Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterSkjebne eller ikke

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg synes at begrepet "skjebne" kan være litt negativt ladet...men jeg tror absolutt det er en mening med alt. Om ikke det er forutbestemt, så er det ihvertfall slik at vi former tilværelsen vår slik at ting passer mer eller mindre inn i et mønster. Noen er mer bevisst på dette enn andre ;)
Som zind er inne på, så er det veldig stilig når en begynner å legge merke til hvordan enkelte mennesker og hendelser åpner dører til nye områder av seg selv og sin tilværelse. Og hvor fort synkroniteten tar av når en bevisst benytter seg av dette.

Litt artig at dette temaet skulle komme opp igjen nå....
Helt tilfeldig(?) forvillet vi oss inn i et misjonshus (det var kafé) her om dagen, og der var det mange bibelsitater og kristne dikt. Jeg er ikke sikker på om dette er fra bibelen eller en salme, men jeg synes det var fint (tror det er fra GT). Og det gjelder forsåvidt uansett hvilken trosretning en sverger til:

"Ikke før veven har stilnet og skyttelen sluttet å slå. Vil Gud trekke teppet til side og la oss riktig forstå.
At også de mørke tråder, så vel som de hvite bånd. Var helt nødvendige, for mønsteret i Mesterens allmektige hånd."
Antall ord: 224
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Hecate skrev:..... Om ikke det er forutbestemt, så er det ihvertfall slik at vi former tilværelsen vår slik at ting passer mer eller mindre inn i et mønster. Noen er mer bevisst på dette enn andre ;)
Viktig tanke! Men slik må det også være. Livet rommer for mye til at en skal kunne ta tak i alt, og det er nødvendig å fylle mønsteret på den måten en selv gjør det til.
Som zind er inne på, så er det veldig stilig når en begynner å legge merke til hvordan enkelte mennesker og hendelser åpner dører til nye områder av seg selv og sin tilværelse. Og hvor fort synkroniteten tar av når en bevisst benytter seg av dette.
Regel nr én er at zind alltid er inne på noe :P
Når det gjelder dette med synkroniteten, skjønner jeg dessverre ikke helt hva du mener... vil også du utype dette for meg? Jeg vil forstå.
Litt artig at dette temaet skulle komme opp igjen nå....
Helt tilfeldig(?) forvillet vi oss inn i et misjonshus (det var kafé) her om dagen, og der var det mange bibelsitater og kristne dikt. Jeg er ikke sikker på om dette er fra bibelen eller en salme, men jeg synes det var fint (tror det er fra GT). Og det gjelder forsåvidt uansett hvilken trosretning en sverger til:

"Ikke før veven har stilnet og skyttelen sluttet å slå. Vil Gud trekke teppet til side og la oss riktig forstå.
At også de mørke tråder, så vel som de hvite bånd. Var helt nødvendige, for mønsteret i Mesterens allmektige hånd."
Jeg synes også det er et veldig fint sitat, selv om det er stort kristent preg på det, så appellerer det til de fleste situasjoner; det er snakk om balanse mellom mørket og lyset, og hvilke sentrale roller de begge spiller for at vi skal se hva som er hva.

Temaet kom nok opp igjen for en grunn;
for min del fordi jeg ville starte en diskusjon jeg aldri får nok med svar på, fordi de aller fleste som tenker litt mer rundt eksistens enn det som er det "vanlige" har mange synspunkter på dette med forutbestemthet og egen fri vilje.
Derfor er det så uendelig mye å hente.
Antall ord: 392
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg vet ikke helt om synkronitet er riktig oversettelse av det riktige begrepet synchronicity.
Det er rett og slett at hendelser mer eller mindre skjer av en grunn og at alt er tilrettelagt handlingsmønsteret slik at en vil få et utbytte av hendelsene. Kort sagt er det fremtidspotensialer som er tilrettelagt for oss, klare til å bli realisert. Og dersom en er bevisst på hvordan ting henger sammen i sin tilværelse og hvordan en skal oppnå det en ønsker, så kan en bruke dette til å realisere potensialene. Det krever vel at en er åpen for det og har vilje til å gå inn i seg selv slik at en forstår hvorfor ting skjer og hva og hvorfor en har utbytte av situasjoner en havner oppi. Derfor er dette nært knyttet til ko-kreasjon og hvordan skape sin egen virkelighet gjennom å bevisst påvirke potensialer til sitt eget beste. Noen vil kanskje si at det er egoisme, men det er en gave alle har fått i kraft av å være mennesker ;)
Hvis jeg ikke husker helt feil, så var det Jung som innførte synchronicity-begrepet først??
Antall ord: 190
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Hecate skrev:Jeg vet ikke helt om synkronitet er riktig oversettelse av det riktige begrepet synchronicity.
Det er rett og slett at hendelser mer eller mindre skjer av en grunn og at alt er tilrettelagt handlingsmønsteret slik at en vil få et utbytte av hendelsene. Kort sagt er det fremtidspotensialer som er tilrettelagt for oss, klare til å bli realisert. Og dersom en er bevisst på hvordan ting henger sammen i sin tilværelse og hvordan en skal oppnå det en ønsker, så kan en bruke dette til å realisere potensialene. Det krever vel at en er åpen for det og har vilje til å gå inn i seg selv slik at en forstår hvorfor ting skjer og hva og hvorfor en har utbytte av situasjoner en havner oppi. Derfor er dette nært knyttet til ko-kreasjon og hvordan skape sin egen virkelighet gjennom å bevisst påvirke potensialer til sitt eget beste. Noen vil kanskje si at det er egoisme, men det er en gave alle har fått i kraft av å være mennesker ;)
Hvis jeg ikke husker helt feil, så var det Jung som innførte synchronicity-begrepet først??
Wow, dette var avanserte saker for en pjokk som meg...
men jeg forsto virkelig også hva du snakker om :)

Tror ikke jeg ville kalle dette å være egoistisk, men man må være passe egosentrisk for å være målbevisst hvis det skal gå til egen vinning uansett. Det er ikke å se vekk ifra. Likevel kan det jo bidra til bedre forutsetninger også for fellesskapet på sikt, det en tar for seg. Uansett er det jo mange grenser mellom å nå sine mål, enn til fordel for andre å undertrykke seg selv. Hver eneste åndedrett vi tar har jo uansett konsekvenser, så hvorfor ikke utnytte potensialer til formål for både seg selv og andre rundt seg.
Det gir også stor mening det du sier om at menneskene har fått denne gaven, for jeg tror ikke dyrene tenker langt frem i tid. Det sies jo at vi er de eneste som er bevisst over vår egen eksistens, og kanskje dette har noe med saken å gjøre?
Vel, nå skal jeg ikke se bort ifra at også hundene kan lære seg vaner og ta utbytte av dette når det kommer til å få mer omsorg eller goder fra mennesker, men vi har jo evnen til å tenke i forskjellige baner og korrelasjoner på en helt annen måte. Jeg tror de fleste likevel velger "vanene" sine og vil leve trygt, da det krever energi og mot for å realisere eventuelle ønsker eller visjoner en måtte ha.
Antall ord: 439
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Lille Du

Innlegg av Lille Du »

Bumper denne jeg siden det allerede er en lignendde tråd oppe
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !