Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisCannabis/Hamp

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

BA skrev:...
For siste gang, BA. Jeg har IKKE sagt at du foreslår at jeg har oppfordret til cannabisbruk.
Les igjennom innleggene. Du misforstår, eller husker feil. Du roter. Og nå kaster visst Globeline seg på det argumentet at jeg visstnok skal ha sagt dette, men det har jeg jo ikke. Jeg har sagt at du FORESLÅR at jeg ER en bruker av cannabis.

Sitter det nå?
Håper det, slik at vi slipper fremtidige misforståelser.
Antall ord: 80
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

ludoburgero skrev:
Globeline skrev:Feilsiterte hva? Sitatet rørte jeg ikke, så det kan umulig være feilsitert. Ellers siterte jeg ikke noe. Jeg ser ikke noe "som er skrevet som dette" og et sitat bør i det minste skrives i anførselstegn om man ikke sier at man siterer. Eller? Liksom jeg sier at du feilsiterer meg når du skriver bla bla, for det har jeg ikke sagt? Goddag mann økseskaft sier nå jeg til denslags. Tror dere sitter å hisser hverandre opp jeg. Ikke så lurt.
Åh, du har altså funnet ut å benytte deg av den geniale
"jeg-passer-på-å-skrive-slik-at-det-ikke-kan-spores-tilbake-på-meg"-metoden
eventuelt "jeg-er-veldig-forsiktig-med-hvordan-jeg-formulerer-meg"-skrivemåten?
Trenger jeg å ha noe i anførselstegn for å sitere?
Nei, det belyser bare at det er en sitering.
Eventuelt quote-funksjonen her.
Globeline skrev:Jeg er en banan
Det var en Globeline på et annet forum. Hehe.

klemz.
Vel. Ser ikke så mye poeng i å diskutere med en person der det JEG sier er uvesentlig, fordi at det DU fantaserer er hva du forholder deg til. Det er et problem - fordi det gjør at du går glipp av muligheten til å se hva som faktisk blir sagt og gjort rundt deg.

Sitat Ludoburgero: "jeg gidder ikke lese hva andre skriver fordi jeg har bestemt meg på forhånd"
Jeg ser jo at det er det du egentlig sier gjennom hele tråden her. Lykke til med det. Sitatet er forøvrig helt riktig, det er bare du som hele tiden prøver å late som du sier noe annet enn det du egentlig sier. Du liksom sier ting på en måte så du ikke skal bli "tatt" på det.
Antall ord: 296

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

ludoburgero skrev:
BA skrev:...
For siste gang, BA. Jeg har IKKE sagt at du foreslår at jeg har oppfordret til cannabisbruk.
Les igjennom innleggene. Du misforstår, eller husker feil. Du roter. Og nå kaster visst Globeline seg på det argumentet at jeg visstnok skal ha sagt dette, men det har jeg jo ikke. Jeg har sagt at du FORESLÅR at jeg ER en bruker av cannabis.

Sitter det nå?
Håper det, slik at vi slipper fremtidige misforståelser.
Ettersom jeg har diskutert med deg selv så ser jeg ikke grunn til å lese gjennom for å sjekke om det er du eller BA som har rett. Jeg kjenner til din diskusjonsmetode og tar som en selvfølge at du babler og derfor har du helt sikkert sagt det du blir beskyldt for å si.
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Globeline skrev:Og ludoburgero, det var JEG som foreslo at du skulle røyke cannabis i en periode for å oppdage at man kan bli avhengig av det. Det var IKKE BA. Jeg vil helst stå for det jeg sier, og jeg ser helst at BA skal slippe å ta ansvar for noe hun ikke har sagt. Tvert om har hun sagt at hun ikke syns det var særlig seriøst sagt av meg. Så hvorfor i all verden snakker du som om hun har gjort motsatt?

Jeg fatter ikke at det er mulig å vri så vanvittig på ting. Pust dypt - inn nesen, ned i magen og ut munnen. Les så en gang til. Alt blir nok bra skal du se.
Dette vet jeg, og de som har fulgt med i diskusjonen (f.eks. ikke deg).
Les før du kaster deg gjennom ild og vann og dummer deg ut. Nok en gang.
:lol:
makan...
Antall ord: 153
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Globeline skrev:Ettersom jeg har diskutert med deg selv så ser jeg ikke grunn til å lese gjennom for å sjekke om det er du eller BA som har rett. Jeg kjenner til din diskusjonsmetode og tar som en selvfølge at du babler og derfor har du helt sikkert sagt det du blir beskyldt for å si.
Klart, men tør du å lese gjennom? Eller "har du bestemt deg på forhånd og gidder ikke å lese hva andre har skrevet"? :D

*shake hands, Globeline?*
Premien skal du få etterpå.
Antall ord: 86
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

ludoburgero skrev:
Globeline skrev:Og ludoburgero, det var JEG som foreslo at du skulle røyke cannabis i en periode for å oppdage at man kan bli avhengig av det. Det var IKKE BA. Jeg vil helst stå for det jeg sier, og jeg ser helst at BA skal slippe å ta ansvar for noe hun ikke har sagt. Tvert om har hun sagt at hun ikke syns det var særlig seriøst sagt av meg. Så hvorfor i all verden snakker du som om hun har gjort motsatt?

Jeg fatter ikke at det er mulig å vri så vanvittig på ting. Pust dypt - inn nesen, ned i magen og ut munnen. Les så en gang til. Alt blir nok bra skal du se.
Dette vet jeg, og de som har fulgt med i diskusjonen (f.eks. ikke deg).
Les før du kaster deg gjennom ild og vann og dummer deg ut. Nok en gang.
:lol:
makan...
Syns du jeg dummer meg ut når det er du som ikke klarer å følge med? Jeg trenger ikke etterprøve det BA sier, jeg vet hun er oppegående og at hun klarer å følge tråden i en diskusjon. Samtidig vet jeg at du stadig vekk faller ut av diskusjonen og da tyr til argumenter som at andre skyter seg selv i foten eller dummer seg ut. Det er ingen grunn til å sjekke hvem som sier hva. Jeg har allerede bestemt meg for at det må være du som igjen har bestemt deg for noe annet enn det som faktisk har skjedd.

Og jeg imponeres stadig over seriøsiteten i innleggene dine. Jeg lurer på om du overhode - noen gang - har svart meg med grunnlag og argumentasjon, i stede for personlige og nedlatende meldinger. Du er så utrolig barnslig.

Men bare ro deg ned og les. For - vel. Jeg har ikke sagt det tidligere, fordi det er liksom så innlysende. Men du driter deg kraftig ut her, for du virker som om du verken har snøring på dag eller natt - du klarer overhode ikke følge med i hva som skjer.
Antall ord: 351

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

Men akk ludoburgero. Det begynner å bli ugudelig kjedelig dette. Tror jeg ikke gidder lese denne tullete bablingen din mer i kveld.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Globeline skrev:
ludoburgero skrev:
Globeline skrev:Og ludoburgero, det var JEG som foreslo at du skulle røyke cannabis i en periode for å oppdage at man kan bli avhengig av det. Det var IKKE BA. Jeg vil helst stå for det jeg sier, og jeg ser helst at BA skal slippe å ta ansvar for noe hun ikke har sagt. Tvert om har hun sagt at hun ikke syns det var særlig seriøst sagt av meg. Så hvorfor i all verden snakker du som om hun har gjort motsatt?

Jeg fatter ikke at det er mulig å vri så vanvittig på ting. Pust dypt - inn nesen, ned i magen og ut munnen. Les så en gang til. Alt blir nok bra skal du se.
Dette vet jeg, og de som har fulgt med i diskusjonen (f.eks. ikke deg).
Les før du kaster deg gjennom ild og vann og dummer deg ut. Nok en gang.
:lol:
makan...
Syns du jeg dummer meg ut når det er du som ikke klarer å følge med? Jeg trenger ikke etterprøve det BA sier, jeg vet hun er oppegående og at hun klarer å følge tråden i en diskusjon. Samtidig vet jeg at du stadig vekk faller ut av diskusjonen og da tyr til argumenter som at andre skyter seg selv i foten eller dummer seg ut. Det er ingen grunn til å sjekke hvem som sier hva. Jeg har allerede bestemt meg for at det må være du som igjen har bestemt deg for noe annet enn det som faktisk har skjedd.

Og jeg imponeres stadig over seriøsiteten i innleggene dine. Jeg lurer på om du overhode - noen gang - har svart meg med grunnlag og argumentasjon, i stede for personlige og nedlatende meldinger. Du er så utrolig barnslig.

Men bare ro deg ned og les. For - vel. Jeg har ikke sagt det tidligere, fordi det er liksom så innlysende. Men du driter deg kraftig ut her, for du virker som om du verken har snøring på dag eller natt - du klarer overhode ikke følge med i hva som skjer.
Du kaller meg barnslig. Og du er den som har kalt meg rett ut for narkoman, og du er den som rett ut har oppfordret meg til å bruke narkotika, og du er den som har diskutert rundt min person i det evindelige. I tillegg har du vært nedlatende selv fra første stund, også mot Ann Iren ved å snakke om å "se rett frem, skylapper" og bla-balla-bla.
Javisst, så har jeg vært nedlatende mot deg etter at du ble det mot meg.
Mitt såkalte (ihht. BA's overbevisning) første forsøk på å være nedlatende mot deg var ikke intensjonen, at du skal tøye det så langt med dine egne barnsligheter, konstatere at du "ikke gidder å lese gjennom tråden fordi du har gjort opp din mening" på tross av at du nettopp "siterte" meg med at jeg skulle ha sagt det samme... det blir bare igjen:
*fanfare* Å skyte seg selv i foten.

Sant nok. Kjedelig er det. Men også morsomt å se hvordan man kan bli dersom den andre personen ikke er narkoman bare fordi man ønsker det.
I ditt tilfelle da. For det er unikt. Det skal du ha.

Ha en trävlig afton.
Antall ord: 554
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

ludoburgero skrev:

Du kaller meg barnslig. Og du er den som har kalt meg rett ut for narkoman, og du er den som rett ut har oppfordret meg til å bruke narkotika, og du er den som har diskutert rundt min person i det evindelige. I tillegg har du vært nedlatende selv fra første stund, også mot Ann Iren ved å snakke om å "se rett frem, skylapper" og bla-balla-bla.
Javisst, så har jeg vært nedlatende mot deg etter at du ble det mot meg.
Mitt såkalte (ihht. BA's overbevisning) første forsøk på å være nedlatende mot deg var ikke intensjonen, at du skal tøye det så langt med dine egne barnsligheter, konstatere at du "ikke gidder å lese gjennom tråden fordi du har gjort opp din mening" på tross av at du nettopp "siterte" meg med at jeg skulle ha sagt det samme... det blir bare igjen:
*fanfare* Å skyte seg selv i foten.

Sant nok. Kjedelig er det. Men også morsomt å se hvordan man kan bli dersom den andre personen ikke er narkoman bare fordi man ønsker det.
I ditt tilfelle da. For det er unikt. Det skal du ha.

Ha en trävlig afton.
Du er klar over at alle dine påstander om meg her er feil og at det er et resultat av din egen fantasi?
Antall ord: 227

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Globeline skrev:Du er klar over at alle dine påstander om meg her er feil og at det er et resultat av din egen fantasi?
En og to og tre indianere, fir' og fem og seks indianere...
syv og ått' og ni indianere - ti indianere små.
Alle så hadde de pil og bue, alle så var de så stolt' og krye.

Hæ? Hva?
Åja...
Antall ord: 65
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:
BA skrev:...
For siste gang, BA. Jeg har IKKE sagt at du foreslår at jeg har oppfordret til cannabisbruk.
Les igjennom innleggene. Du misforstår, eller husker feil. Du roter. Og nå kaster visst Globeline seg på det argumentet at jeg visstnok skal ha sagt dette, men det har jeg jo ikke. Jeg har sagt at du FORESLÅR at jeg ER en bruker av cannabis.

Sitter det nå?
Håper det, slik at vi slipper fremtidige misforståelser.
I innlegget https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 698#204698 Skrev du:
"Nok en gang... du foreslår at jeg oppfordrer til rusmisbruk eller at jeg er ute etter å misbruke rusmidler selv."

Dette er setningen som jeg har protestert på hele tiden, en stund trodde jeg at jeg ble villedet av din bruk av verbet «foreslår», og beklaget dette, siden har du klart kritisert meg for å prøve å finne ut hvilket ord du egentlig mente når du skrev «foreslår».

Altså har du presisert at det du skrev her er nøyaktig hva du mente, noe som er fullstendig feil. Jeg har ikke foreslått noe slikt noengang.
Antall ord: 193

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

BA skrev:
ludoburgero skrev:
BA skrev:...
For siste gang, BA. Jeg har IKKE sagt at du foreslår at jeg har oppfordret til cannabisbruk.
Les igjennom innleggene. Du misforstår, eller husker feil. Du roter. Og nå kaster visst Globeline seg på det argumentet at jeg visstnok skal ha sagt dette, men det har jeg jo ikke. Jeg har sagt at du FORESLÅR at jeg ER en bruker av cannabis.

Sitter det nå?
Håper det, slik at vi slipper fremtidige misforståelser.
I innlegget https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 698#204698 Skrev du:
"Nok en gang... du foreslår at jeg oppfordrer til rusmisbruk eller at jeg er ute etter å misbruke rusmidler selv."

Dette er setningen som jeg har protestert på hele tiden, en stund trodde jeg at jeg ble villedet av din bruk av verbet «foreslår», og beklaget dette, siden har du klart kritisert meg for å prøve å finne ut hvilket ord du egentlig mente når du skrev «foreslår».

Altså har du presisert at det du skrev her er nøyaktig hva du mente, noe som er fullstendig feil. Jeg har ikke foreslått noe slikt noengang.
Jeg ser det nå, jeg bøyer meg i støvet, og er flau.
:mozilla_oops:
Beklager! Det jeg mente var selvfølgelig at det var nettopp DET du hadde foreslått, at JEG oppfordret til bruk, og ikke at DU foreslo at noen skulle bruke det eller oppfordret til bruk. Var nok litt medrevet der.
Antall ord: 249
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:Beklager! Det jeg mente var selvfølgelig at det var nettopp DET du hadde foreslått, at JEG oppfordret til bruk, og ikke at DU foreslo at noen skulle bruke det eller oppfordret til bruk. Var nok litt medrevet der.
Det stemmer ikke nå heller.

Jeg har ikke foreslått at du skulle oppfordre til bruk heller. Jeg har vel egentlig ikke foreslått noe som helst i denne tråden.
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

BA skrev:
ludoburgero skrev:Beklager! Det jeg mente var selvfølgelig at det var nettopp DET du hadde foreslått, at JEG oppfordret til bruk, og ikke at DU foreslo at noen skulle bruke det eller oppfordret til bruk. Var nok litt medrevet der.
Det stemmer ikke nå heller.

Jeg har ikke foreslått at du skulle oppfordre til bruk heller. Jeg har vel egentlig ikke foreslått noe som helst i denne tråden.
Blah. Du har foreslått/hentydet til at jeg har oppfordret til bruk.
Antall ord: 88
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:
BA skrev:
ludoburgero skrev:Beklager! Det jeg mente var selvfølgelig at det var nettopp DET du hadde foreslått, at JEG oppfordret til bruk, og ikke at DU foreslo at noen skulle bruke det eller oppfordret til bruk. Var nok litt medrevet der.
Det stemmer ikke nå heller.

Jeg har ikke foreslått at du skulle oppfordre til bruk heller. Jeg har vel egentlig ikke foreslått noe som helst i denne tråden.
Blah. Du har foreslått/hentydet til at jeg har oppfordret til bruk.
Det er mulig jeg har hentydet det, men jeg har ikke foreslått det. Det er hva jeg har sagt hele tiden. Jeg spurte om du mente insinuerte, men da ble du sur for det også.
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !