Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisLattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av Flawelli »

http://www.aftenposten.no/meninger/Latt ... 73398.html

Det to ting mannen har rett i
1. Hvorfor er vi så redd døden ?

2. Hvorfor i allverden skal alle har vært konger/dronninger i sine tidligere liv?


Jeg tror helt subjektivt at vi har blitt så redd døden fordi vi har gjort den til noe skremmende ekkelt nesten ondt. Før hadde de fest i begravelsen, med liket på æresplass...

Og på det andre spørsmålet, her går det på seriøsiteten mye tror jeg. Da jeg så bakover så jeg fint lite anne enn helt normale mennesker... Det var lite glamour og hoff for å si det sånn.
Blant anna har Neil Gaiman skrevet det inn i american gods, men har lest det andre steder også ;
Ei spåkone som spår sant er ei fattig spåkone. Her gjelder det å fenge folk slik at flere betaler, og tja hvorfor ikke si dronning istede for bondekone. Og FFS! de felste med litt kunnskap om urter ble jo kaldt hekser ei stund no big deal there either lol


anyhow det er en gylden regel; høres det for godt ut til å være sant er det ofte det....

Flawelli som sist snødde ned i fjær under en putekrig som fikk tragisk utgang for andedunsputene til farmor...........

:)
Antall ord: 222
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av Bearchild »

Flawelli skrev: Det to ting mannen har rett i
1. Hvorfor er vi så redd døden ?

Jeg tror helt subjektivt at vi har blitt så redd døden fordi vi har gjort den til noe skremmende ekkelt nesten ondt. Før hadde de fest i begravelsen, med liket på æresplass...
Nå har vel mennesket "alltid" trodd på et liv etter døden. Sånn i virkelig gamledager fikk de døde gaver/ verdifulle gjenstander med seg i graven. At det skyldes redsel/ uvitenhet om hva som skjer når man dør kan godt tenkes, men det er på langt nær noe nytt fenomen. Så å kalle det "Lattemetafysikk" blir jo bare.. latterlig?
2. Hvorfor i allverden skal alle har vært konger/dronninger i sine tidligere liv?
Jeg trodde "alle" hadde vært indianere i sitt tidligere liv jeg? :p Men helt ærlig så har jeg enda til gode å høre noen som påstår de har vært blåblodige. Synes det er vanligere at folk hevder de kommer fra dårligere kår,- landsbygder, havnebyer osv.

Det er alltid noen som sitter med den eneste sannheten og som forsøker å "redde" de som tror noe annet. ;)
Antall ord: 200
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av Bearchild »

Jeg har egentlig store vansker med å forstå hvorfor det har blitt så intenst viktig for "skeptikerene" å redde oss villfarne "troende".
Jeg kan fint leve med uenigheten om etterliv og sånt, men det som tidligere artet seg som diskusjoner i det "skjulte" i diverse forum har utartet til en heksejakt man får hakeslipp av. De som leder an er arrogante akademikere, folk vi skal sette vår lit til fordi de har universitetsutdanning og høy kunnskap.

Det jeg ikke forstår er denne innbitte kampen de kjemper. De argumenterer med at spøkelser er diktet opp av folk som er redde for å dø, men sånn som de selv kjører på tilogmed med kampanjer, er det nesten så jeg lurer på om de er litt redde selv? I såfall, for hva?
Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være "farlig" å tro på et liv etter døden. Så godt som alle er redde for å dø, hva som skjer både i det øyeblikket man blir borte og om man etterpå bare er.. borte. Hva er vitsen med at ens siste øyeblikk i live skal være fylt med redsel og frykt? Uansett hva som egentlig skjer når man dør må det være fint å sovne inn i forventning om noe fint..?

Om det igjen betyr at vi må tro på noe mens vi lever så skjønner jeg ikke hvilken skade det kan gjøre.
Disse greiene som skeptikerne nå holder på med er like tåpelig og irriterende som religiøse som banker på døra hos folk for å forkynne. Det er nesten verre tilogmed. Predikanter får sjelden forsideoppslag i aviser for å fortelle folket "sannheten". :bat
Antall ord: 285
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

- - Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av Flawelli »

Bearchild skrev:Jeg har egentlig store vansker med å forstå hvorfor det har blitt så intenst viktig for "skeptikerene" å redde oss villfarne "troende".
Jeg kan fint leve med uenigheten om etterliv og sånt, men det som tidligere artet seg som diskusjoner i det "skjulte" i diverse forum har utartet til en heksejakt man får hakeslipp av. De som leder an er arrogante akademikere, folk vi skal sette vår lit til fordi de har universitetsutdanning og høy kunnskap.

Det jeg ikke forstår er denne innbitte kampen de kjemper. De argumenterer med at spøkelser er diktet opp av folk som er redde for å dø, men sånn som de selv kjører på tilogmed med kampanjer, er det nesten så jeg lurer på om de er litt redde selv? I såfall, for hva?
Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være "farlig" å tro på et liv etter døden. Så godt som alle er redde for å dø, hva som skjer både i det øyeblikket man blir borte og om man etterpå bare er.. borte. Hva er vitsen med at ens siste øyeblikk i live skal være fylt med redsel og frykt? Uansett hva som egentlig skjer når man dør må det være fint å sovne inn i forventning om noe fint..?

Om det igjen betyr at vi må tro på noe mens vi lever så skjønner jeg ikke hvilken skade det kan gjøre.
Disse greiene som skeptikerne nå holder på med er like tåpelig og irriterende som religiøse som banker på døra hos folk for å forkynne. Det er nesten verre tilogmed. Predikanter får sjelden forsideoppslag i aviser for å fortelle folket "sannheten". :bat
Tror det er fordi helt ærlig det er mye shady i den store boksen som inneholder alternativ tro.
Det handler ikke så mye om tro, men det at de tar seg godt betalt i mange ( sier ikke alle ) tilfelle. Nå er det ikke så lenge siden jeg så kritisk oppslag om en viss kristen pastor på sørlandet som helbreder over payphone. ( koster penger i minuttet )

Det finnes seriøse folk med evner, men av erfaring så kan jeg trygt si at de ikke er lette å finne for det er så mange FAKE der ute.

For å sitere en forumbruker på et anna forum, og som oppsumerer det hele så fint.
" Da e ikkje Gud som e har problemer med, da e fan klubben"

Det skal graves igjennom mye dritt og søle før en finner gull so to say


Flawelli
Antall ord: 428
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av Bearchild »

Selvsagt er det mye humbug. Det som provoserer meg er måten skeptikerne "ser det som sin plikt" å opplyse troende om hvor farlig alt alternativt er. Som om alle som tror er tilbakestående infantiler ute av stand til å ta egne veloverveide valg. Det er nok å ta av dersom menneskeheten bør advares mot "farlige ting" eller sånt som er unødvendig å bruke penger på.
Ett av argumentene til skeptikerne er at folk kan dø av å oppsøke alternativ behandling. Selvsagt! Men jeg vil tørre å påstå at langt fler har dødd av eller fått varige mèn av skolemedisin enn grønn te og healing.
Antall ord: 110
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

- - Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av Flawelli »

Bearchild skrev:Selvsagt er det mye humbug. Det som provoserer meg er måten skeptikerne "ser det som sin plikt" å opplyse troende om hvor farlig alt alternativt er. Som om alle som tror er tilbakestående infantiler ute av stand til å ta egne veloverveide valg. Det er nok å ta av dersom menneskeheten bør advares mot "farlige ting" eller sånt som er unødvendig å bruke penger på.
Ett av argumentene til skeptikerne er at folk kan dø av å oppsøke alternativ behandling. Selvsagt! Men jeg vil tørre å påstå at langt fler har dødd av eller fått varige mèn av skolemedisin enn grønn te og healing.
Sant nok
men desverre så er det nok av folk der ute som skal helbrede alt mulig. I følge norsk lov er det ikke lov å si du kan heale kreft ( heale ved bønn av kristne havner også under her ). Det stopper DESVERRE IKKE folk fra og gjøre dette. Alvorlig syke drar ut til Kina, India eller som i linken under til Cuba. fordi de har lest hørt også vidre.

Bilde denne saken er litt gammal men illustrer det jeg mener ( her er det irnoisk nok snakk om "skolemedisin )

At skeptikere skal frelse skal du ikke kaste bort energi på
Det er deres veg og gå, deres problem ( som mi buddhistiske vennine sier og det er sant )
Putt energien der den kan gjøre noe nytte for seg.


Flawelli som nok ikke er buddhist :)
Antall ord: 248
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av ludoburgero »

Bearchild skrev:Selvsagt er det mye humbug. Det som provoserer meg er måten skeptikerne "ser det som sin plikt" å opplyse troende om hvor farlig alt alternativt er. Som om alle som tror er tilbakestående infantiler ute av stand til å ta egne veloverveide valg. Det er nok å ta av dersom menneskeheten bør advares mot "farlige ting" eller sånt som er unødvendig å bruke penger på.
Ett av argumentene til skeptikerne er at folk kan dø av å oppsøke alternativ behandling. Selvsagt! Men jeg vil tørre å påstå at langt fler har dødd av eller fått varige mèn av skolemedisin enn grønn te og healing.
Dette er jeg hjertens enig i, og er en av grunnene til at det har gått dunken så mange ganger med debatter (fruktbare debatter også) både her inne - og ellers i det offentlige rom!

...men for å ødelegge litt for både meg og deg, med det argumentet ditt (som jeg egentlig er enig i), så er det jo fremdeles slik at grunnen til at "langt flere har dødd av skolemedisin enn healing", nettopp fordi skolemedisin også er MEGET MER UTBREDT - det skal man ikke glemme! ;)
Antall ord: 200
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av Bearchild »

ludoburgero skrev: ...men for å ødelegge litt for både meg og deg, med det argumentet ditt (som jeg egentlig er enig i), så er det jo fremdeles slik at grunnen til at "langt flere har dødd av skolemedisin enn healing", nettopp fordi skolemedisin også er MEGET MER UTBREDT - det skal man ikke glemme! ;)
Jeg vet.. det var egentlig et dårlig argument. Jeg har ikke sett noen rapporter/ forskning på emnet som sier noe om prosentandeler feilbehandling hos skolemedisin kontra alternativ medisin, så kommentaren min må vel ansees som skyggeboksing. :bandit
Men det er jo en interessant problemstilling egentlig og det hadde vært artig om noen kunne trylle fram noen tall. Fra en nøytral kilde selvsagt. :)
Antall ord: 118
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av ludoburgero »

Jeg skrev et langt innlegg her jeg var rimelig fornøyd med, men så forsvant det bare.
Og idag glemte jeg helt å "sikkerhetskopiere" innlegget før jeg postet også.

Banner veldig høyt inni meg selv.
Antall ord: 36
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

- - - - Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av Flawelli »

Bearchild skrev:
ludoburgero skrev: ...men for å ødelegge litt for både meg og deg, med det argumentet ditt (som jeg egentlig er enig i), så er det jo fremdeles slik at grunnen til at "langt flere har dødd av skolemedisin enn healing", nettopp fordi skolemedisin også er MEGET MER UTBREDT - det skal man ikke glemme! ;)
Jeg vet.. det var egentlig et dårlig argument. Jeg har ikke sett noen rapporter/ forskning på emnet som sier noe om prosentandeler feilbehandling hos skolemedisin kontra alternativ medisin, så kommentaren min må vel ansees som skyggeboksing. :bandit
Men det er jo en interessant problemstilling egentlig og det hadde vært artig om noen kunne trylle fram noen tall. Fra en nøytral kilde selvsagt. :)
Her ligger jo et problem, hvorfor er det så mye vegring mot å ta tak og faktisk begynne med troverdig vitenskaplig registrering av healing. Og det har jeg opplevd som vegring fra begge sider!

Nå¨er det ( var ? ) et sykehus i nordnorge ( tromsø ??? fanken jeg har glemt akkurat ) som har begynt seriøs forsking på dette med bruk av altrenative innenfor skolemedisinen. Det er en flott start.

For faren blir når menesker velger bort skolemedisin og i ytterste konsekvens dør. Jo satt på spissen er det Darwins i praksis men er det etisk forsvarlig???

For og sette det på spissen igjen og se litt skrått på ting ; vi har gått fra forbønn og årelating til forbønn og kikkhulskirurgi.
Det vil si skolemedisinen har og er fortsatt under utvikling, men her har en dokumenterte forsknings resultater og komme med! Så når jeg presterte og få nerve i klem i ryggen under en aketur veit jeg at legen og kiropraktoren kan hjelpe meg. Jeg hyler ikke ut "hekseskudd!!!" og får nabokjærringa brent på bålet :P :wx

Nå veit jeg at jeg overdriver her, men vi alternative må tørre å gjøre det ubehaglige med å bli dokumentert kansje testa... vi må våge å feile, og lære av våre feil som ellers i livet.

Flawelli
Antall ord: 340
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av Asbjørn »

Klagesaker på "skolemedisinen" får man daglige drypp av i media omtrent hver dag...
Fylkeslegen kjem til å bruke minst fem månader på å vurdere klagesakene frå 12 pasientar som meiner dei er feilopererte av ein dansk handkirurg. Det opprører klagarane.
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn ... /1.8024543
Store smerter sidan 2008

Det var i november i fjor at NRK avslørte at ei stor gruppe pasientar var svært misnøgde med resultata av handoperasjonar i Helse Førde. Felles for alle var at dei var opererte av den danske kirurgen Michael Scavenius, og at dei alle har hatt store smerter og plager etter operasjonane.

Mellom dei 12 er Bent Inge Mo frå Lærdal. Han vart operert av Michael Scavenius i 2008. Scavenius var omtalt som ein av dei beste handkirurgane i verda. Men for Mo har livet sidan 2008 vore prega av store smerter. Han går med eit ope brot som ikkje kan gro.
Jeg har ett spørsmål som man kansje BØR vurdere når det gjelder mye alternativ medisin ;
Alle kjenner begrepet placebo, og vitenskapen argumenterer mye om hva som ligger bak.
Man har ikke et egentlig svar, men denne artikkelen kan kansje gi en liten pekepinn :

http://tidsskriftet.no/article/195778
Det er fortsatt mye vi ikke vet om mekanismene - om håpets biokjemi og nevrologi. Men like lite som vi trenger å vite hva som foregår i hjernen for å bedrive pedagogikk, bør manglende kunnskaper om mekanismene forhindre oss i å gjøre det som er enhver behandlers etiske fordring, nemlig å utnytte ethvert helbredende potensial. Placebobehandling vekker assosiasjoner om å ”narre pasientene”. Det er ikke dette det dreier seg om. Det dreier seg om å skape optimale relasjoner og kontekster. Kunnskapen om dette er i dag tilgjengelig, først og fremst hos psykologer og psykiatere - for på den lange veien fra legekunst til vitenskap fikk man forskjellige leger for sjelen og kroppen. Det er kanskje på tide å sette det hele sammen igjen.
Placebo er kort fortalt en beskrivelse av effekten som inntrer og gjør en pasient friskere / helbreder pasienten.

Jeg vil kalle det en healing-effekt, - hvor tankemønstre hos leger, behandlere eller alternative utøvere skaper situasjonen hvor healing effekt kan fungere.
Enten via behandleren, eller faktisk via sinnet til den enkelte pasient.

At det heales, det vet vi, men vi vet og at i endel tilfeller er det ingenting som virker, og det "går galt".
Uansett om man er hos en skoledoktor, eller en alternativ healer.

Jeg tror at visse ting er forhåndsbestemt av sjela til den enkelte, - enten for å lære selv, eller for å hjelpe andre til å lære.
Jeg tror nemlig på reinkarnasjon, hvor hvert liv er et slags skoleår, og døden er sommerferien...
Noen har gått bare få år, andre har gått mange, og noen er ferdige, og befinner seg på et annet plan / i en annen dimensjon.

Lattemetafysikk, ja, - eller metafysikk over en kopp kaffe,
Jeg tror metafysikk og kvantefysikk kan være integrert i hverandre, at mye av metafysikken om ikke alt - kan forklares innen kvantefysikken.
Og hva er kvantefysikken ? Kan det kansje være "tankens kraft" som vedlikeholder / opprettholder den ?

På samme måte som fotoner og annet egentlig er i bølgeform, så lenge det ikke observeres ?

Jeg hørte en flott beskrivelse her om dagen i et tv-program ( Discovery Science ) :
Dersom du mener du forstår kvantefysikk, - da kan du være sikker på at du IKKE forstår den...


Så, der var kaffen tom - får finne meg en ny kopp kaffe...
Blir pulverkaffe, trenger bare litt varmt vann....
Forresten, - har dere langt merke til bølgene i kaffekoppen når musikken går i bakgrunnen ?


A
Antall ord: 625

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

- - Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av Flawelli »

Asbjørn skrev:Klagesaker på "skolemedisinen" får man daglige drypp av i media omtrent hver dag...
Fylkeslegen kjem til å bruke minst fem månader på å vurdere klagesakene frå 12 pasientar som meiner dei er feilopererte av ein dansk handkirurg. Det opprører klagarane.
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn ... /1.8024543
Store smerter sidan 2008

Det var i november i fjor at NRK avslørte at ei stor gruppe pasientar var svært misnøgde med resultata av handoperasjonar i Helse Førde. Felles for alle var at dei var opererte av den danske kirurgen Michael Scavenius, og at dei alle har hatt store smerter og plager etter operasjonane.

Mellom dei 12 er Bent Inge Mo frå Lærdal. Han vart operert av Michael Scavenius i 2008. Scavenius var omtalt som ein av dei beste handkirurgane i verda. Men for Mo har livet sidan 2008 vore prega av store smerter. Han går med eit ope brot som ikkje kan gro.
Jeg har ett spørsmål som man kansje BØR vurdere når det gjelder mye alternativ medisin ;
Alle kjenner begrepet placebo, og vitenskapen argumenterer mye om hva som ligger bak.
Man har ikke et egentlig svar, men denne artikkelen kan kansje gi en liten pekepinn :

http://tidsskriftet.no/article/195778
Det er fortsatt mye vi ikke vet om mekanismene - om håpets biokjemi og nevrologi. Men like lite som vi trenger å vite hva som foregår i hjernen for å bedrive pedagogikk, bør manglende kunnskaper om mekanismene forhindre oss i å gjøre det som er enhver behandlers etiske fordring, nemlig å utnytte ethvert helbredende potensial. Placebobehandling vekker assosiasjoner om å ”narre pasientene”. Det er ikke dette det dreier seg om. Det dreier seg om å skape optimale relasjoner og kontekster. Kunnskapen om dette er i dag tilgjengelig, først og fremst hos psykologer og psykiatere - for på den lange veien fra legekunst til vitenskap fikk man forskjellige leger for sjelen og kroppen. Det er kanskje på tide å sette det hele sammen igjen.
Placebo er kort fortalt en beskrivelse av effekten som inntrer og gjør en pasient friskere / helbreder pasienten.

Jeg vil kalle det en healing-effekt, - hvor tankemønstre hos leger, behandlere eller alternative utøvere skaper situasjonen hvor healing effekt kan fungere.
Enten via behandleren, eller faktisk via sinnet til den enkelte pasient.

At det heales, det vet vi, men vi vet og at i endel tilfeller er det ingenting som virker, og det "går galt".
Uansett om man er hos en skoledoktor, eller en alternativ healer.

Jeg tror at visse ting er forhåndsbestemt av sjela til den enkelte, - enten for å lære selv, eller for å hjelpe andre til å lære.
Jeg tror nemlig på reinkarnasjon, hvor hvert liv er et slags skoleår, og døden er sommerferien...
Noen har gått bare få år, andre har gått mange, og noen er ferdige, og befinner seg på et annet plan / i en annen dimensjon.

Lattemetafysikk, ja, - eller metafysikk over en kopp kaffe,
Jeg tror metafysikk og kvantefysikk kan være integrert i hverandre, at mye av metafysikken om ikke alt - kan forklares innen kvantefysikken.
Og hva er kvantefysikken ? Kan det kansje være "tankens kraft" som vedlikeholder / opprettholder den ?

På samme måte som fotoner og annet egentlig er i bølgeform, så lenge det ikke observeres ?

Jeg hørte en flott beskrivelse her om dagen i et tv-program ( Discovery Science ) :
Dersom du mener du forstår kvantefysikk, - da kan du være sikker på at du IKKE forstår den...


Så, der var kaffen tom - får finne meg en ny kopp kaffe...
Blir pulverkaffe, trenger bare litt varmt vann....
Forresten, - har dere langt merke til bølgene i kaffekoppen når musikken går i bakgrunnen ?


A
Skal prøve og svare kort før jeg må få opp farten og komme meg dit jeg skal for dagen :)

Nei Jeg veit GODT at helse systemet i norge ikke funker så veldig bra, men jeg veit også at det funker bedre enn mange andre steder her i verden. Noen steder på grunn av resursmangel om det afrikanske landet vennina mi og etterhvert andre jeg har blitt kjent med kommer fra. ( Et av de store problemet afrika sliter med er ikke bare økonomisk men også det at det er utdanna folk som rømmer kontinentet. MEN det er avsporing her ) Så har du USA hvor jeg har en god venn som nå er hjemmløs, det er ikke akkurat mye hjelp han kan forvente seg å få av helsevesnet der... Og det er igjen økonomis og den amerikanse måten å tenke på. Går det bra er det fordi du er smart går det til helvete er du skyld i det sjøl...
Sjøl har jeg ødlagt kneet permanent fordi en gjøk av en lege sendte meg heim med 2 paracet so to say når jeg hadde brista leddkapselen i kneet. Dermed ble også menisken skadd skitt skjer...


Når det kommer til kvantefyskikk vil jeg tro en foreleser jeg har i et helt anna fag er mye mere kompentent til å uttale seg siden han har en doktorgrad i faget.
Overskrifta får stå for journalistens regning ikke min, men jeg tror det er ment som et språkelig virkemiddel mere enn noe anna :P
Forøverig finner jeg nano teknologi og A.I skremmende og facinerende. Det er fordi jeg har vært mere borte i det enn fysikk.


Det jeg har blitt inderlig lei av over åra er enkelt ; Det finnes så mange useriøse som påberoper seg evner i hytt og pine for å tjene mest mulig peng.

Og når det kommer til Märta..... jeg med flere husker hvor forferdelig kristen ho var når ho gifta seg.... det blir så hyklerisk.... men det er mine helt hærlige subjektive mening og lol har fått høre det tidligere. Må være lov å bli enige om å være uenig der er jeg redd.

Veldig kort sagt, de som virkelig kan som jeg har møtt, tar ikke noe betalt. Kansje bensinpenger og for mat men ikke noe annet enn det. Jeg spurte en som virkelig kan heale, han fiksa nakken min og ryggen min så derfor jeg veit det, hvorfor i allverden han ikke tok seg betalt. Jeg fikk til svar at da forventa folk at de kunne komme når som helst og mase. Og han hadde ikke lyst å bli noe mere kjent for akkurat det. Og det her er en person som virkelig kunne trengt pengene... Så kansje han er dum, men han er i allefall prinsipp fast siden jeg nå har kjent han i 10 år.

Og nå må jeg springe her ellers blir jeg forsein :)
ha en god dag

Flawelli
Antall ord: 1131
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Lattemetafyskk ( artikkel fra aftenposten )

Innlegg av Bearchild »

Jeg synes ikke noe om "pengeargumentet" egentlig. Men ser skeptikerne vektlegger dette noe enormt, de må beskytte folk fra egen dumskap så de ikke ruinerer seg på kvakksalvere.
Igjen; hva er greia med denne umyndiggjøringa? La nå folk få bestemme selv hva de vil bruke penger på. Man hører jo om "ekstremtilfellene" der folk skraper sammen slanter for å oppsøke hjelp hos heksedoktorer i utlandet.. men hvor vanlig er dette? Hvor mange er det som ruinerer seg på alternativ behandling/ kurs osv..?

Og hva burde de bruke pengene på isteden? Jeg skjønner ikke hvorfor alternative behandlere ikke skal ta seg betalt.

Og når det kommer til økonomi er det lite som kan sidestilles med medisinindustrien. Det er da støtt man hører at folk selger alt de har og tar opp store lån for å prøve ut sårt etterlengtet behandling hos skolemedisinere i utlandet. For å ikke snakke om at medisiner som faktisk viser seg å kunne kurere en sykdom er så dyr at kun få utvalgte har råd til å bruke den.

Og heller ikke skolemedisin- uansett hvor dyr den er- er garantert å virke.

La nå folk få bestemme selv..! Dersom jeg ønsker å bruke noen tusenlapper på et englekurs med MærtaBærta eller kombinere legebesøk med behandling fra en healer,- det er mitt valg. Mine penger, mitt liv. :roll:
Antall ord: 226
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links