Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynhvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av camillah »

jeg satt og diskuterte med en kollega her om dagen ang livet,universet, vår opprinnelse og religion. jeg er ikke kristen, men tror det fins mer mellom himmel og jord.
da sa han noe som jeg tenkte litt på; hvorfor ender man alltids opp i kirken når folk gravlegges? selv ikke kristne, og vil si en del anti kristne, har begravelser i kirken eller som et samle punkt i en evt tung tid, død osv.. og hvorfor kommer automatisk det korset opp bak eller under den dødes navn?

noen som har en formening om dette? jeg ble nemlig ikke klok av å sitte og fundere på dette :)
Antall ord: 110
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av Asbjørn »

camillah skrev: hvorfor ender man alltids opp i kirken når folk gravlegges? selv ikke kristne, og vil si en del anti kristne, har begravelser i kirken eller som et samle punkt i en evt tung tid, død osv..
http://www.human.no/templates/Page____365.aspx
Sier bla.a. :
Noen er bekymret for hvor de blir og om de blir gravlagt hvis de ikke er medlem av Den norske kirke. Det er nedfelt i norsk lov at alle borgere skal gravlegges (i kiste) eller bisettes (i urne) på gravlunden (kirkegården). Ingen skal gravlegges "utenfor kirkegården".
A
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av Moonstone »

camillah skrev:jeg satt og diskuterte med en kollega her om dagen ang livet,universet, vår opprinnelse og religion. jeg er ikke kristen, men tror det fins mer mellom himmel og jord.
da sa han noe som jeg tenkte litt på; hvorfor ender man alltids opp i kirken når folk gravlegges? selv ikke kristne, og vil si en del anti kristne, har begravelser i kirken eller som et samle punkt i en evt tung tid, død osv.. og hvorfor kommer automatisk det korset opp bak eller under den dødes navn?

noen som har en formening om dette? jeg ble nemlig ikke klok av å sitte og fundere på dette :)
Dette har jeg også fundert mye på gjennom åra..
Det er vel fordi det rett og slett det er det kulturen vår har blitt vant til, fra gamle dager når Kirken hadde patent på døden og alt forbundet med det.
Kirken har blitt en institusjon for alle slags tradisjoner og ritualer, og den gangen det ble slik fantes det ikke noe alternativ.
Det gjør det i dag, som human-etisk forbund.
Der kan man foreta både begravelser og gifte seg, om jeg ikke tar helt feil.
Det dumme er at human-etisk forbund er VELDIG jordnære, og tror ikke på noe anet enn det fysiske livet. Det blir for ekstremt for mange, den andre veien igjen.

Det skulle klar ha vært flere alternativer, i dagens samfunn burde det helt klart ha gått an.
Men det gamle har vanskelig med å gi slipp, sånn har det alltid vært.
Folk har blitt vant til at "sånn er det", og da slipper en jo å tenke noe mere selv på det.
For vane-mennesker er det gull verdt...men for oss som IKKE er det, er det nesten diktatur å måtte gjennomføre det, når vi ikke er enig med noen av alternativene.

Som jeg har skrevet før, vi skulle ha hatt et nøytralt sted for slike ting, hvor menneskene involvert kunne ha bestemt opplegget helt selv, hva slags rituale man vil ha, og hva slags religiøs bakgrunn som skal ligge under, hvis noen i det hele tatt..
Antall ord: 370
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av ludoburgero »

Det siste jeg ville tenkt på i den siste stunden var å finne et alternativ
dersom noen av mine nærmeste døde. Siden Norge er ansett for å være
et kristent land, og det vi først og fremst trenger er et samlingspunkt
for de etterlatte, ville jeg derfor synes at kirken er et helt greit alternativ.

Dessuten er det jo for seint å spørre den avdøde om det hadde vært bedre med noe annet.
Antall ord: 77
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Det siste jeg ville tenkt på i den siste stunden var å finne et alternativ
dersom noen av mine nærmeste døde. Siden Norge er ansett for å være
et kristent land, og det vi først og fremst trenger er et samlingspunkt
for de etterlatte, ville jeg derfor synes at kirken er et helt greit alternativ.

Dessuten er det jo for seint å spørre den avdøde om det hadde vært bedre med noe annet.
Be my guest man.
De som fremdeles ønsker det, må selfølgelig få den muligheten.
Men med tanke på våre nye landsmenn og den nye alternativbølgen/oppvåkningen de siste åra, så er staten til slutt NØDT til å vide ut tilbudet og tenke nytt på slike områder..
Antall ord: 130
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av ludoburgero »

Joda, men er det ikke fint å ta farvel på en slik måte man gjør i kirka da?

Jeg har vært i en del begravelser nå, og jeg har aldri følt meg uvel
"på grunn av det de står for der og det presten sier".
Antall ord: 49
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av kristiane »

Heldigvis så har også kirken begynt å la pårørende selv få bestemme hvordan en seremoni skal foregå. Det er jo blitt mer vanlig med f.eks musikk avdøde var glad i,spilt over musikkanlegg i kirken,og man har jo mulighet til å komme med egne ønsker,og få det så lenge det lar seg gjennomføre.
Jeg vet at noen får f.eks begravelse med en annen liturgi/seremoni,i andre trossamfunn,og at det f.eks kan skje fra kapell.
Ellers er det jo fra gammelt av naturlig å samles i kirken ved forskjellige anledninger,både i glede og sorg,for å finne felles glede,trøst og samhørighet i livets begivenheter.

Men jeg tror nok at "de andre" kirkene vil komme mer og mer på bane i tiden framover,da ting er i stadig utvikling :)
Antall ord: 140

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DamageDone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 479
Startet: 29 Sep 2009 00:45
14
Kjønn (valgfri): hersker
Blitt takket: 3 ganger

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av DamageDone »

Jeg har vært i flere begravleser der hverken gud, jesus, bibelen eller himmelen har blitt nevnt. I kirken.
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rosalind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 681
Startet: 14 Okt 2007 17:36
16
Kjønn (valgfri): Jente :D
Lokalisering: På kirkegården
Blitt takket: 2 ganger

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av Rosalind »

Ikke alle rekker det, men de fleste klarer jo å si selv at de vil bli begravet kristen eller kanskje få asken strødd over en plass. Ikke lenge siden vi hadde om dette på skolen, synd at jeg ikke følgte med.
Antall ord: 42
Time passes, people move. Like a river’s flow, it never ends. A childish mind will turn to noble ambition… Young love will become deep affection… The clear water’s surface reflects growth…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av ? »

om man har dødsangst for å havne i kirken når man dør, så får man bare sette seg inn i det som det hele handler om, og om man selv ønsker, er det vel stort sett bare å forlange kremering og be alle om å holde seg unna sin egen begravelse, eller rettere sagt be om at det ikke blir noen sermoni i det hele tatt, eller skremmer det kanskje de som er motstandere av kristendommen.
Antall ord: 77
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av ? »

Moonstone skrev:staten til slutt NØDT til å vide ut tilbudet og tenke nytt på slike områder..
slikt provoserer meg, og du tror jeg er etter deg spesiellt, men dumme innlegg fortjener ikke å stå uimotsagt.

er staten NØDT til å ta seg av din døde kropp, eller andres, som har dødsangst for alt som har med kristendommen å gjøre.

skal man ha en begravelsessermoni som passer muslimer, healere, jehovas vitner, buddhister, taoister, trøndere, katolikker, østfoldinger, osv, osv.....

i et samfunn som knappest klarer å ivareta de som lever??? :D
Antall ord: 91
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
NightHawk
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 252
Startet: 09 Sep 2008 22:40
15
Lokalisering: Buskerud
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av NightHawk »

? skrev:
Moonstone skrev:staten til slutt NØDT til å vide ut tilbudet og tenke nytt på slike områder..
slikt provoserer meg, og du tror jeg er etter deg spesiellt, men dumme innlegg fortjener ikke å stå uimotsagt.

er staten NØDT til å ta seg av din døde kropp, eller andres, som har dødsangst for alt som har med kristendommen å gjøre.

skal man ha en begravelsessermoni som passer muslimer, healere, jehovas vitner, buddhister, taoister, trøndere, katolikker, østfoldinger, osv, osv.....

i et samfunn som knappest klarer å ivareta de som lever??? :D
Den likte jeg. Dette var :lol: dagens.
Antall ord: 98
We Weren't Born To Follow

An educated population will always asks questions “The men in blue suits” never want to answear!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av Asbjørn »

Hvilken rolle spiller det for den enkelte hvor kroppen er gravlagt ; man er DØD...
( hvis ikke, bør man ikke gravlegges)

Uansett hvilken tro man har, - så vil kroppen "dekomponeres" - naturen "resirkulerer" den...

Med andre ord, om den skal gjenoppstå må den uansett "bygges opp på nytt"...

A
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av ludoburgero »

Jeg vil begraves i en kinosal og druknes i popcorn og cola med en skikkelig blockbuster på lerretet i bakgrunnen, mens alle har på seg 3D-briller. Kirken har bare med å akseptere dette!

Helst vil jeg ha en kisteløs begravelse, ettersom jeg synes det er litt dobbeltmoralistisk i våre tider å produsere en kiste for at en død mann skal ligge i den. Når den tid kommer så er kanskje global oppvarming et enda hetere tema, og da er det best å begraves naken, også for å skåne miljøet mest mulig. Kanskje noen kan bruke huden min til å lage noe fint av også? Det kan jo hende at skjelettet mitt (om jeg ikke er rammet av beinskjørhet) kan brukes til designer-redskap? Eller i det minste i sammenheng med et sceneshow av Lady Gaga?

Nei, takke meg til for at man ikke kan åpne kjeften når man er død iallefall.
For det kunne jo vært at jeg faktisk brydde meg sånn noenlunde hvis noen skulle kaste meg til fiskene eller fyre i peisen med meg. Jeg vil la min kropp råtne og forderve grundig et lite stykke under jorda, sånn det tradisjonelt sett gjøres. Eller, egentlig bryr jeg meg ikke. Det spiller ingen rolle ettersom utsikten blir litt ræva uansett hvordan det blir gjort.
Antall ord: 226
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: hvorfor ender vi ''alltid'' opp i kirken?

Innlegg av ? »

man kan brennes i ovnen, om man ikke har forståelse for ens eget ønske om å benytte sitt legeme som hvilested, og man kan brennes om man vil gå inn i en snarlig syklus etter atter nye manifestasjoner i den fysiske verden.
oppholdstiden i fra den virkeligheten vi refererer til er alt fra noen få måneder til flere hundre år, men dette er i stor grad avhengig av hvordan man begraves, eller hva som gjøres med det døde legemet.
for å forstå dette enkelt må man sette seg inn i en del i forhold til "jeg`et" og de myriader av "mikro-jeg" som befinner seg i våres legeme.

men en dag så ønsker man atter en adskillelse fra gudommen og man manifesterer atter i den fysiske materie.

hva gjelder begravelsessermonier, eller ikke, er da totalt fritt, innenfor visse grenser, men man kan ikke forlange at man skal få brennes i kjøkkenovnen hjemme hos mor, fordi man ikke klarte å komme seg ut i livet, uansett.

likbehandling bør nok følge visse oppsatte kjøremønstre, da vi har store mengder med lik som skal omsettes i fra fysisk form.

men altså, om du er muslim, ja så køles du og legges i en boks, transporteres ut med et eller annet cargoselskap, og så har de vel sine egne rutiner når de ankommer landene de hører tili.

om man ønsker en spredning av sin egen aske, uten sermoni, ja så er det bare å sørge for å innse at man en dag dør og så kan man ta en avgjørelse om hvordan man vil ha det. that easy.

men om man føler at livet forringes over tanken på at ens døde kropp skal ligge innenfor kirkens gjerder, så kan man oppsøke psykiater eller man kan sikkert søke om å få ligge utenfor gjerde, der alle suisidielle ble lagt inntil for ganske nylig.
Antall ord: 323
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links