Atmi skrev:Klart det ludo - media er bare et resultat. Likeens er politikken et resultat. Resultat av hva som skjer i samfunnet

Men ordet mediaskapt er likevel viktig, fordi når det kommer ut i media er det noe som har blitt så stort, at det blir videreført på en effektiv måte, og dermed fanger enda flere - og enda flere - og enda flere

Ja, det er jo nettopp det jeg sier. At det blir et monster vi selv har skapt som vi har så stor tiltro til at vi glemmer å være kritiske. "Det står svart på hvitt i avisa!".
Med forventninger mener jeg nok både egne og andres forventninger. Og det handler i denne omgang ikke så mye om egne opplevelser, jeg er et stabeist som gjør som jeg selv vil. Denne gangen handler det mer om min oppfatning av relasjoner, situasjoner og hva som påvirker mennesker jeg møter i mitt daglige liv.
Perfekt. Jeg hadde likt hvis det var flere som tenkte slik. Relasjoner kommer alltid til å være utfordrende, men vi må møte disse utfordringene. Jeg synes noe av det fineste i livet mitt er akkurat disse kontrastene det er mellom å være meg selv, alene, og det å være sammen med andre. At begge deler trenges.
For vi snakker her om at samfunnet for øvrig har strukket seg mer mot en åndelig greie - de fleste her inne, har vært inni den greia lenge

Men hva er det som gjør at det nå er mer vanlig enn det var for... 10 - 15 - 20 år siden.
-Populærkultur
-Behovspyramiden du snakker om = mer tid til seg selv (selvutvikling)
-Vi ser og kjenner stadig mer på materialismens og kapitalismens kynisme (mange ismer her...)
-Søker oss derfor vekk fra den og finner noe... "nytt"...
-Kristendom er ikke lengre et fag på skolen, som det var før. Større perspektiv nå
Det er sånn sett så veldig mye at man kan ikke ramse opp alle faktorene, og det er ikke sikkert de har en lett fellesnevner å finne, men det er iallefall skjedd noe beundringsverdig med menneskene de siste 10-15 årene, hvor vi har blant annet hatt så mye parodi, satire og annet gjennom populærkulturen (ironisk - også dette i mediene, på TV) hvor vi deretter har lært å le av våre egne fordommer og ta oss selv mindre høytidelig.
Vel, mindre høytidelig i den grad vi kritiserer uten å tenke oss om. Vel og merke.
Og når vi snakker om behovspyramiden så er vi vel fortsatt i en diskusjon om utviklingen her - hvor vi strekker oss mer og mer mot østlig filosofi

Så ja, det handler absolutt om Norge og en norsk tendens. Det jeg prater om i hvert fall, vet jo ikke hva alle andre legger i sine innlegg.
Enig, men det kan man takke Beatles for. Sånn grovt sett.
Hippiene var mer "der" enn det vi var, og vi trakk oss jo tilbake og lot oss hengi til jappekulturen på 80-tallet. Så en annen ting som er interessant her er det jeg selv har fått for meg er disse flotte "cirka 20 års"-syklusene, hvor stadige likhetstrekk dukker opp.
Går man tilbake 2 år, var nok mye veldig likt som på midten av 80-tallet, og ser man litt etter tegnene i tiden nå, så begynner ting å virke skremmende likt deler av 90-tallet snart også.
Alt er egentlig til en viss grad forutsigbart, men mest fordi vi VIL det og dermed legger opp til det.
Enda en sirkel, vanedyr som vi er...