Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisUnyttige hjelpere

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bob_stew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 12 Jul 2006 00:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Bob_stew »

Treo: Godt sagt. :}
Hecate skrev:Det er litt interessant egentlig for hvor går grensen mellom ens egen underbevissthet og hjelpere? Dersom en får inn noe bra, så er det jo klinkende likegyldig hvem det kommer fra, men jeg er åpen for at hjelpere kun er et aspekt av en selv.
Jeg liker veldig godt folk som sier "hvor går grensen?" :}

Helt enig. Er det nødvendigvis så stor forskjell? Jeg "snakker" med ullike deler av min personlighet titt og ofte (som regel ikke høyt, men inni meg), rett og slett fordi det gjør det lettere å sortere mine egne tanker. Å tenke på alle aspektene ved personligheten sin som "jeg" hele tiden gir ikke like bra oversikt som å dele den opp i mindre personligheter som man lett kan forholde seg til.. For meg, i hvert fall. Skal ikke påstå at det virker sånn for alle.

Hvis personligheter er bundet til meg for livet, kan man ikke si at "jeg" er hele denne bunten med personligheter som holder sammen og jobber for hverandre? Hele kroppen min er jo et sammensurium av organismer. Vanvittige mengder celler som jobber sammen. Er "jeg" én av hjernecellene i dette hodet? Dette er en definisjonssak. Jeg velger å definere "meg" som alt det som jobber sammen for den fysiske kroppen (og alt som eventuelt måtte være "bundet" til den) som bevisstheten min bor i.

EDIT: Og ja, det er en litt uholdbar definisjon.. Hvis noen hjelper meg, er de "meg"? Jeg tror likevel dere skjønner hva jeg mener. Alt som har som *hovedmål* å gagne alt det som er "bundet" til bevisstheten min. Alt som jobber sammen i "dette" systemet. Fortsatt er dette en løs definisjon, men det hjalp i hvert fall litt. ;)
Antall ord: 295
Telepatè - Dessert utenfor rekkevidde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

Treo skrev:Det er fullt mulig at underbevisstheten kan "spille med" dersom du tror at du snakker med hjelpere. Men det er selvfølgelig ikke dermed sagt at det nødvendigvis er det som skjer.

Som sagt, hvis du får noe positivt ut av å snakke med hjelpere, så ser jeg ikke noe galt med det. Jeg er åpen for å tro at det kan være mulig, men jeg har ikke noen konkret erfaring som gjør at jeg tror på hjelpere akkurat nå. Kanskje jeg vil bli mer interessert i det senere.

Kanskje. Hjelperne mine er jo selvfølgelig et aspekt av meg på samme måte som for eksempel du er det.
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SvartMagi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 05 Des 2006 11:57
17

Innlegg av SvartMagi »

Om hjelpere er andre bevisste sjeler eller bare aspekter av egen underbevissthet er jo fordømt viktig vil jeg påstå. Det er 2 vidt forskjellige ting.

Og det at man faktisk stiller seg åpen for den teorien tyder på at man faktisk har lite grunnlag for å påstå at hjelpere i det hele tatt eksisterer.
Jeg tror ikke på dem iallefall, for det finnes ingen grunn til å tro at de finnes.
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

SvartMagi skrev:Om hjelpere er andre bevisste sjeler eller bare aspekter av egen underbevissthet er jo fordømt viktig vil jeg påstå. Det er 2 vidt forskjellige ting.

Og det at man faktisk stiller seg åpen for den teorien tyder på at man faktisk har lite grunnlag for å påstå at hjelpere i det hele tatt eksisterer.
Jeg tror ikke på dem iallefall, for det finnes ingen grunn til å tro at de finnes.
Så du vil ikke si at underbevisstheten er en del av en evt. sjel? (Jeg husker ikke hvilket standpunkt du tok i forhold til en sjel.)


Og dersom en sjel bare er en del energipakker som er satt sammen slik at det har en bevissthet, skulle det ikke være mulig å tilføre flere energipakker til systemet? Inntil ny likevekt, da selvfølgelig.
I såfall, kan teoretisk hjelperenergier gå inn og ut av sjelsenergien hele tidenm og bli en del av systemet "sjel".
Det er jo bare tankespinn.
Antall ord: 163
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Secret Matisse skrev:
Treo skrev:Det er fullt mulig at underbevisstheten kan "spille med" dersom du tror at du snakker med hjelpere. Men det er selvfølgelig ikke dermed sagt at det nødvendigvis er det som skjer.

Som sagt, hvis du får noe positivt ut av å snakke med hjelpere, så ser jeg ikke noe galt med det. Jeg er åpen for å tro at det kan være mulig, men jeg har ikke noen konkret erfaring som gjør at jeg tror på hjelpere akkurat nå. Kanskje jeg vil bli mer interessert i det senere.

Kanskje. Hjelperne mine er jo selvfølgelig et aspekt av meg på samme måte som for eksempel du er det.
Jepp, det er litt i den gata jeg tenker. Men jeg tenker også i baner av ens høyere selv. Det er den viktigste hjelperen en har, for det er ens egen essens. Det kjenner hele planen, har oversikten over potensialene og samtidig har en mulighet til å kontrollere det!
Antall ord: 166
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Octopuzzy
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 350
Startet: 13 Des 2004 23:30
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tyristrand
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Octopuzzy »

Ser at dere i prinsippet er enige, men her gjelder det å ta diskusjonen litt lengre. Jeg er VELDIG enig i at det er tull å telle antall hjelpere. Dette beholder menneskets behov for å konkurere og om du har en stor familie med mange som er døde, så vil du naturligvis nok ha flere på den andre siden enn de med liten familie og de du kjenner lever fremdeles. Men da jeg var liten så var det min oldemor Anette som hjalp meg masse og hun døde FØR jeg ble født. Fikk først se bilde av henne for et par år siden og da forsto jeg hvem denne damen jeg hadde med meg var.

Antall guider er like uinteressant. HVA DE HAR Å SI er desto mer interessant. Om jeg ønsker å jobbe med healing så vil healing guider/lærere/åndelige veiledere komme meg nærmere og om jeg skal drive med krystaller så får jeg bistand fra de på den andre siden som kan noe om dette. Jeg holder også på med meditasjon og da kommer de guidene som veileder meg innen dette nærmere. Mannen min har en mannlig guide som hjelper ham å jobbe mer målbevist.

Guidene kommer og går. Du eier ikke en guide. Akkurat som at du ikke eier en venn eller en lærer her på jorden, selv om vi bruker uttrykket min venn og læreren min.

Jeg jobber mye og tett sammen med åndene. Det er et samarbeid.
* Åndene lager mat gjennom meg.
* Åndene tipser om vitaminer og mineraler som kroppen mangler (gjelder også de 2 hundene og katten min)
* Maler gjennom meg.
* Veileder meg om hvilke bøker som er vedt å lese
* Veileder meg om hvilke kurs som er vedt å delta på
* Handler ingredisenser i butikken
* Bidrar til å løne blokkeringer
* Gir meg svar på ting jeg lurer på generelt

Likevel så er det alltid meg som bestemmer. De er kjørelærerene, men jeg sitter ved rattet.

Så slutt å telle hjelpere, prøv heller å finne ut hvorfor de kommer og hva da har å si. :mozilla_laughing:
Antall ord: 350
- - Kjærleik er å vilja vel - -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

Hmm....lager dem mat gjennom deg altså????

Hva slags???
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Jeg opplever at når en har kommet ett stykke på vei i sin åndelige utvikling
så blir dette med hjelpere og Guider ganske lite relevant. Det er bare knagger
og henge vår menneskelige bevissthet på for å kunne forklare eller forstå litt av det.

Jeg har etterhvert fått ett innblikk i mange forskjellige miljøer både i Norge
og andre land og det jeg ser er at de som er på samme nivå finner sammen i sine sannheter enten de tror på hjelpere, engler eller ønsker konkrete beviser. De får sine måter og finne sannheten om en kan kalle det det.
Om vi tar det åndelige så kan jeg ikke se at det spiller noen rolle om en tror det er oldemor eller Gud for den saks skyld som gir en informasjonen eller om en mener det kommer fra en selv så lenge en får noe ut av det.

jeg er en av de som mange her inne synes er merkelig og lite troverdig siden jeg får
innformasjoner fra den andre siden. Ofte opplever jeg at den kommer fra meg selv, eller min sjel som jeg ser på som en del av meg. Og her er noe jeg har fått som jeg blir bedt om å dele i denne tråden.


Ingen kan nå en høyere bevissthet og visdom enn det de er klare for. Ingen kan lære
noe de ikke kan forstå. Ikke noe er som det ser ut som fra der menneskene ser. Alle tror de har sannheten. Ingen vet. Vær blandt de vise. Vær av de få som ser. Ser at de
ikke vet. Ser at de kun kan få de informasjonene de kan absorbere rett. Hva skal du med noe du fortolker og ser feil? Be om mer, be om alt, men forstå at alt alltid kun vil være
det du kan forstå.
Antall ord: 319
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Veldig bra innlegg Kaja43. :)
Antall ord: 4
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Octopuzzy
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 350
Startet: 13 Des 2004 23:30
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tyristrand
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Octopuzzy »

Mat for å rense kroppen.

Vel først begynte åndene å lage mat med chilli for å øke forbrenningen min. Og nå bruker de mye kardemomme, gresskarfrø etc ting som også renser og som innholder mye sink. Kejap manis, indiske krydder etc. Masse masse rart oppe i. Blir alltid godt. Og det er utrolig mange ingredienser. Kylling, kjøtt, sjømat, frukt, ja på alle nivå.

Det kaja43 skriver om ikke å ha begrensninger er jo vel og bra for folk som har kommet et stykke. men for de fleste som trenger å komme i gang må det være med kronkret og jordnært enn bare å spørre om alt.
Antall ord: 106
- - Kjærleik er å vilja vel - -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links