Om en går back to the basics, for å si det slik, er vår virkelighet eksempelvis underlagt følgende begrensninger;
- Objekter over en viss størrelse (over o,1 mm).
Til sammenligning, består selv den minste lille prikk en kan se i et standard mikroskop av noe sånt som 100 milliarder atomer, -som igjen består av protoner, nøytroner & elektroner...)
- Elektromagnetiske stråling med bølgelengde fra 380 nm til 740 nm (=lys). Herav følger vår evne til å se farger, hvilket det ikke er noen grunn til å utdype noe nærmere her. Poenget er at det er ekstremt mye av det totale spektret vi ikke er i stand til å se.
I følge våre sanseevner alene, "finnes" jo ikke engang infrarødt & ultrafiolett!..
- Fint lite av universet. Om vi var begrenset av våre naturgitte evner, er jeg stygt redd vi hadde strandet ett eller annet sted rundt solen & månen (samt en haug lysende prikker på nattehimmelen en ikke kunne begripe seg på).
Om en i tillegg tar med i betraktningen at min. 80% av universets totale masse er for smått til å se uansett hva vi måtte ha for hånden, blir det hele ganske stusslig.
- Lukt & hørsel; Sammenlignet med de fleste andre dyrearter, er vi så begredelig utrustet på disse områder at det ikke en gang er noen vits i å kommentere.
- I tillegg til dette her, kommer da X antall dimensjoner i tillegg til de 3 som er oss forunt å få med oss. Om en legger relativitetsteorien til grunn, skal det visstnok være åpnet for noe sånt som 9, hvorav et par-tre etter sigende skal være "små", -hva nå enn det betyr...
Årsaken til at jeg nevner disse tingene, er at det i allefall ut i fra mitt ståsted, er vanskelig, for ikke si umulig å ´plassere` mesteparten av det som faller inn under den paranormale virkeligheten. Med "plassere", mener jeg her å fastslå hvorvidt de former for eksistens som ikke kan oppfattes gjennom "vanlige" sanseopplevelser og ei heller enda ikke på annen måte kan måles/påvises befinner seg i disse "utenforliggende" dimensjoner, eller om de ikke kan sanses rett og slett fordi de består av en type partikler (etc) vi ikke er i stand til å få øye på..
De nevnte former for eksistens inkluderer alt fra alver/småfolk til den eksistens som venter oss alle en dag, på hva vi omtaler som "den andre siden".
I disse dager, later det heldigvis til at stadig flere seriøse forskere tar det paranormale på alvor. -Eller iallefall deler av den. "Gjengangere" må vel nå kunne sies å ha nådd et punkt hvor fenomenet ikke lenger kan avfeies som ´fjas` forbeholdt skrullinger. En følge av økt anerkjennelse for en videre eksistens etter den legemlige død basert på åpenhet rundt dennes påvirkning/inflytelse på "Hvermannsens" gjøren & laden, har som naturlig følge skapt interesse for hva denne formen for eksistens består av rent fysisk. Hittil må vel hovedteorien hva svaret på dette angår, sies å kretse rundt disse nanopartikler hvorav opptar over 80&% av universets totale masse..
Hvorvidt dette eventuelt faller sammen med tematikken rundt de dimensjoner som faller utenfor vår sfære, -eller om det overhodet har noe ved seg som samsvarer med virkeligheten, vites (desverre) ikke. Jeg syntes bare hele denne tematikken åpner for en hel del festlige tankeekspriment..