Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenHvilke drømmer drømmer du?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av armageddon »

Bearchild skrev:Sendte deg en privat melding. :)
armageddon skrev:Eksempelvis; når du til stadighet drømmer om å være i en heis, så kan det være en indikasjon på at du er en person som til stadighet står ovenfor utfordringer. Drømmene dine gjengir tankene du gjør deg når du skal løse utfordringene.
Ikke sant, men da er det jo nødvendig å sette seg inn i og å forstå en del av disse symbolene. Hvis man ikke vet at en heis symboliserer utfordringer (gjør den det? :dontknow ) er det ikke bare enkelt å forstå hva underbevisstheten prøver å fortelle deg.
Ser du, Bearchild. jeg begynner å få taket på det. Takker og bukker.

Jeg vet ikke om heis symboliserer utfordringer, bare så det er sagt. Jeg brukte det for å synliggjøre dine drømmer om å være i heisen, underforstått; å være redd for ikke å takle utfordringer.
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Bearchild »

Veldig enig med deg Lilja. En del av denne symbolikken må være individuell? Samtidig som en del kan virke som å høre til en kollektiv (under?)bevissthet.
Som får meg til å tenke på "flyvedrømmer". At man drømmer at man flyr. Har hørt at dette er noe mennesker fra alle verdenshjørner drømmer av og til, og at følelsen er en fellesnevner for de fleste. Har aldri tenkt på å søke opp hva det "betyr" innen drømmetolking, men jeg er overbevist om at akkurat dette er en sånn kollektiv bevissthetsgreie.
Antall ord: 98
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av armageddon »

Lilja skrev:Jeg får det ikke til å henge på greip at en ting symboliserer det samme uansett hvem som drømmer om den. Da må man jo gå ut i fra en eller annen form for kollektiv bevissthet eller noe?

Hvis drømmene dannes i underbevisstheten vår, er det også underbevisstheten som velger symbolene. Og dermed blir hvert enkelt symbol personlig, gjør det ikke?

Det er klart at det å rømme fra noe(n), gå seg vill i labyrinter og den type symbolikk vil bety det samme for veldig mange av oss, men jeg klarer ikke tro at det å drømme om en tresko skal bety det samme for alle :dontknow (Treskoen symboliserer forøvrig en kort kjærlighetsaffære, ifølge drømmetydning.com)

Jeg tror det er viktig å kjenne etter i seg selv, framfor å stole blindt på hva andre forteller at dine drømmer betyr for deg.

Det siste du skriver er jeg helt enig i. Drømmetydning etter et fastlagt mønster er ubrukelig. Men hvis du tolker drømmen din som en beskjed til deg fra fremtiden om hendelser du bør være på vakt ovenfor, så finner du din egen tolkning.
Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Svartepus »

I natt drømte jeg at Miley Cyrus hadde konsert i hjembygda mi. Det var skremmende nok i seg selv men her kommer det skumleste: hun var godt påkledd og twerket ikke! 8-[
Antall ord: 33
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av armageddon »

Bearchild skrev:
armageddon skrev:Til Bearchild.
Jeg har nybegynner-tendenser når det gjelder å forstå fremgangsmåten på tilsvar med sitat. Jeg finner nok ut av det.
]Du finner sikkert ut av det, blir det for vrient er det lov å spørre om hjelp! :)

Til diskusjonen. Jeg tenker; hvorfor drømmer vi? Hva er meningen med at vi skal våkne om morgenen med klare bilder av steder og hendelser? Kan det hende at vi bør lete etter disse steder og hendelser i den dagen som kommer, for så å avverge onde hendelser fordi en "har sett det komme" ?
Veldig ofte drømmer vi jo i symboler, og å begynne å jage nattens bilder tror jeg i de fleste tilfeller vil bli fryktelig slitsomt. Og meningsløst!
Hvis man har en sanndrøm som f.eks dreier seg om en slags katastrofe relatert til en bygning- si en kirke i London- så kan drømmen like gjerne "vise" kirken i nabobygda. Da hjelper det fint lite å henge over gjerdet til kirken du så i drømmen? :p

Dessuten synes jeg det er viktig å tenke på hvorvidt man skal blande seg inn i fremtiden. Såsant det er mulig.
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av armageddon »

Svartepus skrev:I natt drømte jeg at Miley Cyrus hadde konsert i hjembygda mi. Det var skremmende nok i seg selv men her kommer det skumleste: hun var godt påkledd og twerket ikke! 8-[

Det kan bety at du enten får se henne på en sceneopptreden på TV (snarest), eller at du står i Telenor Arena i Bærum den 28. mai.
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - - Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Svartepus »

armageddon skrev:
Svartepus skrev:I natt drømte jeg at Miley Cyrus hadde konsert i hjembygda mi. Det var skremmende nok i seg selv men her kommer det skumleste: hun var godt påkledd og twerket ikke! 8-[

Det kan bety at du enten får se henne på en sceneopptreden på TV (snarest), eller at du står i Telenor Arena i Bærum den 28. mai.
Neppe. Jeg ser ikke på TV lenger og skulle jeg finne på å skru på TVn og se henne der skrur jeg nok fort av igjen. Hvis jeg står i Telenor Arena i Bærum 28. mai må noen være snille å ringe etter hjelp for da er jeg enten kidnappet eller sinnsyk :lol:

Jeg tror ikke at drømmer er så veldig knyttet til fremtiden. Noen er kanskje mer sanndrømte enn andre men de fleste drømmer er tankesøppel, en sortering av dagens hendelser, tanker og følelser. Jeg har vært sanndrømt noen få ganger og da har jeg egentlig følt på meg at drømmene betød noe mer. De drømmene føles annerledes og er ofte litt mer rett på sak enn de andre drømmene mine.
Jeg drømmer utrolig mye rart og husker ofte deler av drømmene mine, men har vært lite sanndrømt. Symbolikken i drømmene derimot er ganske grei å tolke ut i fra hva jeg tenker og gjør i det våkne livet. Drømmene er ofte mer farget av fortiden og nåtiden enn fremtiden, og det er vel egentlig ganske normalt.
Antall ord: 266
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av xyrea »

Svartepus skrev:I natt drømte jeg at Miley Cyrus hadde konsert i hjembygda mi. Det var skremmende nok i seg selv men her kommer det skumleste: hun var godt påkledd og twerket ikke! 8-[
Hahaha denne er ille nok til at jeg vil prøve å tolke den:

En fjern men ubehagelig mulighet slutter plutselig å være fjern, men så virker den ikke så ille likevel når den kommer nærmere... og da blir man selvsagt mistenksom, fordi det stemmer ikke med det man har bestemt seg for.
Antall ord: 89
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av armageddon »

Svartepus skrev:
armageddon skrev:
Svartepus skrev:I natt drømte jeg at Miley Cyrus hadde konsert i hjembygda mi. Det var skremmende nok i seg selv men her kommer det skumleste: hun var godt påkledd og twerket ikke! 8-[

Det kan bety at du enten får se henne på en sceneopptreden på TV (snarest), eller at du står i Telenor Arena i Bærum den 28. mai.
Neppe. Jeg ser ikke på TV lenger og skulle jeg finne på å skru på TVn og se henne der skrur jeg nok fort av igjen. Hvis jeg står i Telenor Arena i Bærum 28. mai må noen være snille å ringe etter hjelp for da er jeg enten kidnappet eller sinnsyk :lol:

Jeg tror ikke at drømmer er så veldig knyttet til fremtiden. Noen er kanskje mer sanndrømte enn andre men de fleste drømmer er tankesøppel, en sortering av dagens hendelser, tanker og følelser. Jeg har vært sanndrømt noen få ganger og da har jeg egentlig følt på meg at drømmene betød noe mer. De drømmene føles annerledes og er ofte litt mer rett på sak enn de andre drømmene mine.
Jeg drømmer utrolig mye rart og husker ofte deler av drømmene mine, men har vært lite sanndrømt. Symbolikken i drømmene derimot er ganske grei å tolke ut i fra hva jeg tenker og gjør i det våkne livet. Drømmene er ofte mer farget av fortiden og nåtiden enn fremtiden, og det er vel egentlig ganske normalt.

En underbevisst sortering da, ettersom ingen foretar en bevisst sortering av "tankesøppel".
Antall ord: 281

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Svartepus »

armageddon skrev: En underbevisst sortering da, ettersom ingen foretar en bevisst sortering av "tankesøppel".
Ja selvsagt blir det u(nder)bevisst siden man jo sover.

xyrea skrev: Hahaha denne er ille nok til at jeg vil prøve å tolke den:

En fjern men ubehagelig mulighet slutter plutselig å være fjern, men så virker den ikke så ille likevel når den kommer nærmere... og da blir man selvsagt mistenksom, fordi det stemmer ikke med det man har bestemt seg for.
Kanskje det? Men jeg kommer bare på én fjern ubehagelighet som har blitt mer nær, men den er fremdeles ganske ubehagelig. Litt mer akseptert men ikke særlig mer behagelig. Og jeg har ikke blitt så veldig mistenksom men bare slått meg til ro med at jeg må godta det. På en måte ;)
Antall ord: 138
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av armageddon »

Svartepus skrev:
armageddon skrev: En underbevisst sortering da, ettersom ingen foretar en bevisst sortering av "tankesøppel".
Ja selvsagt blir det u(nder)bevisst siden man jo sover.


Riktig. Spørsmålet da blir som følger; hvorfor husker man drømmene når man våkner fra dem? Da blir jo "tankesøppelet" bevisst. Skal vi sortere det en gang til? Det blir jo bare forvirrende, og jeg tror ikke at naturen virker slik. At vi husker drømmene har en hensikt; vi skal bruke dem. Og hva skal vi bruke dem til? Si det.




xyrea skrev: Hahaha denne er ille nok til at jeg vil prøve å tolke den.

En fjern men ubehagelig mulighet slutter plutselig å være fjern, men så virker den ikke så ille likevel når den kommer nærmere... og da blir man selvsagt mistenksom, fordi det stemmer ikke med det man har bestemt seg for.
Kanskje det? Men jeg kommer bare på én fjern ubehagelighet som har blitt mer nær, men den er fremdeles ganske ubehagelig. Litt mer akseptert men ikke særlig mer behagelig. Og jeg har ikke blitt så veldig mistenksom men bare slått meg til ro med at jeg må godta det. På en måte ;)
Antall ord: 208

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - - Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Svartepus »

armageddon skrev: Riktig. Spørsmålet da blir som følger; hvorfor husker man drømmene når man våkner fra dem? Da blir jo "tankesøppelet" bevisst. Skal vi sortere det en gang til? Det blir jo bare forvirrende, og jeg tror ikke at naturen virker slik. At vi husker drømmene har en hensikt; vi skal bruke dem. Og hva skal vi bruke dem til? Si det.
Drømmene er ubevisste fordi man sorterer gjennom diverse tanker og følelser i søvne, men den delen av hjernen som skaper drømmer er våken/bevisst mens man drømmer. Dette er lettere å skjønne dersom man leser om hjernebølger og hvordan de fungerer i sovende og våken tilstand. Man er tross alt ikke helt bevisstløs mens man sover. Når man våkner er hele hjernen våken og bevisst og bruddstykker av drømmer eller minner fra hele drømmer kommer frem i hukommelsen. Akkurat hva man skal bruke drømmene til kan vel diskuteres men jeg er overbevist om at man har bruk for dem for ikke bare å sortere sanseinntrykk men også for å rydde og kaste bort ting man ikke trenger å lagre i "harddisken". Ikke alt trenger å ligge lagret i hukommelsen og det ville jo også blitt fullstendig overload i hjernen om man skulle ha båret på alt man tar inn i løpet av et helt liv.

Dette samspillet mellom forskjellige typer hjernebølger og søvnfaser med og uten drømmer gjør også at man kan oppleve såkalt lucide drømmer, det vil si drømmer der man er bevisst på at man drømmer og styrer drømmene selv. Dette er gjerne mens man er på tur til å våkne og det å oppdage at man drømmer fører ofte til at man blir så bevisst at man våkner. I denne type drømmer kan man velge å gjøre ting man aldri ville ha turdt å gjøre i virkeligheten. Man kan også oppheve tyngdekraften og få til helt merkelige ting, så det å utforske en lucid drøm kan være veldig frigjørende.

Jeg tror man sorterer tankesøppelet etter kildesorteringsprinsippet; noe blir forkastet og blir verken husket i våken tilstand eller lagret i hukommelsen for ettertiden (man husker faktisk ikke alt man drømmer) og noe blir resirkulert gjennom hukommelsen i våken tilstand. Hva man skal bruke drømmene til er vel omtrent som å spørre hva man skal bruke fantasien sin til. Man velger i stor grad selv hvor mye man vil bruke og hvordan. Man står fritt til å drite i drømmene sine og mange forteller også at de nesten aldri drømmer, noe som ofte betyr at de bare ikke husker drømmene sine når de våkner fordi de ikke har interesse av å huske dem. Jo mer man er opptatt av drømmene sine jo mer husker man gjerne når man våkner. Hvorvidt man husker noe handler også om når man våkner, om det er under REM-søvn eller i perioder med dypere drømmeløs søvn.

Jeg er over gjennomsnittet interessert i og fascinert av drømmer men har nok kanskje et litt mer jordnært syn på drømmer og deres funksjon. Jeg tror på sanndrømmer og framtidsvisjoner i drømmer (har som sagt opplevd noen episoder selv) men er overbevist om at de aller fleste drømmer er fantasifulle utladninger som er basert på inntrykk fra det våkne livet. Man sorterer, gjenopplever, prøver ut og kjenner på følelser i sin egen kunstige (og trygge) virkelighet. Det er fascinerende men egentlig ikke så veldig mystisk.
Antall ord: 622
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av armageddon »

Svartepus skrev:
armageddon skrev: Riktig. Spørsmålet da blir som følger; hvorfor husker man drømmene når man våkner fra dem? Da blir jo "tankesøppelet" bevisst. Skal vi sortere det en gang til? Det blir jo bare forvirrende, og jeg tror ikke at naturen virker slik. At vi husker drømmene har en hensikt; vi skal bruke dem. Og hva skal vi bruke dem til? Si det.
Drømmene er ubevisste fordi man sorterer gjennom diverse tanker og følelser i søvne, men den delen av hjernen som skaper drømmer er våken/bevisst mens man drømmer. Dette er lettere å skjønne dersom man leser om hjernebølger og hvordan de fungerer i sovende og våken tilstand. Man er tross alt ikke helt bevisstløs mens man sover. Når man våkner er hele hjernen våken og bevisst og bruddstykker av drømmer eller minner fra hele drømmer kommer frem i hukommelsen. Akkurat hva man skal bruke drømmene til kan vel diskuteres men jeg er overbevist om at man har bruk for dem for ikke bare å sortere sanseinntrykk men også for å rydde og kaste bort ting man ikke trenger å lagre i "harddisken". Ikke alt trenger å ligge lagret i hukommelsen og det ville jo også blitt fullstendig overload i hjernen om man skulle ha båret på alt man tar inn i løpet av et helt liv.

Dette samspillet mellom forskjellige typer hjernebølger og søvnfaser med og uten drømmer gjør også at man kan oppleve såkalt lucide drømmer, det vil si drømmer der man er bevisst på at man drømmer og styrer drømmene selv. Dette er gjerne mens man er på tur til å våkne og det å oppdage at man drømmer fører ofte til at man blir så bevisst at man våkner. I denne type drømmer kan man velge å gjøre ting man aldri ville ha turdt å gjøre i virkeligheten. Man kan også oppheve tyngdekraften og få til helt merkelige ting, så det å utforske en lucid drøm kan være veldig frigjørende.

Jeg tror man sorterer tankesøppelet etter kildesorteringsprinsippet; noe blir forkastet og blir verken husket i våken tilstand eller lagret i hukommelsen for ettertiden (man husker faktisk ikke alt man drømmer) og noe blir resirkulert gjennom hukommelsen i våken tilstand. Hva man skal bruke drømmene til er vel omtrent som å spørre hva man skal bruke fantasien sin til. Man velger i stor grad selv hvor mye man vil bruke og hvordan. Man står fritt til å drite i drømmene sine og mange forteller også at de nesten aldri drømmer, noe som ofte betyr at de bare ikke husker drømmene sine når de våkner fordi de ikke har interesse av å huske dem. Jo mer man er opptatt av drømmene sine jo mer husker man gjerne når man våkner. Hvorvidt man husker noe handler også om når man våkner, om det er under REM-søvn eller i perioder med dypere drømmeløs søvn.

Jeg er over gjennomsnittet interessert i og fascinert av drømmer men har nok kanskje et litt mer jordnært syn på drømmer og deres funksjon. Jeg tror på sanndrømmer og framtidsvisjoner i drømmer (har som sagt opplevd noen episoder selv) men er overbevist om at de aller fleste drømmer er fantasifulle utladninger som er basert på inntrykk fra det våkne livet. Man sorterer, gjenopplever, prøver ut og kjenner på følelser i sin egen kunstige (og trygge) virkelighet. Det er fascinerende men egentlig ikke så veldig mystisk.


Jeg takker for et tydelig svar og er langt på vei enig med det meste av det du skriver, som også er den generelle oppfatning av drømmer og drømmers betydning.

Min interesse for drømmer festet seg allerede da jeg var barn og opplevde å drømme om det som skulle skje. Jeg skal ikke komme inn på hva som overbeviste meg om at drømmer om fremtiden virkelig eksisterer, men heller skrive litt om hvilke tanker jeg etter hvert har gjort meg i den forbindelse. Hovedspørsmålet her er hvorfor mennesket gjennom drømmen får informasjon om fremtidige hendelser. Jeg lurte lenge på det, men fant ingen svar, for hvis alt er forutsagt hva er da vitsen med å få informasjon om det. Jeg mener; hvis en ikke kan gjøre noe med det blir det jo meningsløst å få informasjon om det på forhånd. Jeg ble derfor tvunget til å stille meg spørsmålet om det fantes en "flytende" framtid; en framtid som var fastlagt men som kunne forandres. Jeg lurte på om drømmen kunne være et slags "fyrtårn fra framtiden" som fortalte hvor en burde seile i livet for å unngå å gå på grunn. Kunne drømmen være en sans på lik linje med de andre sansene, ja, kanskje også den ypperste av sansene ettersom den lot mennesket også "se" i blinde?
Denne nye tankeretningen fikk meg til å eksperimentere med drømmene ved at jeg begynte å skrive dem ned hyppigere enn tidligere. Da skjedde det at jeg begynte å huske drømmene tydeligere og i dag drømmer jeg hver natt om det som skal skje den påfølgende dag. Jeg husker best det som skal skje like etter at jeg står opp og så blekner minnene fra drømmen utover dagen og da er det nyttig å ha notatene fra drømmenedtegnelsen om morgenen. Jeg står opp og vet hva jeg kommer til å foreta meg den dagen. For eksempel vet jeg om jeg kommer til å gå ut eller om jeg kommer til å holde meg hjemme, for hvis jeg i drømmen har hoppet i fallskjerm, jaget forbrytere eller vært til stede på en krigsskueplass, da kan jeg med sikkerhet si at jeg kommer til å se nyheter og en film på kveldingen.
Men hva har det å gjøre med min oppfatning om at drømmene forteller om en framtid som er mulig å forandre på? Jo, jeg kunne nemlig gått ut den kvelden i stedet for å kjede meg hjemme med fjernsynet, og da ville drømmen ikke gått i oppfyllelse; den ville bare fortalt meg om hva som ville skje hvis jeg ikke hadde forandret på framtiden etter egen vilje. Da kommer tusenkronersspørsmålet; kan vi forandre framtidige onde hendelser ved å lytte til drømmen?
Antall ord: 1092

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Svartepus »

Jeg skjønner tankegangen din men det blir litt som spørsmålet om hva som kom først av høna og egget. Dersom vi prøver å oppsøke steder fra drømmene våre, er det da vi som faktisk ser fremtiden i drømmene og handler deretter, eller er det bare snakk om at man gjennom egen overbevisning velger å følge drømmene sine og dermed kan si etterpå at "joda jeg drømte at jeg var der og opplevde det og dagen etter gjorde jeg faktisk det jeg hadde drømt, ergo så jeg fremtiden i drømmene". Det er en hårfin grense der. Dersom man har tid og ork (og muligens mye penger) kan man jo velge å gjenta alt man drømmer i det våkne livet og dermed skape seg en fremtid basert utelukkende på drømmene sine. Men hva kom da først; en forutbestemt fremtid som man ser i drømmene, eller fantasifulle bilder i drømmene som man bruker til å skape sin egen fremtid med?
Det kan fort bli retrofitting der man kommer i ettertid og sier at joda, dette drømte jeg før det skjedde. Spesielt når man vet at man, selv med bruk av drømmedagbok og notater fra man er nyvåknet, ikke husker alle detaljer og nyanser og fort kan endre på ting i ettertid for å få det til å passe bedre.

Jeg skjønner hvordan du tenker men jeg tror det er veldig fort å feilaktig tro at drømmene betyr mer enn de gjør. Vi alle har vel ansvar for å skape vår egen fremtid så om vi skaper den ut i fra drømmene våre eller om vi skaper den ut i fra andre tanker og trosretninger går egentlig ut på det samme. Jeg tror ikke fremtiden er fastlagt men består av mange mulige veier å gå. Dermed vil man ikke kunne vite nøyaktig hva som kommer til å skje. Det vil til og med være vanskelig å vite hva som kan komme til å skje, da alt avhenger av både egne valg og alle andre i verden sitt valg. Dersom du drømmer noe er det tross alt ikke bare snakk om hva du velger å gjøre men også hva andre involverte velger å gjøre. Det kan potensielt finnes hundrevis forskjellige varianter av en hendelse i fremtiden, alt basert på hva hver enkelt av de involverte tar av valg frem mot hendelsen. Dermed vil det etter min mening være omtrent umulig å drømme nøyaktig hva som skal skje. Med mindre det er noe som kun involverer seg selv da, for da kan man jo bare gjenta drømmen i virkeligheten og dermed slå fast at man drømte om fremtiden.
Antall ord: 463
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av armageddon »

Jeg er så enig med deg, Svartepus, og det eneste jeg egentlig vil fram til er spørsmålet jeg stilte helt til sist i forrige innlegg; kan drømmen være et varsel om noe ondt som kan skje så sant vi ikke lytter til varselet, og kan vi avverge det onde ved å forhindre oppfyllelsen av drømmen? Hvis dette er drømmens hensikt da har vi jo en gave i fenomenet i og med at drømmen løser det ondes problem ved å lede oss unna faren.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links