"Hvem var det som dro fram Gud da? Jo, det var nemlig deg, og iom at du prøvde å latterliggjøre ateister, viste jeg deg hva du gjorde feil."BA skrev:.
-->Jeg prøver ikke latterligjøre ateister. Lim gjerne inn en setning der du mener at jeg latterligjør, også skal jeg forklare deg hva jeg egentlig har ment.
"Gjør ikke du? Vet du alltid alle muligheter for hvordan ting er før du avviser dem?"
-->Siden jeg sa dette, at enkelte ateister var slik, i det hele tatt, så betyr jo det selvsagt at jeg selv er mer åpen til muligheter.
At du ikke er den ateisten som passer til den mulighetsløse-beksrivelsen, er greit, det har jeg heller ikke sagt at du er. "NOEN" er slik. NOEN utelukker muligheter, på samme måte som kristne gjør og som feks UFO-skeptikere gjør. Noe av det dummeste jeg vet er at folk avviser liv på andre planeter - det er SLIKE muligheter jeg mener.
"Når du kaller deg åpen istedet for ateist, tyder det på at du ikke anser ateister for å være åpne."
-->Nei, men denne setninger identifiserer deg som en svart-hvitt-tenkende person akkurat her. Svart-svitt-tenkende som i at du må liksom ha en motsetning til ting. Du mener at siden jeg kaller meg ÅPEN istedte for ATEIST, så må det bety at jeg mener at alle ateister er uåpne. Dette er feil. -Det betyr bare at jeg har funnet ut at jeg kan ha mine verdier og meninger UTEN å bås-sette meg.
"Sitat:
De fleste som er mer eller mindre oppdratt kristen i Norge, tror ikke på "gud i himmelen" når de vokser opp. Vår logikk overkjører all bibel-snakket vi hørte når vi var små. Så det er forståelig at de fleste tar avstand fra "tradisjonell kristendom" og heller søker fritt på egen hånd. Men for all del ikke kall deg ateist! (Bare et råd fra et annet menneske, du trenger ikke si at "du bestemmer ikke hva jeg skal gjøre"..
Hva mener du med at mer eller mindre oppdragne norske kristne, i stor grad ikke tror på Gud?
De fleste søker faktisk ikke på egenhånd. De fleste blir stående i statskirka, fordi kristendommen er en søt religion, som iallefall ikke gjør noen skade.
Den som ikke tror på noen guddommer kan trygt kalle seg selv ateist, fordi det er hva vedkommende er. Så kan man i tillegg være agnostiker, dersom man tror at man aldri vil kunne få svar på om det finnes noen gud."
-->Vet ikke hva jeg skal si til dette. Synes det er litt rart at du ikke forstår hva jeg mener.. Men det er ikke SÅ rart, for her har vært mange andre merksnodige oppfattelser i dette innlegget ditt.
"Du sa "De som ikke tror på "Gud" (altså de som har bestemt seg for at gud ikke fins..." Her er det noe som ikke stemmer."
-->Beklager hvis jeg har sagt noe feil. Men å ikke tro på gud, og å fornekte at gud fins - er ikke en og samme ting. Trur jeg nevnte dette for litt siden.
"Du skal ikke tro alt du finner på internett."
-->Jeg vet det. Men du skal heller ikke tro at det du leser er mer riktig enn hva jeg leser. Du kan jo også bruke hodet ditt og se om det går an å forstå det jeg mener, selv om du ikke har hørt om det før. Begreper er dessuten lagd av mennesker og kan forandre seg. Er du en sånn person som "ikke tror på mennesker, bare på vitenskapen"?

Men bækk tu trækk - husk alt er relativt så drit i at SÅNN ER DET, prøv heller å se om jeg kanskje har et poeng.
Det fins vertfall to typer folk som kaller seg ateister: De som fornekter gud, og de som "bare ikke tror". De som fornekter gud kan kalles "religøse". Merk deg KAN KALLES. Hvis betyr at det går an å forstå en sak her, selv om ikke du vil kalle det det samme

Nettleksikon og nedskrevet vitenskap og fakta er i forandring ja. Skulle man slukt alt rått og ikke vært kritisk og fornuftig til det man leste så hadde de fleste kunnet kalles slaver av egen bok. Som feks enkelte er med Bibler.
Jeg lyver ikke, jeg forklarer ting. Og jeg tenker ikke at noen ser på eller at dette er personlig til deg. Jegbryr meg bare om saken. Og alle kan selvklart lese.
"Javel, jeg trodde det var svar på min oppfordring om definisjon på Gud."
....sier hva Gud er fra et observerende punkt. Jeg personlig har jo ikke det sånn at jeg "tror på GUD." Setningen eksisterer ikke i min verden. Men hvis du var kristen så ville jeg sagt at GUD er kanskje et misforstått begrep.
Istedet for å ha brukt ordet ateist i våre diskusjoner, så kunne vi vært spesifik. Det hadde vært enklere. Sagt hva vi mente og sånn på en spesifik måte. Når man skal la båser og symboler og begreper snakke for seg (når man prater om tanketing som dette) så er det nesten dømt til å gå galt. Skal jeg diskutere tro og mening og religion med en kristen, så går det galt om hanlar bibelen svare for seg hele tiden. bruker begreper og uttrykk som han ikke har tenkt ut selv men som står i bibelen.
Men så tilbake tilhovedinnlegget: Jeg tror mennesker er for lite kjent med seg selv enda, og at vi har kunnet handlet mye bedre om vi hadde mer kunnskap og psyke og sinn, mennesker og liv. Er du enig eller uenig?