Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterMine tanker om ditt og datt...

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

TrappedSoul:
Du gikk litt inn på mange forskjellige temaer ser jeg. Får dele litt kommentarer til noen av meningene dine da :)

Har du 5 sanser bare? Vitenskapen sier 27 (Illustrert Vitenskap) :)

Når det gjelder big bang, så har du også rett ifølge mange vitenskapsfolk som hevder at big bang bare er en av en uendelig rekke med big bang. Altså et pulserende univers som går mellom big bang til den store klemme og ny big bang osv.

Ifølge determinismen, er vi omtrent bare roboter, alt kan forhåndsutregnes og alle våre valg kan forutsies, kjenner vi bare til alle parametre. Det er nemlig ikke tilfeldig hvilke valg vi tar. Vi kunne omtrent blitt programmert i BASIC e.l.:
IF thirst AND ingen_hindring THEN drikk
IF sulten AND ingen_hindring THEN spis
Bare endel mer avansert. Ifølge noen, vil denne tankegangen stå i opposisjon mot fri vilje.

Ifølge Dion Fortune styrer vi alle våre valg pågrunnlag av tre hovedinstinkter (selvkonsumerings-, reproduksjons- og sosialinstinktet).

Når det gjelder aliens, så synes jeg de aliens-troende begrenser seg skikkelig til mulighetene av liv i rommet. Vi setter krav og på en måte forhåndsbestemmer hvordan et eventuelt liv på en annen planet skal være
1) liv på andre planeter forutsetter noenlunde samme klima som vi her på jorden krever
2) liv ute i rommet er på en planet
3) livet er mindre utviklet, mer primitive enn mennesker
4) livet uvikler seg på samme evolusjonistiske måte som mennesker
5) liv utenfor jorden ligner på de fleste måter på liv på jorden
6) liv utenfor jorden kan sanses og observeres av mennesker
Og om det er noe annet liv, er det nødvendig at det livet har en sånn utforskertrang og nysgjerrighet som oss?

Når det gjelder dyr, intelligens og verdi, så er vi mennesker igjen egoistiske nok til å ta det forgitt av vi er desidert overlegen alle andre dyr, iom at de ikke er så flink til å skade jorden som oss. De nøyer seg med enkle reir og huler. Og det er vi som bestemmer hvem som er verdt noe. De dyrene som kan gi mest kjøtt og mat, er oss mest verdt. Hva som er kjæledyr, skadedyr og nyttedyr og ressursdyr, er ikke en absolutt fasit på, men bestemmes utifra kultur og tradisjon. Norge bruker katter som kjæledyr, Kina skjønner at det er mat. Da jeg var liten hadde jeg sneiler og biller som kjæledyr, men nå har jeg lært at de skal bare trakkes på. På en verdiskala, så er de på minussiden, fordi de er plage- og skadedyr (iflg oss igjen).
Antall ord: 454
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

TrappedSoul skrev:
Liis skrev:Og til trappedsoul...Matrix, maskiner...nei! Det er bare helt feil for meg. Hvis det skulle vært så ille, da tror jeg "systemet" ikke hadde gitt oss fri vilje, menneskets sterke trang til å vite, utforske, oppdage, løse... Da hadde det vært lettere å programmert oss bedagelige, likegyldige osv. Det hadde ikke hatt noe poeng.
Sier ikke at det er sånn, men at det kunne vært mulig. At det vi ser ikke trenger å være så virkelig.
Det er jo litt sånn da. Vi opplever jo feks mange av de samme ting totalt forskjellig. Og hvis jeg ser rødt slik du ser grønt, men begge er enig i at det kalles rødt, hvordan kan vi noensinne finne ut at vi så helt forskjellig farge? (skjønte du spørsmålet? var kanskje ikke helt bra formulert...:mozilla_innocent: )

Liis skrev:Men er det noen som forstår hva jeg mener??
Og ja jeg forstår hva du mener, sykt om ingen ting skulle vært.
Det som er mer rart er det som er den største av alle selvfølger for oss, at det idet hele tatt finnes eksistens. At noe eksisterer.
Antall ord: 202
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

Jeg tror det alltid har vert eksistens. alt som er har alltid vert, men mye i andre former og frekvenser.
Tid er en lavfrekvent illusjon. Fast masse er en lavfrekvent illusjon. Livet her på jorden er en lavfrekvent illusjon.
Alt er i bunn å grunn på ett og samme sted, selv om ett sted i realiteten også er en illusjon.
Alt er energier. Noen sjeler begynte å leke med energiene,og senke dens vibrasjonsfrekvens til den inntok noe vi oppfatter som fast form.
Det sies at det første som ble skapt i fast form bare var en udefinerbar klump.. Siden utviklet det seg til det vi ser i dag.
Å de skapte ikke bare en klump.. mange, så det finnes mange verdener rundt om i verdensrommet med variert inteligens sett fra vårt ståsted.

Egentlig er det veldig lett å bøye en skje med bevistheten..for det er jo en del av deg!!
Antall ord: 152
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Berat
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 02 Okt 2006 14:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sarpsborg

Innlegg av Berat »

1) liv på andre planeter forutsetter noenlunde samme klima som vi her på jorden krever
2) liv ute i rommet er på en planet
3) livet er mindre utviklet, mer primitive enn mennesker
4) livet uvikler seg på samme evolusjonistiske måte som mennesker
5) liv utenfor jorden ligner på de fleste måter på liv på jorden
6) liv utenfor jorden kan sanses og observeres av mennesker
Og om det er noe annet liv, er det nødvendig at det livet har en sånn utforskertrang og nysgjerrighet som oss?
Ikke ta det ille opp men det er ikke sånne krav dem stiller lenger.
Kanskje det var sånn før men har jeg hvertfall aldri hørt.
Dem har mer tanker nå enn det der du skrev.
Livet trenger ikke å se jordlignende ut,eller mindre utviklet,eller være på en annen planet kan godt være liv på måner osså.Har følgt med mye på dette .FOrskerene tenkte at dem skal klare CA samme temperaturer som oss , men det finnes liv her på jorden til og med som klarer SYKE miljøer som vi mennesker ikke klarer.Det har dem funnet ut så liksom dem har ikke dem krava lenger som du skrev akkurat..Dem har mer åpne menninger nå selvom dem vet dette,så leter dem fortsatt etter jordlignende med vann,atomsfære,samme temperaturer osvv osv.....Men vi vet jo aldri hvordan dem er lagd der ute,dem kan godt tåle 1000 grader,og leve i 1000 år,vi kan ikke tenke at bare pga vi lever i ca 100 år så må alt der ute gjøre det og.Tenk trær på jorden ,noen av dem lever så sykt lenge at det er utroligt.for oss mennesker da...Mente ikke at du tar feil eller noe men som jeg vet så er det sånn hvertfall.. peace out
Antall ord: 319

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TrappedSoul
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 361
Startet: 23 Okt 2006 10:12
17
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av TrappedSoul »

Enig Berat :)
Kanskje noen dyr lever i selve verdensrommet også :P
Antall ord: 10
Bilde
Hvis romvesner kom og behandlet mennesker slik vi behandler dyr, kanskje vi først da forstår hvor onde vi egentlig er.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Berat
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 02 Okt 2006 14:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sarpsborg

Innlegg av Berat »

Ja hva vet egentligt vi?hvorfor leter vi bare etter planeter med ca jordens størrelse?
Kanskje det finnes planeter som er like store som huet vårt og stjerner some 42 tommers Skjerm? og der kan det kanskje finnes liv hva vet vi?og livet der kan være på størrelse med celler eller bakterier osv? kanskje det finnes vesener som er like store som land,eller månen vår til og med.... Vi vet ikke noe for sikkert.vi bare leter etter det som er mest vesentlig vi.....for oss alts¨å
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TrappedSoul
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 361
Startet: 23 Okt 2006 10:12
17
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av TrappedSoul »

Og noen ord om døden:

Før man ble født var man død.
Så hvorfor er vi redd for å dø når vi har vært død før?
Og når vi har vært død før og lever nå burde vi da kunne leve igjen etter vi er død.
Antall ord: 58
Bilde
Hvis romvesner kom og behandlet mennesker slik vi behandler dyr, kanskje vi først da forstår hvor onde vi egentlig er.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

TrappedSoul skrev:Og noen ord om døden:

Før man ble født var man død.
Så hvorfor er vi redd for å dø når vi har vært død før?
Og når vi har vært død før og lever nå burde vi da kunne leve igjen etter vi er død.
Det er ikke alle som er redd for døden. Når man er død, vet man ikke at man ikke lever, så da er det intent å frykte. Men de som er det kan ha hver sine grunner, feks
1) de er for glad i livet til å miste det
2) dødsøyeblikket og evt tiden før kan være smertefull og ubehagelig
3) de tenker på dem de etterlater
4) de er ikke sikker i sin tro, og frykter for en dårlig skjebne etter livet
Antall ord: 149
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TrappedSoul
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 361
Startet: 23 Okt 2006 10:12
17
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av TrappedSoul »

MikkelRev skrev:Når man er død, vet man ikke at man ikke lever, så da er det intent å frykte.
Hva mener du å si, at alt blir "svart"? Isåfall deler vi ikke samme tro, men jaja skal ikke krangle om det.
Antall ord: 43
Bilde
Hvis romvesner kom og behandlet mennesker slik vi behandler dyr, kanskje vi først da forstår hvor onde vi egentlig er.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Berat skrev:Ikke ta det ille opp men det er ikke sånne krav dem stiller lenger.
Ikke? Hvem leter etter utenomjordiske? Gjør SETi det? Sist gang jeg sjekket, var kravene temmelig begrenset.
Dem har mer åpne menninger nå selvom dem vet dette,så leter dem fortsatt etter jordlignende med vann, atomsfære,samme temperaturer osvv osv
Ja, vann er jo selvsagt. Vi består av og behøver vann/væske, dermed også "dem" om det. Og det var jo akkurat noe av det jeg påpekte i utgangspunktet.
.....Men vi vet jo aldri hvordan dem er lagd der ute,dem kan godt tåle 1000 grader,og leve i 1000 år,vi kan ikke tenke at bare pga vi lever i ca 100 år så må alt der ute gjøre det og.Tenk trær på jorden ,noen av dem lever så sykt lenge at det er utroligt.for oss mennesker da...
Ja, du er innpå noe, men ikke de som leter etter aliens. De har fortsatt et lukket forhold. Og når du snakker om 1000gC og 1000 år. Et tre lever i 1000 år, og vi leser i GT om folk som var 800 år gamle. (om det er leveforholdene eller tidsregnegningene som er forskjellig, er foreløpig en gåte). Poenget er ihvertfall at det er ekstremt lang tid (og varmt) for oss, men det er ekstremt lite iforhold til universet.
Antall ord: 238
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

TrappedSoul skrev:
MikkelRev skrev:Når man er død, vet man ikke at man ikke lever, så da er det intent å frykte.
Hva mener du å si, at alt blir "svart"? Isåfall deler vi ikke samme tro, men jaja skal ikke krangle om det.
Hvor sa jeg at alt blir "svart" ?

Å være død er det motsatte av å være levende. Hvis du tror at din ånd, selvbevissthet eller sjel fortsetter å leve etter at kroppen har vissnet, så tror du ikke på døden. Ifåfall kan du jo ikke dø.
Antall ord: 93
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TrappedSoul
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 361
Startet: 23 Okt 2006 10:12
17
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av TrappedSoul »

MikkelRev skrev:
TrappedSoul skrev:
MikkelRev skrev:Når man er død, vet man ikke at man ikke lever, så da er det intent å frykte.
Hva mener du å si, at alt blir "svart"? Isåfall deler vi ikke samme tro, men jaja skal ikke krangle om det.
Hvor sa jeg at alt blir "svart" ?

Å være død er det motsatte av å være levende. Hvis du tror at din ånd, selvbevissthet eller sjel fortsetter å leve etter at kroppen har vissnet, så tror du ikke på døden. Ifåfall kan du jo ikke dø.
Jeg tror at kroppen kan dø, og det er liksom de de fleste ser på som døden så det var det jeg snakket om.
Antall ord: 120
Bilde
Hvis romvesner kom og behandlet mennesker slik vi behandler dyr, kanskje vi først da forstår hvor onde vi egentlig er.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links