jVannspeil skrev:Kimbara skrev:
Selv om det ikke var søvnparalyse kan det likevel godt hende det var noe annet søvnrelatert du opplevde. Det er selvsagt umulig å bedømme på bakgrunn av din anekdotiske fortelling, noe legen sikkert ville være enig med meg i.
Er det mest arrogante en skal lese.
Legen har gått gjennom det, og han har gått gjennom det jeg skrev ned da jeg stod opp. Det ligger ikke noen løgner i dette .... og legen hadde IKKE vert enig med deg i det du beskriver her, eller historien jeg forteller som.
Hvordan var det arrogant?
Jeg vet ikke hva slags lege du har henvendt deg til. Er det snakk om en psykolog? Om det var en psykolog ville det være rart om han/hun ikke er enig med meg. En psykolog burde nemlig kjenne til hukommelsen og hvordan en selv nærmest ubevisst kan manipulere denne om en ønsker noe sterkt nok.
Bare tenk på hvordan man gjenforteller historier man har hørt eller opplevd - de blir alltid preget av ens subjektive oppfatning, hukommelse, evne til dramaturgi, osv. Dette er ikke arrogant å påpeke, da det i aller høyeste grad er relevant å ta med i bedømmelsen av slike anekdoter.
Om legen var en vanlig, allmenpraktiserende lege, har han lite forutsetning for å bedømme psykiske anliggende. Du sier at han skal skrive en bok om "det paranormale", noe som forteller meg at han antakeligvis er mest interessert i dette.
Jeg sa forresten ikke noe om løgner.
Både legen og professoren har gått gjennom det, analysert hele opplevelsen jeg hadde, og sjekket ut alle muligheter .. blant annet ved hva jeg gjorde og ikke, hvilke kontroll jeg hadde og ikke over min kropp ... og over hva og hvordan jeg opplevde det. Og demmes konklusjon er som min, etter å ha gjennomanalysert det ....det var en reell opplevelse. Så ikke kom med det tåpelige argumentet igjen at det er en anekdotisk fortelling.
Hvordan i all verden kan de ha sjekket alle muligheter? De har ikke vært tilstede når du opplevde det du mener å ha opplevd. De er helt og holdent overlatt til -din- side av saken, farget av -din- subjektive mening.
Jeg er forøvrig også kjent med ulike søvnopplevelser.
En annen ting er ... Jeg hadde aldri hørt om dem som var så høye og lyse, men legen fann frem til informasjon om dem til meg. Og det stemte med hva jeg hadde sett og beskrevet.
Jeg hadde aldri trodd, eller sett for meg noe i nærheten. Om jeg hadde forventninger til å få se noe så var det i så fall noe i luften. Ikke hadde jeg lest særlig mye om temaet, ei heller sett særlig med filmer om det. Så det var fint lite som kunne spille meg et puss her.
Jeg er ingen fantasi frik som trenger oppmerksomhet, ei heller trenger jeg å lyge på meg noe.
Men så må du huske på at det finnes utallige fremstillinger av "aliens" og liknende her i verden. Om man leter finner man antakeligvis frem til noe som kan minne om noe en drømmer e.l. Vi har også den faktoren at du, når legen viste deg det han hadde funnet, fikk det til å stemme mer enn det kanskje gjorde. Igjen har vi dette med retrofitting og selektiv hukommelse.
Når jeg sier dette er det viktig å ta i betraktning at jeg ikke kaller deg en løgner - jeg bare påpeker muligheter som man ikke kan eller bør overse.
Og mye av grunnen til at så få deler sine opplevelser ligger nok i det at når en gjør det så opplever en å bli møtt slik du møter meg her ... som en oppmerksomhets syk drømmer som ikke skiller mellom fantasi og virkelighet.
Nå legger du ord i munnen på meg. Jeg har ikke kalt deg noe slikt, ei heller gitt uttrykk for at jeg mener det. Jeg forsøker bare å vise deg at det faktisk finnes faktorer ved psyken som man ikke har direkte kontroll over. Jeg tror så gjerne at du føler denne opplevelsen som høyst reell - men når man kun har din historie å gå ut ifra, er det dårlig vitenskap å konkludere med noe bare ved å ta deg på ordet.
Derfor viser jeg deg de faktorene som muligens gjør at opplevelsen kanskje ikke var virkelig.
Og jo, jeg har faktisk forutsetning for å uttale meg om det, og vite, som mange andre har det også.
Kan du se selv her at du kommer med påstander om hva som kan være en sannhet og ikke, og det er bare etter å ha lest to innlegg fra meg? Hvem ER du ??
Jeg påstår ikke annet enn at du ikke har grunnlag nok til å kalle dette du snakker om for sannheter. Jeg tror som sagt at dette fremstår som virkelig for deg, men jeg finner ikke grunnlag for å erklære det som generelle sannheter.
Sannheter krever bevis, og jo mer spektakulære påstandene er, dess mer spektakulære bevis trenger man. I ditt tilfelle holder det rett og slett ikke at du sier det er sant.
Igjen; jeg kaller deg ikke en løgner.
Det er ikke noe jeg har lest meg til, så ikke kom med påstander som ikke holder vann en gang. Jeg viser også til at vi er tre stykker som sammen har gått gjennom det, analyset det, nettopp for å finne ut HVA det var.
Du snakker om "utvidet bevissthet" når vi sover, og drar inn begreper som healing, theta-bølger og andre dimensjoner. Det sier meg at du har lest eller hørt nok om emnet til å danne deg et synspunkt som du velger å anse som sannhet. Forøvrig er det en vanlig "sannhet" du kom med der, som jeg har lest om mange ganger tidligere - så det kan ikke være noe du bare har kommet frem til helt på egenhånd.
Det jeg ikke liker er at du sprer slike forestillinger på en måte som skulle tilsi at det var opplest og vedtatt som fakta. Det er helt i orden å tro dette, selvfølgelig, men hold i det minste mulighetene åpne når du skal formulere tekster om det.