Det ultimate er vel å tenke positivt, så en holder seg frisk. Da trenger man hverken leger eller kvakksalvere for å bli frisk igjen.ludoburgero skrev:Nei, det er vanskelig å være altomfattende og perfekt.
Det er det som er problemet.
Hva er det mest ultimate? Å ta medisinene i tillegg til å tenke seg frisk,
eller å tenke seg så frisk at en slipper å ta medisiner? Er det nødvendigvis slik at
om man tenker seg frisk, så bør man også medisinere seg for sikkerhets skyld?
Hva da, isåfall, med eventuelle bivirkninger - og senskader etter medisineringen?
Ting er ikke så enkelt, og det er egentlig bare det jeg prøvde å si også.
At jeg sier at psyken kanskje kan helbrede kroppen, utelukker ikke på noen måte behovet for nødvendig medisinering. Jeg er ikke et rett-frem ja-nei-enten-eller-menneske.
Syns faktisk ingenting i livet er så enkelt.

Når noen skal ta seg betalt for en behandling som ikke virker, fordi de da håper at pasienten skal tenke seg frisk (eller tro hn blir frisk uten å bli det) regner jeg det for å være svindel.
Mens kvakksalverne fokuserer på at ting blir så bram uten å nevne bivirkninger, må legene fortelle pasientene om mulige bivirkninger, noe som kan føre til nocebo, altså at pasienten tenker seg sykere istedet for placebo. Kanskje det hadde vært en ide for helsevesenet å forsøke å benytte placeboeffekten også, uten å lure pasientene.