Mye er nok fri fantasi, uvitenhet, blank løgn for oppmerksomhetens skyld osv. Men innimellom alle disse finnes det troverdige voksne mennesker med beina godt plantet på jorden som forteller om UFOer. Fra alle samfunnslag, og mange av disse tror ikke på "sånt" en gang og har lagt mye arbeid i å finne naturlige forklaringer.Isan skrev:Nei, nemlig. Derfor er det litt tvilsomt at en del da bruker disse beretningene som et argument for at vi har besøk av utenomjordinger. Selvfølgelig utelukker ikke slike fortellinger den muligheten, men de er ikke noe argument for den, heller.Bearchild skrev:Jeg har hørt en del intervjuer av piloter (og andrepiloter) som har sett UFOer. Det de i hovedtrekk sier er at de har sett noe de ikke kan forklare hva er. Aldri at de sier "vi møtte et farkost fra en annen planet som ble styrt av utenomjordinger".
Rent personlig syns jeg det er mye mer spennende å bruke disse episodene som en kilde til undring over alt vi ikke vet ennåNå siktet jeg til piloter og andre som jobber med flygende farkoster. For all del, det finnes sikkert flygere som er overbevist om at det finnes utenomjordinger og spontant ser nettopp det hvis de ser "noe rart".. men i all hovedsak tror jeg helst de vil forsøke å se etter tegn på at det er snakk om et annet fly/ kjent flygende farkost når de er på kollisjonskurs med noe der oppe?
Jeg er enig med deg her, og du understreker poenget mitt (som kanskje ble noe uklart)- gleden over å undres over det ukjente. Skulle det dukke opp utenomjordinger eller bevis for utenomjordisk intelligens hadde det selvsagt vært fantastisk, men i utgangspunktet er jeg mest fascinert over alt dette som vi ikke har snøring på hva er. Som ikke kan forklares.
Det er veldig avhengig av hva man på forhånd er opptatt av, kombinert med hva man kan. Psykologien vår er slik at vi er relativt raske til å se det vi leter etter. D.v.s. at det vi er opptatt av, får oss til å legge merke til det meste som kanskje kan være innen akkurat det feltet.Hjernen vår vil gjerne kjenne igjen hva vi ser og det første man normalt tenker når det kommer noe stort i bevegelse på himmelen er fly. Ikke grønne menn. Hvis det viser seg å ikke se ut som et fly slik vi kjenner dem hopper man heller ikke rett på at det er grønne menn. Man går mer eller mindre automatisk igjennom alt man kjenner til av luftfarkoster, værfenomener, himmelfenomener..
Nå vet sjølsagt ikke jeg hvor fortrolige mange av utenomjordisk-besøk-entusiastene er med hvordan de ulike fenomenene man kan observere på himmelen, ter seg. Men man kan få et inntrykk av at ikke helt få av dem har brukt mer tid på å lese UFO-historier på nett og i bøker og se diverse slags filmer enn å studere stjernehimmelen.
Man kan godt bestemme seg for at alle lyver, er ruspåvirket, ser syner, ikke har filla peiling på hva man må forvente å finne på himmelen.. men jeg er ihvertfall ikke helt der. Det er for mange sammenfallende historier fra alle verdenshjørner og ikke minst fra alle tider som gjør at jeg absolutt tror på at det eksisterer noe uforklart "oppi der".