiden, derfor jeg lurer på om du er svimmel. Jeg ser meg litt til sidene og jeg ser du. Dessuten har jeg ikke skylapper så jeg slipper å snu på hodet hver gang
Pssst, Ann Iren!
Du sa rett vei, ikke rett frem. Jeg så det selv.
;)
Antall ord: 77
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

BA skrev:Medisin som tas uten å ta det for noe er gift, eller er det i mange tilfeller hvis du trenger teskje. Dosering er viktig. Ved å ta for lite medisin får du ikke den ønskede virkningen, hvis du tar for mye kan du få overdose, og medisinen blir gift.
Jo, men du skjønner jo at jeg ER enig i dette?
Vi diskuterer samme emne bare på to forskjellige måter.
Du sier det innlysende her, noe vi alle vet.
Kanskje jeg er dårlig til å komme frem til og formulere det jeg vil ha frem?
Vann er et utmerket eksempel. Det er bra å drikke vann, men om du drikker for mye for raskt, så vil den skape reaksjoner i kroppen din du ikke ønsker og du vil bli dårlig. Det er ikke alle gifter som fører til døden, de kan også føre til at du midlertidig blir dårlig.
Jo, men man kan også dø av vannsjokk.
Jeg skjønte ikke hvor du ville med dette..?
Det å å lage medisin syntetisk framfor å bruke masse ressurser på innhøsting og transport for å hente ekstrakter kan også være miljømessig lønnsomt, så det er ikke kun til menneskehetens beste. Ofte vil det som er mest økonomisk også være det som gagner naturen best.
Ja, også her er vi til dels enige. Men vi er uenige på et grunnlag som angår sammenhengen mellom naturens beste og menneskenes beste.
Og syntetiske vitaminer er jo ikke like bra erstatning som dem man får naturlig.
Sånn er det jeg tenker.
Det finnes ingen bevis for at naturen har en bevissthet, så det gidder jeg ikke å spekulere i, uansett om du kaller meg naiv eller ikke.
Hvorfor ikke? Jeg synes det er en naturlig ting å spekulere i, dersom du er skeptiker. For om du skal ha argumentasjon og grunnlag for din skepsis, må du også tenke gjennom.
DERFOR sier jeg det er naivt å tro noe annet, når du sier du ikke "gidder å spekulere" i dette. Naivitet er jo nærmest å tro blindt på noe. Og da blir det jo det.
Mener du at medisiner som er fremstilt som ekstrakt av planter gir sykdommene mindre mulighet til å utvikle toleranse enn syntetisk fremstilte medisiner av samme type? Hvorfor skulle de isåfall gjøre det?
Nei, det gjør jeg ikke.
Jeg mener all medisin. Men jeg mener at dersom vi hadde tilpasset oss naturen på en alternativ måte i forhold til den nærmest laboratoriefremstilte vi har idag, så hadde vi også blitt mer tolerante for de "naturlige giftstoffene" som finnes i naturen.
Jovisst er narkotikaproduksjon relevant når vi snakker om narkotika som naturmedisin.
Når du sier narkotikaproduksjon tenker jeg ikke på cannabis, det var vel snarere en definisjonssak dette her da. For marihuana kan man få "bare" ved å skrape av støvet fra planten. Det er som å si produksjon da du plukker jordbærene av stilkene.
Grunnen til at naturmidler slipper så sterk kontroll er nok heller fordi det er så få naturmidler som har noen effekt. Når de kan påvise noen effekt regnes de som legemidler og dermed skal de gjennom samme kontroll som andre legemidler, og selges gjennom apotek. http://www.alternativ.no/Nyheter/naturmidler_n.html
Dette er også et forsøk på å "monopolisere" markedet, slik jeg ser det.
Hvorfor i all verden skal det ikke gjennom kontroll FØR det har påvist effekt?
Vil det si at et middel som ikke har påvist effekt ikke er skadelig?
Det er jo isåfall helt banalt.
(da snakker vi om effekt, og ikke dødsfall som en effekt, eller?)
Nei, nå må du gi deg. Er legen gud fordi hn kan mer om virkning på medisiner enn almuen? Er også feieren gud da, siden hn kan fortelle deg hva du kan gjøre med pipa og hva du ikke kan?
Nei, men leger står med ansvar for mange liv i sine hender.
En feier gjør det gjerne i forbindelse med pipebrann, men relevansen der er ikke så gjeldende som for en lege, f.eks.
.. Å bo i byen og røyke marihuana er ikke mer i pakt med naturen enn å bo på landet og ta de medisinene en ordentlig lege foreskriver.
Jo, det vil jeg faktisk mene.
Men ikke dersom marihuanaen er tuklet med og innblandet med laboratoriefremstilte stoffer eller det er snakk om at den er genetisk modifisert.
Det er mer i pakt med naturen i sin opprinnelige form, fremfor å benytte seg av syntetiske legemidler skapt av mennesket. Fordi mennesket er litt overlegent.
Nei, det var det ene ordet som ikke hadde noe der å gjøre. Andre inntrykk er bare inntrykk, og har ikke noe med slutninger å gjøre. Jeg kan ikke huske å ha sagt at du har oppfordret til bruk. Du har en litt dårlig forståelse av deg selv. Du er nemlig ikke så klar i dine innlegg her som du selv tror.
Jeg ser ikke sammenhengen mellom å ha en dårlig forståelse av meg selv og at jeg ikke er så klar i mine innlegg. Innleggenes klarhet kan ha med en misforståelse, feiltolkning eller dårlig/uklar formulering å gjøre. Jeg forstår meg selv rimelig godt.
Så det synes jeg var en urettferdig anklage.
Du har jo sagt at det er mye som kan minne om at jeg har brukt det, så dette blir feil å si. Du har også indirekte sagt at jeg har oppfordret til bruk, og selv om du pakker det inn, men samtidig er ganske så tydelig og ærlig i hva en kan kalle "indisier", så nytter det jo ikke å vise til din formulering, når du på alle måter foreslår at jeg har både oppfordret og bruker dette rusmiddelet:

BA skrev:
"Tenk deg en som skriver at pølse er veldig godt og sunt og å spise det vil støtte de stakkars griserøkterne. Om vedkommende så i neste setning skriver at han ikke vil oppfordre noen til å spise pølse, så er det ikke sikkert at han blir trodd så veldig på begge setningene."

BA skrev:
"Det er ikke argumentene men måten du bygger opp argumentene på. Det har med helheten i dine innlegg å gjøre. Noe jeg ikke kan sette fingeren på, men som gjør at argumenteringen tyder på at du bruker eller har brukt mye rus."


Jeg vet du kaller det for argumentering på mine argumenter, men du vet det ikke nytter å kalle en spade for en gaffel, når du innerst inne mener spade du også.
Det fungerer IKKE til sitt formål.
Du prøver å finjustere og formulere det til at det kan tolkes åpent, men etter gjentatte ganger kan det slett bare ikke det. Dessverre.

Når jeg snakker om samspill og harmoni i naturen, sier du:

"Samspillet og harmonien i naturen får du ikke ved rusmisbruk. Det får du best ved å tilbringe tid i naturen, våken og med flest mulig sanser intakt."

Noe du i etterkant sa var en respons pga. at du kanskje misforsto pga. min eventuelle uklare formulering. Og jeg hadde ikke nevnt at man skulle misbruke rus i den sammenheng i det hele tatt. Så igjen...

"Om du bruker det eller ikke vet jeg ikke noe om. Noe av argumenteringen tyder på at du bruker (eller har brukt mye), mens du selv sier du ikke gjør det. Du vet best selv."

Når jeg ber deg vise til hvor jeg skal ha sagt det er godt å røyke cannabis, sier du:

Nei, jeg tror ikke du kommer til å skjønne det uansett. Du har skrevet mye positivt om cannabis, og hvis du ikke er klar over det heller så ser du det heller ikke om jeg peker på det.

Dette er bare noen få eksempler.
Men husk igjen at selv om jeg oppfattes som den store tilhenger av cannabis, så ER ikke det tilfellet. Og det har jeg også presisert tidligere.
Enkelte ganger må man belyse det positive, som faktisk er der, fordi den massive fokusen på det negative er der. Det har hele tiden vært mitt poeng.
Og om du heller ikke er klar over det igjen, så mistenker jeg deg for å ikke ville se det, blant annet pga. din sterke forhåndsoppgjorte mening.

Det var du som tok opp din bruk av narkotika, og på det grunnlag skrev jeg at jeg ikke vet noe om det, men at dine innlegg kan tyde på bruk. Jeg skrev også at du selv sier du ikke bruker det og at du vet best selv. Ditt forsøk på å bli et offer her er nytteløst. Det er du selv som er uredelig i argumentasjonen og som forsøker å skape inntrykk av noe annet enn det jeg skriver.
Jeg ser ikke meg selv som et offer for dine argumenter, fordi du holder deg mer til sak enn mange andre her. Men jeg er og forblir indirekte beskyldt av deg, så jeg er ikke uredelig. Om du enn pakker det inn. Nettopp pga. dine sterke meninger.
Så det å si at min argumentasjon tyder på at jeg bruker det, blir dårlig gjort.
Jeg vet godt at du sa at jeg vet best selv, dette er igjen to formuleringer som tilsammen klarer å provosere meg, og det er du sikkert veldig klar over.
For å først si til noen at "mye tyder på, og slik du snakker" mens du på den annen side avslutter med "men du vet jo best selv". Det minner meg om eksempler jeg har vært borti litt for mange ganger i livet. Du vet det er en form for provokasjon fordi den spiller psykologisk på dette med å "sette noen opp mot seg selv". Du peker på en slags ambivalens som visstnok skal ligge her hos meg, men den finnes bare ikke.
Men jeg ser nemlig bare hva du driver med.
Og det er en feig måte å vinne diskusjonen på.

Vi kan fortsette å diskutere dette her, dersom du er uenig, eller vi kan la være.
Jeg har allerede gjort opp min mening etter å gjentatte ganger se hva du foreslår.
Som sagt, jeg har enda ikke sagt noe om hva du bruker eller ikke bruker.
Å nei, nei men da så.
Antall ord: 1718
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anniren

Innlegg av anniren »

Globeline skrev:
anniren skrev:
Nei egentlig ikke, for jeg har sett rett vei hele tiden..
Så du føler deg svimmel?
Ja, jeg forstår at du ser rett frem hele tiden, derfor jeg lurer på om du er svimmel. Jeg ser meg litt til sidene og jeg ser du. Dessuten har jeg ikke skylapper så jeg slipper å snu på hodet hver gang
ikke sagt rett frem.. jeg sa jeg så RETT VEI
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anniren

Innlegg av anniren »

ludoburgero skrev:
Globeline skrev:
anniren skrev:
Nei egentlig ikke, for jeg har sett rett vei hele tiden..
Så du føler deg svimmel?
Ja, jeg forstår at du ser rett frem hele tiden, derfor jeg lurer på om du er svimmel. Jeg ser meg litt til sidene og jeg ser du. Dessuten har jeg ikke skylapper så jeg slipper å snu på hodet hver gang
Pssst, Ann Iren!
Du sa rett vei, ikke rett frem. Jeg så det selv.
;)
Takk.. bra noen ser det jeg skriver og leser det som står der! :mozilla_wink:
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

anniren skrev:
ludoburgero skrev:
Globeline skrev:
anniren skrev:
Nei egentlig ikke, for jeg har sett rett vei hele tiden..
Så du føler deg svimmel?
Ja, jeg forstår at du ser rett frem hele tiden, derfor jeg lurer på om du er svimmel. Jeg ser meg litt til sidene og jeg ser du. Dessuten har jeg ikke skylapper så jeg slipper å snu på hodet hver gang
Pssst, Ann Iren!
Du sa rett vei, ikke rett frem. Jeg så det selv.
;)
Takk.. bra noen ser det jeg skriver og leser det som står der! :mozilla_wink:
Jeg husker en gang jeg prøvde å lese da jeg var svimmel.
Men så leste jeg feil, gitt!
Det sto "vei"... men av en eller annen merkelig grunn leste jeg "frem".


:D
Antall ord: 128
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links