Jeg har av personlige årsaker lenge vurdert å konvertere til Jødedommen. Dette er en lang prosess, så hittil har jeg bare over flere år lest masse om religionen, om kultur og historie, og kort sagt det meste som har med religionen å gjøre.
Jeg kjøpte i høst en David stjerne (et smykke altså) og tenkte med det å nærme meg religionen enda mer. Jeg har ennå ikke vært i kontakt med noen Rabbiner selv om dette for meg hittil har vært en prosess gjennom mange år. Rabbineren skal forøvrig avvise meg tre ganger før jeg virkelig kan komme inn i lære også, det var nå den biten.
Men det var det smykket. Det er lite og i gull, og jeg synes det er veldig pent. Så jeg fant frem et gullkjede og hengte det på og tok på meg smykket. Jeg fikk umiddelbart en forferdelig trykkende følelse i kroppen, jeg følte meg uvel og følte meg nesten som om jeg skulle bli kvalt. Jeg tenkte jeg fikk et astmaanfall som kom fortere enn jeg hadde opplevd før, men det var ikke årsaken fant jeg ut. I tillegg fikk jeg noen forferdelige katastrofetanker, som om jeg visste om noe fryktelig grusomt skulle skje. Jha - angst, tenkte jeg. Men det var ikke det heller.
Jeg tok av meg smykket, og ubehaget forsvant bokstavelig talt på et blunk. Jeg synes dette var merkelig, men la fra meg smykket på badet og gikk ut.
Noen dager senere så tar jeg på meg smykket igjen. Igjen denne katastrofefølelen og følelse av å bli kvalt innefra. Hva ER det som skjer, begynte jeg å lure på. Jeg tok raskt av meg smyket igjen, og la det igjen oppå baderomshylla.
Nå har jeg tatt smyllet ut av badet, og jeg merker at badet har fått en helt annen atmosfære. Og rommet der smykket ble lagt, fikk en tilsvarende ekkel atmosfære. Derfor ligger det nå i garasjen i sin fine smykkeeske, mens jeg grubler på hva dette er for noe, og hva jeg skal gjøre med smykket.
Jeg har mine egne tanker om hva jeg tror dette er, men det hadde vært veldig artig å fått innspill på det jeg har opplevd fra dere andre. Jeg synes smykket er fint, og selv om jeg kanskje strengt talt ikke burde kjøpt og båret et slik smykke før jeg hadde konvertert så følte jeg for å kjøpe det vakre smykket. Jeg er veldig interessert i Jødedommen og føler meg veldig hjemme i den religionen. Men har altså ikke begynt noen prosess for å konvertere hos en Rabbiner ennå.
Noen som har tanker om de opplevelsene jeg fikk da jeg hadde på meg smykket?
Vennlig hilsen Nori