kimimo skrev:Gud er allmektig, han er ikke bare en symbol.
Du må huske at Gud gidde oss fri vilje og derfor vet vi ka som er rett og galt, uansett om vi ikke ser det. Ikke alle tror på Gud, og alle religionene ser på Gud på forskjellige måter. Men det eg tror er at eg er her i dag fordi han ofret sin eneste sønn for mine synder og gidde oss et nytt start.
Det klassiske svaret, ramset opp av mange på autopilot.
Mange vet ikke engang hva den remsa med ord betyr, de bare gjengir den av rent instinkt fordi det er så innsyret i kulturer eller fra oppveksten av.
For mitt vedkommende er dette feil.
En feiltolkning fra gammelt av, og en gylden regel skapt av den tidlige Kirken som et dogme og grunnpilar i hva som skulle bli til Ortodoks Kristendom.
Mye tyder på at Jeshua kom fra en Gnostisk/Platonistisk bakgrunn, og ikke Jødedommen som tidligere antatt.
Personene som satt sammen hele "Jesus var Guds enbårne sønn, gav sitt liv for oss"-pakka hadde JØDISK bakgrunn, og Gnostiske ideer var fremmed for dem, og ble tolket som noe nytt. Hvordan kan da disse personenes tolkninger av hendelsene rundt Jeshua(Jesus)og filosofiene hans da være riktige?
Det blir som å vise frem en datamaskin til en bushmann som aldri har sett en før, og etterpå stole på hans tolkning av datamaskinen. For han ville den virke meget fremmed og merkelig.
Man hører heller på tolkningen fra folk med erfaring fra data, og faktisk VET hva det er og hvordan det brukes.
Det samme var tilfelle om Jeshuas lære.
De med samme bakgrunn forstod det, de som ikke hadde det forstod ikke, og tolket feil.
De med Jødisk bakgrunn ville forherlige mannen Jeshua, og lage en ny religion med hieraki, og guden Jahve som den "himmelske far", som Jeshua refererte til.
Andre grupper, som Gnostikere sa at mannen ikke var viktig, men kun hans ideer og filosofi, på lik linje som andre karismatiske talsmenn og filosofer, og at den "Himmelske far" IKKE var ørkenguden Jahve, men en større Far/Mor kraft som levde i alle ting.