Klagesaker på "skolemedisinen" får man daglige drypp av i media omtrent hver dag...
Fylkeslegen kjem til å bruke minst fem månader på å vurdere klagesakene frå 12 pasientar som meiner dei er feilopererte av ein dansk handkirurg. Det opprører klagarane.
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn ... /1.8024543
Store smerter sidan 2008
Det var i november i fjor at NRK avslørte at ei stor gruppe pasientar var svært misnøgde med resultata av handoperasjonar i Helse Førde. Felles for alle var at dei var opererte av den danske kirurgen Michael Scavenius, og at dei alle har hatt store smerter og plager etter operasjonane.
Mellom dei 12 er Bent Inge Mo frå Lærdal. Han vart operert av Michael Scavenius i 2008. Scavenius var omtalt som ein av dei beste handkirurgane i verda. Men for Mo har livet sidan 2008 vore prega av store smerter. Han går med eit ope brot som ikkje kan gro.
Jeg har ett spørsmål som man kansje BØR vurdere når det gjelder mye alternativ medisin ;
Alle kjenner begrepet placebo, og vitenskapen argumenterer mye om hva som ligger bak.
Man har ikke et egentlig svar, men denne artikkelen kan kansje gi en liten pekepinn :
http://tidsskriftet.no/article/195778
Det er fortsatt mye vi ikke vet om mekanismene - om håpets biokjemi og nevrologi. Men like lite som vi trenger å vite hva som foregår i hjernen for å bedrive pedagogikk, bør manglende kunnskaper om mekanismene forhindre oss i å gjøre det som er enhver behandlers etiske fordring, nemlig å utnytte ethvert helbredende potensial. Placebobehandling vekker assosiasjoner om å ”narre pasientene”. Det er ikke dette det dreier seg om. Det dreier seg om å skape optimale relasjoner og kontekster. Kunnskapen om dette er i dag tilgjengelig, først og fremst hos psykologer og psykiatere - for på den lange veien fra legekunst til vitenskap fikk man forskjellige leger for sjelen og kroppen. Det er kanskje på tide å sette det hele sammen igjen.
Placebo er kort fortalt en beskrivelse av effekten som inntrer og gjør en pasient friskere / helbreder pasienten.
Jeg vil kalle det en healing-effekt, - hvor tankemønstre hos leger, behandlere eller alternative utøvere skaper situasjonen hvor healing effekt kan fungere.
Enten via behandleren, eller faktisk via sinnet til den enkelte pasient.
At det heales, det vet vi, men vi vet og at i endel tilfeller er det ingenting som virker, og det "går galt".
Uansett om man er hos en skoledoktor, eller en alternativ healer.
Jeg tror at visse ting er forhåndsbestemt av sjela til den enkelte, - enten for å lære selv, eller for å hjelpe andre til å lære.
Jeg tror nemlig på reinkarnasjon, hvor hvert liv er et slags skoleår, og døden er sommerferien...
Noen har gått bare få år, andre har gått mange, og noen er ferdige, og befinner seg på et annet plan / i en annen dimensjon.
Lattemetafysikk, ja, - eller metafysikk over en kopp kaffe,
Jeg tror metafysikk og kvantefysikk kan være integrert i hverandre, at mye av metafysikken om ikke alt - kan forklares innen kvantefysikken.
Og hva er kvantefysikken ? Kan det kansje være "tankens kraft" som vedlikeholder / opprettholder den ?
På samme måte som fotoner og annet egentlig er i bølgeform, så lenge det ikke observeres ?
Jeg hørte en flott beskrivelse her om dagen i et tv-program ( Discovery Science ) :
Dersom du mener du forstår kvantefysikk, - da kan du være sikker på at du IKKE forstår den...
Så, der var kaffen tom - får finne meg en ny kopp kaffe...
Blir pulverkaffe, trenger bare litt varmt vann....
Forresten, - har dere langt merke til bølgene i kaffekoppen når musikken går i bakgrunnen ?
A