Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserTroen

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 04 Jan 2005 13:56
20
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

skytte skrev:Ja Tone , jeg har ikke sagt du ikke får lov å undre og tro jeg :) Jeg sa bare hva JEG mente!Man trenger ikke ta alt så hardt til seg, og komme med meldinger tilbake og virke fornærmet...virker nesten sånn!!!Nyt sola litt :lol:
Nei jeg ble da ikke fornærmet, du må ikke være så nærtagen!!
På'n igjen, skriver du, om det plager deg at noen vil skrive så la være å svar.. Det er nemlig ikke din plikt å svare uansett. Bare sånn for å nevne det..Takk det samme, nyt solen du også *S*

Syns det er synd at diskusjonen skal ta så veldig av fordi noen erkjenner at de er kristne.. Hvorfor skal folk ta av på en negativ måte da? Hvorfor ikke bare respektere en annens tro<?
Antall ord: 139

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ToneG »

Jeg tror ikke det er så viktig hva man kaller det i det hele tatt!! Det viktigste er hva du føler inni deg.. Om du er muslim, kristen, jøde eller hva man nå er..
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Feel
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Mai 2005 17:41
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trønderlag

Innlegg av Feel »

ToneG PPVt skrev: Syns det er synd at diskusjonen skal ta så veldig av fordi noen erkjenner at de er kristne.. Hvorfor skal folk ta av på en negativ måte da? Hvorfor ikke bare respektere en annens tro<?
Tror det er noen som er redde. Det er ikke farlig å være kristen, heller ikke å ikke tro. En skal ha respekt for andres tro, og ikke prøve å prakke ens tro på andre. Det jeg ville med denne diskusjonen var å finne ut hva folk la i det å være kristen. Det er akkurat som om det er av moten å tro. Ihvertfall der jeg bor!!

Det er lov og dessuten meget sunnt å diskutere. Ikke la det gå over til krangel!!
Antall ord: 119
FEEL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Feel
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Feel »

ToneG PPVt skrev:Jeg tror ikke det er så viktig hva man kaller det i det hele tatt!! Det viktigste er hva du føler inni deg.. Om du er muslim, kristen, jøde eller hva man nå er..
Enig!! :D :D
Antall ord: 40
FEEL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ToneG
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ToneG »

Ja, kanskje de er redde eller syns det er flaut..
Jeg syns ikke det er flaut å stå for noe jeg tror på. selv om jeg ikke gidder å bruke energi på å diskutere det heller..
Jeg tror på bibelen, men ikke alt som står skrevet der.. Noen som skrev den bibelen var ikke ærlige i sine ord når skriften ble formidlet til dem..
Det er iallefall hva jeg tror... Jeg tror Bibelen ble kanalisert, eller iallefall deler av den. Å da ble kanskje ikke hvert ord sitert riktig, eller det ble kanskje forandret på i ettertid.. Men jeg kan jo ikke stå for det jeg skriver her, jeg bare har en sterk tro på at det har skjedd..
Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

light skrev:Vist du bekjenner med din munn at jesus er herre i ditt liv, og at han tok all synd på seg, og ved denne frelsen og troa på dette frelser deg fra helvetes ild, så kan du kalle deg kristen.

Har fått forståelse av at det er viktig å bekjenne det med din munn, ellers blir du ikkje frelst, er vist ikkje godt nok berre å tru på jesus.

Eg også tror på jesus og "Gud" men eg kaller meg langt ifra kristen.
Så dette gjelder også for kristendommen....er det ikke slik det fungerer i islam også?
Antall ord: 100
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
20
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: I fjordstrøka innafor
Har takket: 1453 ganger
Blitt takket: 1747 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

For endel år siden kalte jeg meg for "Kristen", og på det tidspunktet var alt i bibelen "sannhet" i mine øyne.
Etterhvert så opdaget jeg ( desverre (?)) at det var utrolig mye hykleri og "falske profeter" som holdt på innenfor dette.
Mennekser hadde " 2 tunger / to ansikt " , ett som de viste utad, rent, pent, og ingenting å utsette på, - og vold i hjemmet, undertrykking, drikking og banning (!), med mer.
Etterhvert så jeg at dette var ikke bare ett sted, men mange steder, også der man ville tro at slikt ikke fantes. ( og der var det gjerne værst ).

Desverre er det slik at disse dobbeltmoralens "voktere" også er de som er "størst i kjeftamentet", og står fram og preker så voldsomt om at DU - JA DU skal bli frelst og greier.

Det MÅ og påpekes i denne sammenheng at det motsatte også finnes ; de som JEG vil kalle Kristne !
Men de er vanligvis ikke stor i kjeften... de er vanligvis ikke høyrøstet.
Det er den gruppen du knapt legger merke til der de sitter stille på nest siste rad, og knapt nok åpner munne for å synge med på salmene.
Disse sistnevnte er de som faktisk bryr seg om sin neste, uten å vente det store tilbake.

De føstnevnte, derimot ; "gi meg penger... det er hva jeg trenger... " for å sitere spøk mot Åge Samuelsen. Egentlig tror jeg han var mer krsiten enn mange andre, han var seg selv, og ikke redd for å vise at han var ett menneske !

Personlig er jeg kommet "forbi bibelen", da jeg ser at ting jeg opplever blir bannlyst der.
Det er jo for å binde folk til bibelen ;
Enten holder du deg her, og oppfører deg (/ janteloven), ellers er det rett til det varme stedet med navn He.... ! Bilde

At det er noe jeg vil kalle GUD ; eller hvilket navn vi skal bruke ; Ja ! Det gjør det !
Den Hellige Ånd ? Ja, det og.
Var jesus guds sønn ? tja, ifølge bibelen ( stedets tro der opprinnelsen til bibelen fant sted ) var alle laget i guds bilde .
Med andre ord ; Vi er alle resultat av Guds gjerninger. Han skapte alt....
( Hun kansje ? )

Jeg tror derimot at de fleste religioner har den samme røde tråden innvevet i seg ; om gud heter Lyset, Gud, Allah, Jahve, og alle andre navn man måtte finne på...
Og den tråden er et liv etter at man dør ( forskjellige forklaringer, men dog ),
Beskrivelsen av livet etter dette varierer, men det tror jeg er preget av menneskenes egne ønsker og fantasier.

At bibelen forkaster synske, spåmenn / kvinner, og så videre, hva da med PROFETENE ??? Er ikke de også spåmenn ? Men da er de "godkjent"
fordi de skal være med og kaller seg kristne...

At det er noe mer ? JA.
Hvilken religion er riktig ? Spør den som tror på disse religionene....Hver og en sier MIN er rett...!

Ok, Hva i all verden skal vi da tro på ?
Personlig tror jeg det ikke spiller så stor rolle.
Det som skjer når vi kommer til dagen vi skal over på andre siden, vil vi alle bli overrasket, - det var ikke slik jeg trodde....

Alle religioner kommer etter mitt syn av at vi har fått små glimt av andre siden.
Og dermed utbasunerer vi dette , og med mange forfattere ( bibelen), så blir dette et sammensurium som ikke ligner noe.
Dette ble de oppmerskom på noen hundre år (?) etter Kritus, og fjernet diverse selvmotsigelser i bibelen, slik at det hele skulle virke mer riktig.
Deretter la de inn "den som legger til eller fjerner.... fra denne bok..."
for å sikre seg at samme problem ikke skulle skje igjen.

Bibelen beskriver UFO, Engler, Profeter, Ånder ( da spesielt urene sådanne ;-) ) osv.
Vi har litt beskrivelser av hva folk dengang trodde og følte.
Men er det det riktige svaret ?

Se på alle andre religiøse retninger, de aller aller fleste har med dette med livet etter døden.
De har forskjellige forklaringer, fordi man måtte konstruere en plausibel forklaring da dette i utgangspunktet skal være skjult for oss, sålenge vi er her.

Dermed har vi allsalgs menigheter, og trosretninger, osv.

Personlig tror jeg at det er en gud. ( men skal Lyset hete GUD, eller skal Gud hete LYSET ?)

Jeg tror på at det er det vi kaller paranormale evner blandt oss, og noen mennesker har glimt av dette, andre mer utpreget.
Jeg tror på ett liv etter døden, etter mellomlivet etter livet ertter døden....
Reinkarnasjon.
For å lære.
Jeg tror på en HIMMEL, men ikke et HELVETE; det er isåfall her på jord.

Tror jeg slutter her, mens tastaturet fremdeles virker ;-)

Asbjørn. PPV info Se og Parapsykologiens Venner sitt forum.

http://www.aa-mot.no . . . SKYPE:SKYPE

BildeSjekk her

phpMyChat på PPV server - Nederst på siden
Antall ord: 808

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gjest

Innlegg av Gjest »

Heia skrev:
light skrev:Vist du bekjenner med din munn at jesus er herre i ditt liv, og at han tok all synd på seg, og ved denne frelsen og troa på dette frelser deg fra helvetes ild, så kan du kalle deg kristen.

Har fått forståelse av at det er viktig å bekjenne det med din munn, ellers blir du ikkje frelst, er vist ikkje godt nok berre å tru på jesus.

Eg også tror på jesus og "Gud" men eg kaller meg langt ifra kristen.
Så dette gjelder også for kristendommen....er det ikke slik det fungerer i islam også?
Har ikkje kjennskap til islam. Men det kan godt hende det er det samme.
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 22 Apr 2005 13:56
20
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Jeg er troende, men jeg kaller meg ikke kristen. Jeg tror på Gud, Jesus og resten av gjengen, men jeg tror også at det ikke bare er de kristne som har rett, for min del spiller det egentlig ikke så stor rolle hva man kaller guden sin, du kan kalle Gud for Allah, Jahve eller hva som helst. Det eneste jeg forventer er at du er ett skapelig menneske!

Bibelen er en grei nok bok den, men desverre er den blitt ødelagt av dårlige oversettelser, det tok mange år før den ble skrevet nå, nesten som våre eventyr. De ble overlevert muntlig i mange, mange år, før en glup sjel endelig kom på å skrive disse historiene ned. Desverre er det originale bibel-manuskriptet mistet + at mange bøker ikke er tatt med i den.

Så hva er rett og hva er galt, det er nesten opp til en sjøl å avgjøre. Vi andre har egentlig ikke noe med å legge nesen vår opp i hva andre måtte velge å kalle seg. Vi har heller ingenting med å gjøre narr av andres tro eller fortelle dem hva de skal tro eller ikke tro!
Antall ord: 197
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Feel
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Feel »

Asbj. Aamot. PPVt skrev:
Personlig tror jeg at det er en gud. ( men skal Lyset hete GUD, eller skal Gud hete LYSET ?)

Jeg tror på at det er det vi kaller paranormale evner blandt oss, og noen mennesker har glimt av dette, andre mer utpreget.
Reinkarnasjon.
For å lære.

Asbjørn.
Det er akkurat det du skriver om som gjør det så vanskelig å kalle seg kristen. Men personlig så tror jeg at vi må se bort ifra alt det som er misstolket i bibelen eller av prester opp igjennom tidene. De brente heksene!!
Nei kristendommen er noe helt annet. Det er ikke prestene. De prøver så godt de kan, men det er heller budskapet om Gud, eller lyset.

Det er som jeg har sagt ikke enkelt å kalle seg kristen om en skal ta "alt" de kristne sier for å være sannhet. Nei en må selv definere hva en skal tro.

Så om en tror på Gud, den hellige ånd og Jesus, er en da kristen? Eller må en ta med resten av bagasjen også?

Min farfar var meget kristen. Jeg har "møtt" han etter han døde. Han kom til meg, for å vise at det er et liv etter døden.

Så jeg tror at det er en himmel. Men er enig med Asbjørn i at om helvete finns, så må det være her på jorden. Om du gjør noe galt i dette livet, som å gi opp og tar ditt eget liv, så må du svi for det i ditt neste liv. Ikke det at ditt neste liv blir verre, men du kommer ikke videre i læringsprosessen!!

Som dere ser, så er det ikke enkelt å være meg. Jeg påstår at jeg er en kristen, men har mange "ikke kristne" meninger. :?
Antall ord: 339
FEEL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
20
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Feel skrev:
Asbj. Aamot. PPVt skrev:

Reinkarnasjon.
For å lære.

Asbjørn.
Det er akkurat det du skriver om som gjør det så vanskelig å kalle seg kristen. Men personlig så tror jeg at vi må se bort ifra alt det som er misstolket i bibelen eller av prester opp igjennom tidene. De brente heksene!!
Nei kristendommen er noe helt annet. Det er ikke prestene. De prøver så godt de kan, men det er heller budskapet om Gud, eller lyset.

Det er som jeg har sagt ikke enkelt å kalle seg kristen om en skal ta "alt" de kristne sier for å være sannhet. Nei en må selv definere hva en skal tro.

Så om en tror på Gud, den hellige ånd og Jesus, er en da kristen? Eller må en ta med resten av bagasjen også?

Min farfar var meget kristen. Jeg har "møtt" han etter han døde. Han kom til meg, for å vise at det er et liv etter døden.

Så jeg tror at det er en himmel. Men er enig med Asbjørn i at om helvete finns, så må det være her på jorden. Om du gjør noe galt i dette livet, som å gi opp og tar ditt eget liv, så må du svi for det i ditt neste liv. Ikke det at ditt neste liv blir verre, men du kommer ikke videre i læringsprosessen!!

Som dere ser, så er det ikke enkelt å være meg. Jeg påstår at jeg er en kristen, men har mange "ikke kristne" meninger. :?
Vet du hva, Feel ; Jeg vil karaktisere deg som troende.
Jeg vil ikke bruke betegnelsen kristen, da du har med deg et "tillegg" i din tro som kristen DOMMEN ikke aksepterer.....
Merk DOMMEN med utehevede bokstaver ; Hvis du ikke er snill, DØMMER JEG DEG til HE....TE
Det er desverre det vi ser for mye av di de foskjellige religionene, dom og fordømmelse.

Som sagt ; Jeg føler jeg er kommet forbi kristenDOMMEN, ( selv om jeg nok desverre ikke alltid er så liberal jeg selv skulle ønske )....

Jeg er ikke bedre enn deg, han er ikke bedre enn oss, vi er ikke bedre enn henne , osv. Vi er alle like innenfor LYSET som jeg foretrekker å kalle vår GUD.
Vi har ALLE feil og mangler. "Vi e laga sånn..."

Det vi har felles, er troen på at det er noe mer, vi har troen på at det finnes elementer som "normalt vett" ikke kan forklare.

Uansett hvordan vi snur og vender oss, er ryggen bak.
Uansett hva vi kaller vår tro, så tror vi ( etter min mening) på den samme Guden. På de samme Englene, på Hjelpere og det bibelen kaller mirakler, det healere kaller helbredelse, hvor man er en kanal for energien som helbreder.
Merk at den som healer en anne, dersom man fungerer som kanal, blir man gjerne og forbedret selv. Når det regner på presten, drypper det på klokkeren - Når pasienten mottar healing, får healeren selv tilført litt kraft.
Dersom man utfører healing uten å fungere som kanal, blir man utslitt. Man tærer på seg selv.
Det betyr at vi egentlig har litt av energien i oss, alle som en.
Det er det som gjør at vi lever.
Denne energien kommer fra Lyset, / Gud - whatever...;-)
Og hver av oss har fått en passelig dose, uansett hvilken tro vi har. Også agnostikerene har det.

Det spiller ingen rolle om hva vi tror eller ikke, hvis vi skal se grovt på det.
Livet her er delvis planlagt ( skjebnepunkter), ellers så lever vi etter vår frie viljes valg av retning...

Når dagen kommer, og vi forlater jorden, så vil alt bli avslørt....
Og da tror jeg at mange får en AHA opplevelse...
( og ingen går til H.... ;-)

BildeSjekk her

Antall ord: 750

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ToneG
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ToneG »

Asbj. Aamot. PPVt skrev:Vet du hva, Feel ; Jeg vil karaktisere deg som troende.
Jeg vil ikke bruke betegnelsen kristen, da du har med deg et "tillegg" i din tro som kristen DOMMEN ikke aksepterer.....
Merk DOMMEN med utehevede bokstaver ; Hvis du ikke er snill, DØMMER JEG DEG til HE....TE
Det er desverre det vi ser for mye av di de foskjellige religionene, dom og fordømmelse.

Som sagt ; Jeg føler jeg er kommet forbi kristenDOMMEN, ( selv om jeg nok desverre ikke alltid er så liberal jeg selv skulle ønske )....

Jeg er ikke bedre enn deg, han er ikke bedre enn oss, vi er ikke bedre enn henne , osv. Vi er alle like innenfor LYSET som jeg foretrekker å kalle vår GUD.
Vi har ALLE feil og mangler. "Vi e laga sånn..."

Det vi har felles, er troen på at det er noe mer, vi har troen på at det finnes elementer som "normalt vett" ikke kan forklare.

Uansett hvordan vi snur og vender oss, er ryggen bak.
Uansett hva vi kaller vår tro, så tror vi ( etter min mening) på den samme Guden. På de samme Englene, på Hjelpere og det bibelen kaller mirakler, det healere kaller helbredelse, hvor man er en kanal for energien som helbreder.
Merk at den som healer en anne, dersom man fungerer som kanal, blir man gjerne og forbedret selv. Når det regner på presten, drypper det på klokkeren - Når pasienten mottar healing, får healeren selv tilført litt kraft.
Dersom man utfører healing uten å fungere som kanal, blir man utslitt. Man tærer på seg selv.
Det betyr at vi egentlig har litt av energien i oss, alle som en.
Det er det som gjør at vi lever.
Denne energien kommer fra Lyset, / Gud - whatever...
Og hver av oss har fått en passelig dose, uansett hvilken tro vi har. Også agnostikerene har det.

Det spiller ingen rolle om hva vi tror eller ikke, hvis vi skal se grovt på det.
Livet her er delvis planlagt ( skjebnepunkter), ellers så lever vi etter vår frie viljes valg av retning...

Når dagen kommer, og vi forlater jorden, så vil alt bli avslørt....
Og da tror jeg at mange får en AHA opplevelse...
( og ingen går til H....
Jeg er enig i mye av det du skriver Asbjørn! Mye kloke meninger du har..
Men en ting er jeg uenig i å det er hva du skriver om kristenDOMMEN. Slik jeg forstår det her har du vært borti de som dyrker kristendommen på en ekstrem måte, å det er sikkert en vond opplevelse. Men det betyr ikke at de har rett til å "sverte" det å være Kristen. Kristendommen er egentlig en fin ting, det er vi mennesker som gjør den til noe stygt!!! Navnet stammer fra Jesus Kristus anntar jeg.
Jeg selv liker å kalle meg troende, men alikevel så er jeg kristen. Jeg har ikke noe problem med å være åpen om det. Selv om jeg ikke er den type kristen som skal ha med meg alle å enhver i min tro, det får de finne ut av selv mener nå jeg... Jeg føler det er riktig å betegne meg selv som kristen, siden Gud er med oss i den troen også slik han er i muslimsk, Jødisk osv osv.. Det nytter ikke å preke om Gud å reise hjem til familien og leke tyrann. Man er ikke noe godt menneske da.. Vi mennesker har ikke rett til å dømme, det er det Gud som må gjøre, så om noen holder en preken å dømmer et annet eller flere medmennesker er det galt.
Jeg tror ikke vi kan gå forbi kristendommen, eller hva man nå tror på. Da går man heller vekk fra det.. Det er min mening, å ikke nødvendigvis riktig.. Om man klarer å skilne mellom rett og galt i kristendommen, har man kanskje skjønt mye.. Det finnes mange falske profeter desverre, men jeg føler det er viktig og kjenne på magefølesen sin å kjenne på hva som er rett og galt.. Det blir feil i mine øyne å ta avstand fra noe selv om noen mennesker gjør stygge handlinger.. Jeg tror det er meningen å stå imot slike ting. Stå støtt i troen selv om noen ødelegger.. Jeg er ikke den type kristen som går i kirken på søndagene, men jeg har ikke noe imot det heller. Jeg syns egentlig det er ganske så kjedelig. Men jeg tror ikke det svekker min tro av den grunn. Fordi jeg tror på Gud og prøver å være et godt menneske i hverdagen, ikke bare på søndager. Det er det viktigste.. Jeg får vondt i magen når jeg hører noen såkalte kristne dømmer sine medmennesker, tigger penger på tv ( har du sett den tv kanalen ?) De holder til i Drammen, tør ikke skrive navnet tilfelle jeg husker feil navn. Der de går inn på samvittigheten til "svake mennesker" og tigger penger slik at de menneskene får møte Gud..
Ja, det er mye slik virksomhet blandt "kristne" Det er så synd...
Jeg har ikke ord for det!!
Skjønner du hva jeg mener? Jeg er ikke så flink til å sette ord på tankene mine bestandig :) Det jeg mener er at jeg ikke tar avstand fra kristendommen av den grunn, jeg tar bare avstand fra de menneskene som begår slike grusomheter.. For det er ikke Gud som er drivkraften der, men griskheten i disse menneskene...

Jeg heller tror ikke på Helvete :)
Antall ord: 936

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
shocola.
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Apr 2005 13:23
20
Lokalisering: Nærøy

Innlegg av shocola. »

hvis en ikke tror på ``jesus`` og det,men gud,altså lyset,er man ikke kristen da?
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Feel
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Feel »

ToneG PPVt skrev:
Jeg selv liker å kalle meg troende, men alikevel så er jeg kristen. Jeg har ikke noe problem med å være åpen om det. Selv om jeg ikke er den type kristen som skal ha med meg alle å enhver i min tro, det får de finne ut av selv mener nå jeg... Jeg føler det er riktig å betegne meg selv som kristen, siden Gud er med oss i den troen også slik han er i muslimsk, Jødisk osv osv..
Kanskje du ToneG kan si din mening om opplevelsen min i kirken?
Feel skrev:
Vi døpte barnet vårt i helga. Det var rart å være inne i ei 200 år gammel kirke. Så mange ånder! Jeg kunne føle dem. Etter dåpshandlingen forandret stemningen seg. Det var som om de ønsket mitt lille barn velkommen. Det var en fantastisk opplevelse.
Siden du er en troende, er det kanskje ikke så "skummelt" å si hva du tror skjedde?

Klem Feel
Antall ord: 165
FEEL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
20
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

ToneG PPVt skrev:Men en ting er jeg uenig i å det er hva du skriver om kristenDOMMEN. Slik jeg forstår det her har du vært borti de som dyrker kristendommen på en ekstrem måte, å det er sikkert en vond opplevelse. Men det betyr ikke at de har rett til å "sverte" det å være Kristen. Kristendommen er egentlig en fin ting, det er vi mennesker som gjør den til noe stygt!!! Navnet stammer fra Jesus Kristus anntar jeg.

Som jeg skrev tidligere i denne tråden :
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewtopic.php?p=61765#61765 skrev:Desverre er det slik at disse dobbeltmoralens "voktere" også er de som er "størst i kjeftamentet", og står fram og preker så voldsomt om at DU - JA DU skal bli frelst og greier.

Det MÅ og påpekes i denne sammenheng at det motsatte også finnes ; de som JEG vil kalle Kristne !
Men de er vanligvis ikke stor i kjeften... de er vanligvis ikke høyrøstet.
Det er den gruppen du knapt legger merke til der de sitter stille på nest siste rad, og knapt nok åpner munne for å synge med på salmene.
Disse sistnevnte er de som faktisk bryr seg om sin neste, uten å vente det store tilbake.

De føstnevnte, derimot ; "gi meg penger... det er hva jeg trenger... " for å sitere spøk mot Åge Samuelsen. Egentlig tror jeg han var mer krsiten enn mange andre, han var seg selv, og ikke redd for å vise at han var ett menneske !
Misforstå meg riktig ;-)

Det er IKKE religionen "Kristendommen" som sådan jeg "er ute etter å ta",
Derimot de som skor seg på dette, i gamledager ble de kalt for "helvetespredikanter", i våre dager passer ikke det navnet direkte, men hensikten i bakgrunnen er den samme ; å styre mennesker.
Det er DISSE menneskene som driver på DEN måten jeg ikke lenger kan tålerere.
Desverre vil dermed enkelte uttalelser fra meg gjerne bli farget av dette, tenker desverre ikke alltid like langt ...

For de som nevnt i i tidligere innlegg ; den gamle damen med vesken, osv,
De som VIRKELIG er Kristne, DE HAR JEG DEN STØRSTE RESPEKT FOR !

Med andre ord ;

Det er IKKE religionen som sådan, men alle de som utnytter den.
De som lever livet med dobbelt og trippelt moral, osv.
Ok ?

BildeSjekk her

Asbjørn
Antall ord: 420

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links