Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisUnyttige hjelpere

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

SvartMagi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 05 Des 2006 11:57
17

Unyttige hjelpere

Innlegg av SvartMagi »

Det er med stor forundring jeg oppdager hva som skrives her på forumet. Paranormal omhandler selvsagt paranormale fenomener og vesner som hjelpere og guider går inn i den kategorien, men det er voldomt så fokus på akkurat de skapningene.

Paranormale fenomener er for meg interessant i den forstand at de gir pekepinner på hva universet er. Medier som kontakter avdøde ånder kan under de rette omstendighetene gi bevis. "Spøkelsesturer" til hjemsøkte plasser kan gi opplevelser som utvider vår verden med flere tierpotenser i alle retninger. Det samme kan sies om ut av kroppen opplevelser og meditasjon. Eller magi som er feltet knyttet nærmest mitt hjerte.

Så morer jeg meg litt over det paradokset at vi har X antall hjelpere og guider som teoretisk sett er her for å hjelpe oss i vår åndelige søken såvel som hverdagslige problemer, men som i praksis begrenser horisonten og totalt sperrer utsikten til verden.
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Veldig bra sagt. Dersom du mener folk har feil fokus, ellers har jeg misforstått deg.

Alle må jo starte et sted og hjelpere ansees som det som er det er minst farlig å utforske, tror jeg.

Og etter en stund i gamet oppdager en andre aspekter. Som viktigheten av å søke innover istedet for utover, og for et øyeblikk glemme teknikker og hva en har lest, men heller finne sin egen måte å nå sitt aller helligste. Det er ca. 6 mrd. veier til opplysning. ;)
Antall ord: 85
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Takk gud for det...
syns jeg ser det: meninga med livet; tell dine hjelpere :badgrin:
Antall ord: 14
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Kan vi ikke håve inn noen lettjente kroner på det? Lær deg å telle dine hjelpere: det vil revolusjonere din hverdag!

:mozilla_money:
Antall ord: 22
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

Vel "hjelpere" for meg er ganske nære venner, så det har absolutt utvidet mitt perspektiv at jeg kan kommunisere med dem.
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Treo
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 284
Startet: 25 Mai 2006 08:04
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: Unyttige hjelpere

Innlegg av Treo »

SvartMagi skrev:Det er med stor forundring jeg oppdager hva som skrives her på forumet. Paranormal omhandler selvsagt paranormale fenomener og vesner som hjelpere og guider går inn i den kategorien, men det er voldomt så fokus på akkurat de skapningene.

Paranormale fenomener er for meg interessant i den forstand at de gir pekepinner på hva universet er. Medier som kontakter avdøde ånder kan under de rette omstendighetene gi bevis. "Spøkelsesturer" til hjemsøkte plasser kan gi opplevelser som utvider vår verden med flere tierpotenser i alle retninger. Det samme kan sies om ut av kroppen opplevelser og meditasjon. Eller magi som er feltet knyttet nærmest mitt hjerte.

Så morer jeg meg litt over det paradokset at vi har X antall hjelpere og guider som teoretisk sett er her for å hjelpe oss i vår åndelige søken såvel som hverdagslige problemer, men som i praksis begrenser horisonten og totalt sperrer utsikten til verden.
Helt enig. Jeg synes hele det såkalte alternative miljøet i Norge er altfor opptatt av "hjelpere". Av og til kan man nesten få inntrykk av at det er den eneste måten man kan oppleve noe paranormalt - å snakke med hjelpere.

Samtidig tror jeg at hvis hjelpere finnes, så kan sikkert bare rundt 2% av de som mener de kan det faktisk kommunisere med dem. Det er så utrolig lett å lure seg selv når man har å gjøre med noe som ikke kan påvises. Såvidt jeg vet finnes det ingen måte å teste om informasjon man får gjennom meditasjon kommer fra en hjelper.

Og som du sier tror jeg heller ikke hjelpere er mye til hjelp. Da tror jeg det er bedre å stole på seg selv og sine egne evner. På den måten kommer man tross alt lengst på de fleste områder.
Antall ord: 309
'Cause you start out stealing songs and then you're robbing liquor stores. And sellin' crack and runnin' over school kids with your car. - Albert Yankovic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

Hva alternativmiljøet er opptatt av er vel sammensatt av hva hver enkelt innen miljøet er opptatt av. Jeg er ikke interessert i hjelpere som fenomen, men jeg er så definitivt interessert i hva mine hjelpere har å si til meg, da det berører mitt liv direkte, selvfølgelig.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Treo
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 284
Startet: 25 Mai 2006 08:04
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Treo »

Secret Matisse skrev:Hva alternativmiljøet er opptatt av er vel sammensatt av hva hver enkelt innen miljøet er opptatt av. Jeg er ikke interessert i hjelpere som fenomen, men jeg er så definitivt interessert i hva mine hjelpere har å si til meg, da det berører mitt liv direkte, selvfølgelig.
Selvfølgelig finnes det mange ulike mennesker med forskjellig bakgrunn og interesse i det alternative miljøet, men det som kommer til utrykk på diverse forum jeg har lest på tyder på at det er noe av det som diskuteres mest av fenomener man kan oppleve, og da vil dette også være det som tiltrekker nye deltagere av forumene, som igjen vil føre til at den største gruppen av brukere vil være de som har interesse for dette.
Antall ord: 135
'Cause you start out stealing songs and then you're robbing liquor stores. And sellin' crack and runnin' over school kids with your car. - Albert Yankovic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

Og det du skriver da Treo at det er best å stole på sine egne evner? Det var jo med mine egne evner jeg oppdaget hjelperne mine, og det er de som har hjulpet meg å utvikle meg videre?
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Treo
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 284
Startet: 25 Mai 2006 08:04
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Treo »

Vel, jeg tror ikke på hjelpere, og dermed tror jeg ikke du snakker du med hjelperene dine, men at du snakker med din egen underbevissthet. Da blir det for meg meningsløst å late som man snakker med hjelpere, og mer logisk å gå inn for å snakke med sin egen underbevissthet. Da vet man at det er en selv som får informasjonen, og det synes jeg virker mer "sikkert" enn å få det fra en hjelper som man tross alt ikke kan vite hvem er eller om den i det hele tatt eksisterer. Jeg er realist, og forholder meg til det som kan testes og valideres. Men hvis du mener at du får hjelp fra hjelperene dine er jo det fint for deg, og jeg skal ikke hindre deg i det.
Antall ord: 130
'Cause you start out stealing songs and then you're robbing liquor stores. And sellin' crack and runnin' over school kids with your car. - Albert Yankovic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bob_stew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 12 Jul 2006 00:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Bob_stew »

Treo: I hvor mye større grad kan det testes og valideres at det er "underbevisstheten" din du snakker med, enn at det er "hjelperne"?

Samme hva du tror står bak, så lenge det funker for deg, synes jeg. "Hjelpere" kan antakelig få deg like langt som "underbevisstheten". :} Tror uansett det er stor sjanse for at det er en forenkling av hvordan det "egentlig" henger sammen.
Antall ord: 67
Telepatè - Dessert utenfor rekkevidde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Treo
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 284
Startet: 25 Mai 2006 08:04
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Treo »

Bob_stew skrev:Treo: I hvor mye større grad kan det testes og valideres at det er "underbevisstheten" din du snakker med, enn at det er "hjelperne"?
Du har et poeng, men jeg er av den oppfatning at når man prøver på noe spesifikt som å snakke med underbevisstheten din, så vil det være det man oppnår så sant det er mulig.

Etter mitt verdensbilde og mine erfaringer kan man få informasjon om ting man er skjermet fra i tid/avstand ved å spørre seg selv om noe, og det er mest naturlig for meg å tro at det er en selv som tilegner seg denne informasjonen, og at det ikke kommer via en hjelper (occam's razor) .

Men jeg er åpen for å tro at det jeg tror er helt feil. Kanskje det er noen hjelpere som hele tiden maser på meg, men jeg har ikke opplevd noe som har overbevist meg om at det er tilfelle.
Samme hva du tror står bak, så lenge det funker for deg, synes jeg. "Hjelpere" kan antakelig få deg like langt som "underbevisstheten". :} Tror uansett det er stor sjanse for at det er en forenkling av hvordan det "egentlig" henger sammen.
Ja, så lenge det fungererer kan man jo tro hva man vil, men jeg tror også at hvis man har en forståelse for hva man driver med, så kan man kanskje oppnå en bedre kontroll over det også. At det sikkert er en forenkling er jeg med på, og det ser jeg på som svært sannsynlig.
Antall ord: 260
'Cause you start out stealing songs and then you're robbing liquor stores. And sellin' crack and runnin' over school kids with your car. - Albert Yankovic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Det er litt interessant egentlig for hvor går grensen mellom ens egen underbevissthet og hjelpere? Dersom en får inn noe bra, så er det jo klinkende likegyldig hvem det kommer fra, men jeg er åpen for at hjelpere kun er et aspekt av en selv.
Antall ord: 47
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

Vel, det hjelperne mine sier til meg er at de er sjeler som har kjent meg godt, den ene av dem i flere liv, de er det samme som meg, en selvstendig sjel. det tror jeg neppe at underbevisstheten min hadde kommet til å sagt.
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Treo
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 284
Startet: 25 Mai 2006 08:04
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Treo »

Det er fullt mulig at underbevisstheten kan "spille med" dersom du tror at du snakker med hjelpere. Men det er selvfølgelig ikke dermed sagt at det nødvendigvis er det som skjer.

Som sagt, hvis du får noe positivt ut av å snakke med hjelpere, så ser jeg ikke noe galt med det. Jeg er åpen for å tro at det kan være mulig, men jeg har ikke noen konkret erfaring som gjør at jeg tror på hjelpere akkurat nå. Kanskje jeg vil bli mer interessert i det senere.
Antall ord: 91
'Cause you start out stealing songs and then you're robbing liquor stores. And sellin' crack and runnin' over school kids with your car. - Albert Yankovic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links