Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSelvhypnose

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Mononoke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 81
Startet: 22 Sep 2006 15:25
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppland

Selvhypnose

Innlegg av Mononoke »

Hei :)
Er det noen som har litt erfaring med selvhypnose? Fant en flott bok på nett som jeg lurer på å kjøpe, men lurer på om det er noen som "driver" med..
Antall ord: 32
... ... Oh sure, pointless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

hva er egentlig forskjellen mellom selvhypnose og meditering?
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mononoke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 81
Startet: 22 Sep 2006 15:25
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppland

Innlegg av Mononoke »

Vet ikke? Var det jeg håper å kunne få svar på, men ser ikke ut til at det er noen som kan noe om dette..
Antall ord: 25
... ... Oh sure, pointless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Zanna
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 53
Startet: 29 Okt 2006 13:58
17

Innlegg av Zanna »

Når en går inn i en dyp avslapning(meditasjon)..er det veldig likt hypnose.
Antall ord: 16
Zanna.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mononoke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 81
Startet: 22 Sep 2006 15:25
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppland

Innlegg av Mononoke »

Ja, det sier jo seg selv.. Heh.. Men ingen som faktisk har peil og driver med dette?
Antall ord: 17
... ... Oh sure, pointless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
aeemana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 11 Feb 2005 08:49
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fin

Innlegg av aeemana »

prøvde å få armen min til å bli vektløs, no som funka:) jækli arti
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meum
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 182
Startet: 24 Jan 2005 19:25
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Meum »

Hva skal du bruke selvhypnosen til?
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mononoke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 81
Startet: 22 Sep 2006 15:25
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppland

Innlegg av Mononoke »

Har hatt veldig problemer med å sove i det siste blant annet, noen andre ting også som jeg ikke vil gå videre inn på her.
Antall ord: 24
... ... Oh sure, pointless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

når jeg har problemer med å sove har jeg to metoder som funker bra for meg. enten bestemmer jeg meg for en setning eller et ord, som jeg repeterer og repeterer om og om igjen, mens jeg da ligger på senga med lukkede øyne, helt til jeg sovner. ganske kjedelig, men det er nok derfor man sovner til slutt.. :)

ellers så teller jeg saaakte fra 10 til 1, hvor da jeg sovner/faller i dyp søvn når jeg kommer til 1.. det blir mørkere og mørkere jo lengre ned jeg kommer, og så føler jeg mer mer og mer avslappet for jo lengre ned jeg kommer. og jeg blir mer og mer trøtt jo nærmere jeg kommer til 1.. dette blir repetert for hvert tall jeg teller ned..

håper jeg var til noe hjelp, har ikke lest noe om selvhypnose.
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meum
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 182
Startet: 24 Jan 2005 19:25
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Meum »

Når vi skal gå i gang med å løse våre problemer må vi først finne ut om det er et fysisk, mentalt eller åndelig problem, eller en kombinasjon. Det er det vi kaller stress som i hovedsak er årsaken til søvnproblemer. Altså et uløst problem. Hypnose er å redusere hjernens svingninger til alfa-nivå for deretter å gi affirmasjoner som skal motvirke den tilstand vi føler er årsaken til problemet. Risikoen er at vi bare behandler symptomet og fortrenger problemet midlertidig eller lager nevrologiske by-pass-koblinger rundt det. Det er vi ikke tjent med på lang sikt. Det er selve årsaken til problemet som må avdekkes og utlades

Så er det gjerne slik at både fysiske, mentale og åndelige problemer kan det ta tid å løse, og å sove er det en fordel at vi gjør hver natt. Derfor kan ren symptombehandling være en nødløsning. Da blir det best effekt av en holistisk tilnærming. Fysiske metoder kan være å sørge for nok mosjon og drikke en ”kveldste” som du får i helsekostforretninger. På den mentale siden er Silvametodens nedtelling eller autogen trening nyttig. Som åndelig metode kan jeg anbefale å fylle deg med kjærlighet. Den kan du rette direkte mot nær familie eller du fyller deg med takknemlighet for de positive sider ved ditt liv. Har du tatt et åndelig standpunkt kan du bruke bønn i en eller annen variant. Se også på søvn som et nødvendig middel for å få energi til å løse problemet, og bestem deg for å utsette det til morgendagen.
Antall ord: 269

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mononoke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 81
Startet: 22 Sep 2006 15:25
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppland

Innlegg av Mononoke »

livingdeaddoll skrev:når jeg har problemer med å sove har jeg to metoder som funker bra for meg. enten bestemmer jeg meg for en setning eller et ord, som jeg repeterer og repeterer om og om igjen, mens jeg da ligger på senga med lukkede øyne, helt til jeg sovner. ganske kjedelig, men det er nok derfor man sovner til slutt.. :)

ellers så teller jeg saaakte fra 10 til 1, hvor da jeg sovner/faller i dyp søvn når jeg kommer til 1.. det blir mørkere og mørkere jo lengre ned jeg kommer, og så føler jeg mer mer og mer avslappet for jo lengre ned jeg kommer. og jeg blir mer og mer trøtt jo nærmere jeg kommer til 1.. dette blir repetert for hvert tall jeg teller ned..

håper jeg var til noe hjelp, har ikke lest noe om selvhypnose.
Tusen takk, skal huske på det..
Antall ord: 156
... ... Oh sure, pointless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mononoke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 81
Startet: 22 Sep 2006 15:25
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppland

Innlegg av Mononoke »

Meum skrev:Når vi skal gå i gang med å løse våre problemer må vi først finne ut om det er et fysisk, mentalt eller åndelig problem, eller en kombinasjon. Det er det vi kaller stress som i hovedsak er årsaken til søvnproblemer. Altså et uløst problem. Hypnose er å redusere hjernens svingninger til alfa-nivå for deretter å gi affirmasjoner som skal motvirke den tilstand vi føler er årsaken til problemet. Risikoen er at vi bare behandler symptomet og fortrenger problemet midlertidig eller lager nevrologiske by-pass-koblinger rundt det. Det er vi ikke tjent med på lang sikt. Det er selve årsaken til problemet som må avdekkes og utlades

Så er det gjerne slik at både fysiske, mentale og åndelige problemer kan det ta tid å løse, og å sove er det en fordel at vi gjør hver natt. Derfor kan ren symptombehandling være en nødløsning. Da blir det best effekt av en holistisk tilnærming. Fysiske metoder kan være å sørge for nok mosjon og drikke en ”kveldste” som du får i helsekostforretninger. På den mentale siden er Silvametodens nedtelling eller autogen trening nyttig. Som åndelig metode kan jeg anbefale å fylle deg med kjærlighet. Den kan du rette direkte mot nær familie eller du fyller deg med takknemlighet for de positive sider ved ditt liv. Har du tatt et åndelig standpunkt kan du bruke bønn i en eller annen variant. Se også på søvn som et nødvendig middel for å få energi til å løse problemet, og bestem deg for å utsette det til morgendagen.
Skjønner.. Men det er ikke bare søvnen jeg sliter med. Det er en kombinasjon av flere ting jeg ikke ønsker å gå inn på her, svært komplekse ting. Jeg ble anbefalt selvhypnose, og lurte bare på om det var noen som hadde noen erfaringer med dette.
Antall ord: 319
... ... Oh sure, pointless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ulriktr
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 60
Startet: 01 Apr 2006 22:05
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sunnmøre

Innlegg av ulriktr »

Sett deg selv i transe…
Det første du må gjøre er å sørge for å få minst en halv time uten forstyrrelser. Trekk ut telefonkontakten og gi beskjed til de som eventuelt bor sammen med deg at du ikke skal forstyrres den neste halvtimen. Ikke vær sulten når du starter og pass på å gå på toalettet før du tar fatt på øvelsen.

Legg deg ned på sengen eller sofaen. Finn en behagelig stilling og løsne på stramme klær.Du skal i det hele tatt finne den mest behagelige stillingen for deg selv.

Når du har funnet en behagelig stilling, skal du lukke øynene, trekke pusten dypt og puste rolig ut. Kjenn hvordan dette endrer "rytmen" i bevisstheten din.

Nå skal erklære for deg selv, hensikten med selvhypnosen. Det gjøres ved at du inni deg sier følgende: "Jeg skal nå gå inn i en transe. Ved hjelp av transen vil jeg oppnå…….(uttal ditt mål). Transen skal vare i 30 minutter. Skulle noe dramatisk skje under transen vil jeg våkne og være ved full bevissthet. Etter de 30 minuttene har gått vil jeg våkne, føle meg uthvilt og vil ha oppnådd mitt mål."

Nå skal du begynne å konsentrere deg om å få hele kroppen din fullstendig avslappet. Start med f.eks. føttene. Erklær for deg selv: "Jeg kjenner at jeg slapper av i venstre fot…" Gjør så det samme med høyre fot i tankene. Fortsett så opp til legger, kne, lår, bak, mage, rygg, bryst, nakke, hals, armer og ansikt. Du vil føle deg avslappet og varm i kroppen.

Ved dette stadiet skal du konsentere deg om å ikke bruke hjernen aktivt. Dette er den mest utfordrende delen av selvhypnosen for tanker har så lett for å dukke opp. Det kan være lurt å forestille seg at du "ser" rett inn i en mørk tåke. Prøv å hold på dette "synet". Hva man ser for seg i sitt indre er ikke så nøye. Du kan fritt velge noe som får deg avslappet og rolig, f. eks. en strand eller en stille hage. Klarer du å holde deg konsentrert lenge nok i denne fasen, går du over i transefasen. Det kan føles som når du holder på å sovne om kvelden.

Det viktige her er å la det som kommer bare komme. Jo mer du konsentrerer deg om å komme i transe, dess lenger tid vil det ta for å oppnå akkurat det. Flyt på din egen ro!

Etter en halvtime vil du våkne opp av transen. Du vil føle deg uthvilt og tilfreds. Meningen er at du har nå har påvirket underbevisstheten din til å virke i de baner du erklærte på forhånd.

Det kan være nødvendig å foreta seg disse øvelsene noen ganger før effekten slår til. For å få utbytte av selvhypnosen er det viktig at du regelmessig tar deg tid til øvelsene. Det er en metode som krever litt øvelse å få til. Det fine med metoden er at man får utbytte av den investerte tiden selv etter første gang man prøver.
Antall ord: 535
BE BRAVE AND GO WITH HONOR

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Zanna
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 53
Startet: 29 Okt 2006 13:58
17

Innlegg av Zanna »

Intressant!!
Antall ord: 1
Zanna.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mononoke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 81
Startet: 22 Sep 2006 15:25
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppland

Innlegg av Mononoke »

Dette hørtes jo veldig interresant ut - og nyttig! På bokkilden.no er det en bok som heter "Selvhypnose : en effektiv metode for å bli kvitt uvaner, løse problemer og utvikle seg selv" av Per Carlenius og Sigurd Stubsjøen. Noen som har erfaringer med boken?
Antall ord: 46
... ... Oh sure, pointless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links