Jeg vil absolutt ikke kalle Kristendom en kultur-arv, mer et påtvunget fremmed regime.
Helt klart, det har bidratt med ting & tang i kulturen, noe positivt og noe negativt.
Men religion er religion, og ikke det samme som kultur i mine øyne.
Så hva er kultur i dine øyne? For meg kultur litratur, kunst, tradisjoner måter folk har levd på, kultur er et bilde av samfunnet den har oppstått i, og Kristendommen påtvunget eller ikke har vert en viktig del av det samfunnet, og fortsetter å være det for mange, i veldig lang tid. Mye av litraturen, kusten, musikken og tradisjonene vi har er inspirert i fra Kristendommen, hvordan er ikke det kulturarv?
De to går ofte hånd i hånd, ting sklir inn i hverandre fra begge sider, kultur kan skli ut og inn i det religiøse aspektet og omvendt, at religion sklir ut og inn i det kulturelle aspektet.
Det er nesten uungåelig i de områdene Staten og en Religiøs instutisjon er ett og det samme.
Religion er ikke kultur i seg selv, men religion er en del av kulturen for religion er en del av menneskene som skaper den kulturen. Kultur er ikke noe flytende, kultur skapes av mennesker, og når disse menneskene sine liv er styrt av en religion så er det klart at den religionen blir en del av kulturen de skaper.
Men det som er det tragiske er at Kristenommen er basert på vranglære, noe som kommer mer og mer frem ettervært som tiden går, men tradisjonene forblir de samme, selvom ny informasjon har kommet frem i dagens lys, DET er problemet.
Hele basisen for Kristendommen har blitt røsket ut fra roten med denne nye informasjonen de ikke visste for 1000 år siden,men som vi nå vet, men ingenting blir gjort.
Jeg tror man som religiøse mennesker selv skal være forsiktig med å beskylde en annen religion for vranglare. ja vi vet at det er tekster som ikke er en del av Bibelen men som burde ha vert det, tekster som jeg mener det er viktig å studere for å få et komplett intrykk av læren som Kristendommen er bassert på. Men en Åndelig vet er mye skapt av menneskene som følger den, å ikke være åpnene for å forandre på religionen sin gjør kanskje noen Kristene grupper transgynste, men jeg mener det blir feil å slenge rundt med ord som vranglære fordi når alt kommer til alt så tror jeg alle religioner bare er forskellige måter å snakke med det Gudsommelige på og alle må finne en vei som passer for dem.
Religionen er statisk og turer frem som før, og Staten sier indirekte at DEN STØTTER DET siden Stat og Kirke er ett.
Folk som er IMOT Middelalder kirkens syn og tradisjoner føler seg ikke bare utenfor den religiøse instutisjonens verdenssyn og tradisjoner, men også Staten.
Jeg er enig i at vi ikke burde ha en statsreligion, men her er det systemet og det verdselige som er problemet, ikke religionen. Systemet med en statsreligion er uheldig, men at en religion ikke forandrer seg det er ikke problemet, for noen mennesker er det akkurat hva de trenger på sin Åndelige vei og jeg synes ikke at noen av oss har rett til å dømme hvordan andre lever sitt Åndelige liv.