Sist helg var jeg og samboeren på fest hos et nytt vennepar av oss (litt utenfor Skien). Det ble snakk om overnaturlige ting, og det kom fram at jeg hadde evnen til å sense overnaturlige fenomener. Etter en stund kom vertinnen bort til meg og fortalte at det spøkte i nabohuset. Folk flyttet ut og inn, men de som bodde der nå kom svært så godt ut av det med "Agnes", som folk i bygda mener går igjen der. Det hadde kommet så langt at når ett av barna gråt om natta, ropte mannen i huset:"Agnes, nå er det din tur". Så hørte de skritt over gulvet oppe, og etter litt ble ungen stille.

Etter en stund gikk jeg ut på verandaen for å få luft. Og jeg ble nesten trykket bakover av noe som føltes som en strøm av sinne og ondskap! Jeg så mot naboen, og senset med én gang at det kom fra det venstre vinduet i annen etasje (nei, det var ikke mørkere enn de andre). I det samme kommer samboeren min ut, også han med paranormale evner. Han visste ikke noe om det vertinna hadde sagt til meg. Også han nærmest rygget tilbake, pekte på det venstre vinduet og sa: Å jøss, har du oppdaget at det er noe veldig lite medgjørlig på det rommet der?
Vertinna vår kom ut, og sa: Dere har vel ikke merket noe dere heller, hehe..... Vi så på hverandre, og ba henne bli med inn. Der fortalte vi hva vi hadde opplevd. Hun ble sjokkert, for paret som bodde der opplevde det nærmest som koselig å ha "Agnes" der. Så lurte hun på om vi ville prøve å få kontakt med spøkelset, eller iallefall være med inn dit. Noe vi begge avslo.
Og da er vi inne på emnet mitt. Hvis vi, som så tydelig var de eneste som hadde blitt møtt med motvilje, hadde gått inn der, kunne det veldig lett ha eskalert (økt aktivitet) eller endret karakteren på det som var der? Og hvorfor rote opp i noe / forstyrre noe som ingen synes er et problem?
Jeg har i andre innlegg nevnt et ytterst voldelig og skremmende spøkelse jeg var ute for i Kirkenes i 1994-95. Vi forsøkte først med en prest som kom dit og leste i lokalet. Det varte i en mnd, men det skulle vise seg at spøkelset i den tida hadde blitt med en av de ansatte, som nissen på lasset, hjem til henne istedetfor. (Kommer tilbake til det i annet innlegg / spm). Så tok vi kontakt med en samisk sjaman/healer/synsk, som gjorde sitt for å forsøke bli kvitt han. Det varte i 2 dager. Så "brøt Helvetet" løs. Alt ble 10 ganger verre: Lukt, fysisk forminskning av rom, vold mot oss, ren forfølgelse av oss når vi stengte, osv...... Vi kunne nå ikke oppholde oss i lokalet i det hele tatt! Og, måtte alle sykemeldes.
Til slutt fant jeg, og en av de andre som jobbet der at vi bare måtte prøve selv. Detaljene får være denne gangen, for de er ikke viktige her. Det som er viktig er at vi, etter en forferdelig "økt", ble kvitt han, og han er fortsatt borte, 16 år etter. Etter å ha vært der siden 2.verdenskrig.
Så, mitt spørsmål er: Er det flere som har opplevd en eskalering / økt / forverret aktivitet etter forsøk på renselse, eller for den saks skyld besøk fra folk med paranormale evner (En frykt som gjorde at jeg og min samboer takket nei til å "treffe" spøkelset i helgen)?