Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterSkjebne eller ikke

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Skjebne eller ikke

Innlegg av ludoburgero »

Er det noen som har tenkt på muligheten for at det er en større mening bak alt?
Da mener jeg å ta vekk spørsmålet om det finnes en skjebne som råder over oss, og at alt er forutbestemt - å heller se det slik:

Vi treffer gjennom livet mange andre mennesker vi blir kjent med,
gjennom jobb og skole og andre sosiale sammenhenger.
Også her på forumet diskuterer vi, og på andre nettsteder,
og det utvikler seg noen ganger til et vennskap og kjennskap
enn bare å skrive med hverandre.
Det vi gjør, om det er tilfeldig eller ikke, skaper erfaringer og opplevelser og får ting til å skje. Vi lærer å se ting fra andre perspektiv og våre holdninger endres. Alt er i bevegelse. Vi går mot nye mål, hele tiden. Ting utvikler seg.

Denne prosessen; er det en dypere mening med det,
eller er det bare et naturlig løp som kan ende i hvasomhelst?
Går vi mot noe konkret mål; finnes det det mange kaller "meningen med livet"?

Hva er deres syn på dette?
Ikke for å ødelegge for noen eller å neglisjere, men jeg tenker ikke på noe ala "meningen med livet er å reprodusere" og slikt. Jeg sikter mer til om det finnes et slags felles mål vi alle går mot: om det er noe vi "skal frem til"..?
Antall ord: 229
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liis
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 18 Okt 2006 03:08
17

Innlegg av Liis »

Jeg tenker en del på dette her.. Om det er noe vi skal frem til alle sammen. Men kommer ikke frem til noen logiske teorier

Har du lest linken på tråden: en utrolig nær døden opplevelse?
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Liis skrev:Jeg tenker en del på dette her.. Om det er noe vi skal frem til alle sammen. Men kommer ikke frem til noen logiske teorier

Har du lest linken på tråden: en utrolig nær døden opplevelse?
Nei, det har jeg ikke. Er det anbefalt lesestoff? :)
Skal sjekke!
Antall ord: 52
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Jeg tror ikke det er direkte tilfeldig at noe blir til vennskap og noe blir til diskusjoner, at vi lærer noe noen ganger, men andre ganger ikke. Jeg tror mye av dette har med vår egen instilling, og at vi faktisk finner det vi leter etter. Noe av det jeg har mest tro på er tankens kraft, og det er med den vi skaper vår egen skjebne...

Jeg tror meningen med livet varierer fra person til person, men at vi likevel har et felles mål. If it makes any sense..? :) Det felles målet er å heve vibrasjonsnivået på jorden og samle folk og skape en verden som fungerer på en mye bedre måte enn den gjør nå. Slik sett er det kanskje en mening med livet som er felles for oss alle: Å heve vår eget vibrasjonsnivå
Antall ord: 144
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

En annen ting jeg gjerne trykker inn her er at det er noen mennesker jeg har møtt på dette forumet som jeg føler en helt spesiell kontakt med, og som har vært med å lære meg ufattelig viktige ting om meg selv. Føler slett ikke at det er tilfeldig. Og takk!, dere vet hvem dere er ;)
Antall ord: 60
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RaggSokken
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 239
Startet: 09 Des 2005 14:46
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av RaggSokken »

Skjebenen(sett at den er type alt som skjer er forutbestemt) tror jeg ikke på.

Men jeg tror det er en større kraft i verden som dytter oss inn i situasjoner der vi må ta et valg
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

zind skrev:Jeg tror ikke det er direkte tilfeldig at noe blir til vennskap og noe blir til diskusjoner, at vi lærer noe noen ganger, men andre ganger ikke. Jeg tror mye av dette har med vår egen instilling, og at vi faktisk finner det vi leter etter. Noe av det jeg har mest tro på er tankens kraft, og det er med den vi skaper vår egen skjebne...

Jeg tror meningen med livet varierer fra person til person, men at vi likevel har et felles mål. If it makes any sense..? :) Det felles målet er å heve vibrasjonsnivået på jorden og samle folk og skape en verden som fungerer på en mye bedre måte enn den gjør nå. Slik sett er det kanskje en mening med livet som er felles for oss alle: Å heve vår eget vibrasjonsnivå
Ja, it makes sense :) Dette med felles mål, samtidig som vi har våre egne.
Men vibrasjonsnivået du snakker om, det skjønner jeg ikke.
Vil du utdype det for meg? :)
Antall ord: 179
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

RiffSki skrev:Skjebenen(sett at den er type alt som skjer er forutbestemt) tror jeg ikke på.

Men jeg tror det er en større kraft i verden som dytter oss inn i situasjoner der vi må ta et valg
Og hva er forskjellen på skjebnen og denne andre kraften du snakker om?
Antall ord: 53
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

ludoburgero skrev:
Ja, it makes sense :) Dette med felles mål, samtidig som vi har våre egne.
Men vibrasjonsnivået du snakker om, det skjønner jeg ikke.
Vil du utdype det for meg? :)
Alt vibrerer på forskjellige frekvenser. Det finnes farger (ultraviolett f.eks) og lyder som vibrer på en så høy frekvens at vi ikke klarer å oppfatte det. Det er mange som hevder at vi mennesker nå skal gå inn i en ny tid, og at vibrasjonsfrekvensen økes slik at vi skal kunne gå fra å leve i tre dimensjoner til en fjerde el femte-dimensjon. Gaute har vel kanalisert en del om dette hvis jeg ikke tar feil? :) Jeg syntes helt ærlig at det er en smule vanskelig å forklare, selv om alt sammen virker mye klarere oppi topplokket. hehe
Antall ord: 133
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RaggSokken
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 239
Startet: 09 Des 2005 14:46
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av RaggSokken »

ludoburgero skrev:
RiffSki skrev:Skjebenen(sett at den er type alt som skjer er forutbestemt) tror jeg ikke på.

Men jeg tror det er en større kraft i verden som dytter oss inn i situasjoner der vi må ta et valg
Og hva er forskjellen på skjebnen og denne andre kraften du snakker om?

At skjebnen som mange ser den er at alt du gjør er forutbestemt, altså du går en tur, og kommer til en delt vei, du velger den som går til høyre, og blir angrepet av en bjørn. altså at dette var bestemt at skulle skje, du hadde egentlig aldri noe valg, du hadde valgt den veien uansett fordi det var ment og skje.


slik jeg ser den, du kommer til veien og velger den som går til venstre, men hadde du valgt den til høyre ville bjørnen tatt deg, men siden du faktisk hadde et valg slapp du det.

evt at du møter en person du blir kjent med fordi DU velger og bli kjent med den ikke fordi det er bestemt fra før av

hvis det ga noe mening
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

zind skrev:
ludoburgero skrev:
Ja, it makes sense :) Dette med felles mål, samtidig som vi har våre egne.
Men vibrasjonsnivået du snakker om, det skjønner jeg ikke.
Vil du utdype det for meg? :)
Alt vibrerer på forskjellige frekvenser. Det finnes farger (ultraviolett f.eks) og lyder som vibrer på en så høy frekvens at vi ikke klarer å oppfatte det. Det er mange som hevder at vi mennesker nå skal gå inn i en ny tid, og at vibrasjonsfrekvensen økes slik at vi skal kunne gå fra å leve i tre dimensjoner til en fjerde el femte-dimensjon. Gaute har vel kanalisert en del om dette hvis jeg ikke tar feil? :) Jeg syntes helt ærlig at det er en smule vanskelig å forklare, selv om alt sammen virker mye klarere oppi topplokket. hehe
Aha! Idéen om at alt rundt oss er stråling?
Jeg TROR jeg skjønner noe av den tanken. Skjønner vel mer med tiden, hvis vi går inn i denne nye tiden også. Det merkes jo at menneskeheten har forandret seg og gått mer over til høyere bevissthetsnivåer verden over. Også her i vesten. Gjør det ikke?
Eller er det bare jeg som føler det slik?
Antall ord: 209
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Skjebne

Innlegg av kaja43 »

Jeg har en formening om at mye av det vi opplever, mennesker vi møter, ja de fleste viktige hendelser i livet, er forutbestemt i den hensikt å lære oss noe. Vi har vår frie vilje og kan velge å gjøre hva vi vil ut av lærdommen. Men vi kommer ikke utenom å oppleve de.

Dette med vibrasjon er noe jeg tror vitenskapen om mange år kommer til å bli i stand til å bevise. De skeptiske er jo så glad i sånt :mozilla_smile:
Når jorden skal gjennom sin neste innvielse og dermed kommer ett nivå opp i vibrasjon må menneskene nødvendigvis følge på. Om vi ikke klarer det vil ikke jorden heller kunne heves.
Tanken er at alt er en vibrasjon, også i oss mennesker. f.eks er glede og kjærlighet på en høy vibrasjon og sorg og angst på en lav. Når vi åpner og renser hjertesenteret kan mer lys eller høyere vibrasjon komme inn i hver og en av oss å vi vil bli mer univerellt kjærlig tenkende og handlende. Vi får dermed lov til å få mer nærhet til universet og ting går på den måten fremover i en utviklende spiral.
Bakdelen eller fordelen, alt etter hvordan vi tenker er at vi må inn i våre nye og gamle traumer og rense oss for disse og det gir mye psykisk lidelse for de som ikke finner veien ut igjen.
Antall ord: 245
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

RiffSki skrev:
ludoburgero skrev:
RiffSki skrev:Skjebenen(sett at den er type alt som skjer er forutbestemt) tror jeg ikke på.

Men jeg tror det er en større kraft i verden som dytter oss inn i situasjoner der vi må ta et valg
Og hva er forskjellen på skjebnen og denne andre kraften du snakker om?

At skjebnen som mange ser den er at alt du gjør er forutbestemt, altså du går en tur, og kommer til en delt vei, du velger den som går til høyre, og blir angrepet av en bjørn. altså at dette var bestemt at skulle skje, du hadde egentlig aldri noe valg, du hadde valgt den veien uansett fordi det var ment og skje.


slik jeg ser den, du kommer til veien og velger den som går til venstre, men hadde du valgt den til høyre ville bjørnen tatt deg, men siden du faktisk hadde et valg slapp du det.

evt at du møter en person du blir kjent med fordi DU velger og bli kjent med den ikke fordi det er bestemt fra før av

hvis det ga noe mening
Ja, jeg forstår poenget ditt.
Men det er ikke bare slik at man velger å tro på dette fordi det høres "tryggere" ut å kunne selv velge hvilke steg en skal ta, foruten å være en marionettdukke som skjebnen råder fullt over?
Jeg våger nemlig å si at jeg lever jo uansett hva det er, om noe styrer over meg eller ikke, og at det er opplevelsene i livet mitt som teller når alt kommer til alt.
Det er menneskene jeg elsker og har elsket, og det er menneskene jeg er glad i, og helheten; smertene og gledene jeg har opplevd, gode og mindre gode stunder, alt jeg husker, og alt som har fylt meg opp til å bli den person jeg er, som er min mening med livet. Likevel lurer jeg på om disse felles målene vi har er noe som har et sluttpoeng, noe som fullføres? Jeg er i mindre tvil om at våre personlige mål er å oppleve og bli fylt med følelser og opplevelser, og at disse opplevelsene og følelsene i seg selv er ihvertfall for meg min egen mening med livet. Men hva med... resten?
Antall ord: 393
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Skjebne

Innlegg av ludoburgero »

kaja43 skrev:Jeg har en formening om at mye av det vi opplever, mennesker vi møter, ja de fleste viktige hendelser i livet, er forutbestemt i den hensikt å lære oss noe. Vi har vår frie vilje og kan velge å gjøre hva vi vil ut av lærdommen. Men vi kommer ikke utenom å oppleve de.

Dette med vibrasjon er noe jeg tror vitenskapen om mange år kommer til å bli i stand til å bevise. De skeptiske er jo så glad i sånt :mozilla_smile:
Når jorden skal gjennom sin neste innvielse og dermed kommer ett nivå opp i vibrasjon må menneskene nødvendigvis følge på. Om vi ikke klarer det vil ikke jorden heller kunne heves.
Tanken er at alt er en vibrasjon, også i oss mennesker. f.eks er glede og kjærlighet på en høy vibrasjon og sorg og angst på en lav. Når vi åpner og renser hjertesenteret kan mer lys eller høyere vibrasjon komme inn i hver og en av oss å vi vil bli mer univerellt kjærlig tenkende og handlende. Vi får dermed lov til å få mer nærhet til universet og ting går på den måten fremover i en utviklende spiral.
Bakdelen eller fordelen, alt etter hvordan vi tenker er at vi må inn i våre nye og gamle traumer og rense oss for disse og det gir mye psykisk lidelse for de som ikke finner veien ut igjen.
Fine tanker.
Men jeg synes det virker logisk at også sinne og frustrasjon skal være høye vibrasjoner, pga. spenningene det gir. Det er jo energisk det også!
Antall ord: 276
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RaggSokken
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 239
Startet: 09 Des 2005 14:46
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av RaggSokken »

ludoburgero skrev:
RiffSki skrev:
ludoburgero skrev:
RiffSki skrev:Skjebenen(sett at den er type alt som skjer er forutbestemt) tror jeg ikke på.

Men jeg tror det er en større kraft i verden som dytter oss inn i situasjoner der vi må ta et valg
Og hva er forskjellen på skjebnen og denne andre kraften du snakker om?

At skjebnen som mange ser den er at alt du gjør er forutbestemt, altså du går en tur, og kommer til en delt vei, du velger den som går til høyre, og blir angrepet av en bjørn. altså at dette var bestemt at skulle skje, du hadde egentlig aldri noe valg, du hadde valgt den veien uansett fordi det var ment og skje.


slik jeg ser den, du kommer til veien og velger den som går til venstre, men hadde du valgt den til høyre ville bjørnen tatt deg, men siden du faktisk hadde et valg slapp du det.

evt at du møter en person du blir kjent med fordi DU velger og bli kjent med den ikke fordi det er bestemt fra før av

hvis det ga noe mening
Ja, jeg forstår poenget ditt.
Men det er ikke bare slik at man velger å tro på dette fordi det høres "tryggere" ut å kunne selv velge hvilke steg en skal ta, foruten å være en marionettdukke som skjebnen råder fullt over?
Jeg våger nemlig å si at jeg lever jo uansett hva det er, om noe styrer over meg eller ikke, og at det er opplevelsene i livet mitt som teller når alt kommer til alt.
Det er menneskene jeg elsker og har elsket, og det er menneskene jeg er glad i, og helheten; smertene og gledene jeg har opplevd, gode og mindre gode stunder, alt jeg husker, og alt som har fylt meg opp til å bli den person jeg er, som er min mening med livet. Likevel lurer jeg på om disse felles målene vi har er noe som har et sluttpoeng, noe som fullføres? Jeg er i mindre tvil om at våre personlige mål er å oppleve og bli fylt med følelser og opplevelser, og at disse opplevelsene og følelsene i seg selv er ihvertfall for meg min egen mening med livet. Men hva med... resten?
Du sier noe der som burde tas til ettertanke ja, dog jeg trives med tanken på at hvis jeg vil hoppe foran et tog så er det mitt valg og ikke meningen
Antall ord: 427

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links