camillah skrev:jeg satt og diskuterte med en kollega her om dagen ang livet,universet, vår opprinnelse og religion. jeg er ikke kristen, men tror det fins mer mellom himmel og jord.
da sa han noe som jeg tenkte litt på; hvorfor ender man alltids opp i kirken når folk gravlegges? selv ikke kristne, og vil si en del anti kristne, har begravelser i kirken eller som et samle punkt i en evt tung tid, død osv.. og hvorfor kommer automatisk det korset opp bak eller under den dødes navn?
noen som har en formening om dette? jeg ble nemlig ikke klok av å sitte og fundere på dette

Dette har jeg også fundert mye på gjennom åra..
Det er vel fordi det rett og slett det er det kulturen vår har blitt vant til, fra gamle dager når Kirken hadde patent på døden og alt forbundet med det.
Kirken har blitt en institusjon for alle slags tradisjoner og ritualer, og den gangen det ble slik fantes det ikke noe alternativ.
Det gjør det i dag, som human-etisk forbund.
Der kan man foreta både begravelser og gifte seg, om jeg ikke tar helt feil.
Det dumme er at human-etisk forbund er VELDIG jordnære, og tror ikke på noe anet enn det fysiske livet. Det blir for ekstremt for mange, den andre veien igjen.
Det skulle klar ha vært flere alternativer, i dagens samfunn burde det helt klart ha gått an.
Men det gamle har vanskelig med å gi slipp, sånn har det alltid vært.
Folk har blitt vant til at "sånn er det", og da slipper en jo å tenke noe mere selv på det.
For vane-mennesker er det gull verdt...men for oss som IKKE er det, er det nesten diktatur å måtte gjennomføre det, når vi ikke er enig med noen av alternativene.
Som jeg har skrevet før, vi skulle ha hatt et nøytralt sted for slike ting, hvor menneskene involvert kunne ha bestemt opplegget helt selv, hva slags rituale man vil ha, og hva slags religiøs bakgrunn som skal ligge under, hvis noen i det hele tatt..