Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHvordan øker lysets hastighet?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Hecate skrev:En kan vel kanskje si det sånn. Det er jo alltid et ønske om å forstå naturen som ligger til grunn for det vi gjør.

Eksperimentene understøtter en del, men de gir ofte sjokkerende resultater. Einstein har nok snudd seg i graven opptil flere ganger allerede, stakkar.
Jeg vil understreke at de statistiske fordelingsfunksjonene og teoriene er veldig gode. Det er når vi diskuterer se store linjene her at vi ser at det blir ufullstendig. Fordi vi ikke har mulighet til å fastslå noe sikkert, kan vi heller ikke vite hvor mye vi evt. påvirker systemet og de naturlige egenskapene under eksperimenter. Vi påtvinger dermed systemet noe unaturlig.
Så det blir som du sier, at en jobber seg gjennom påstander jevnt og trutt. Forkaster det som ikke passer inn
, prøver å formulere noe som passer, tester dette o.s.v.
Men det som er viktig her, er at det vi vet så langt, kan vi bruke.
Kverulerer en smule nå, men. Forkaster det som ikke passer inn i et system som vi til og med selv innser at vi påvirker på en måte at det ikke Oppfører" seg naturlig?? Er ikke det litt spekulativt?
Antall ord: 204

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Tom_34 skrev:
Hecate skrev:En kan vel kanskje si det sånn. Det er jo alltid et ønske om å forstå naturen som ligger til grunn for det vi gjør.

Eksperimentene understøtter en del, men de gir ofte sjokkerende resultater. Einstein har nok snudd seg i graven opptil flere ganger allerede, stakkar.
Jeg vil understreke at de statistiske fordelingsfunksjonene og teoriene er veldig gode. Det er når vi diskuterer se store linjene her at vi ser at det blir ufullstendig. Fordi vi ikke har mulighet til å fastslå noe sikkert, kan vi heller ikke vite hvor mye vi evt. påvirker systemet og de naturlige egenskapene under eksperimenter. Vi påtvinger dermed systemet noe unaturlig.
Så det blir som du sier, at en jobber seg gjennom påstander jevnt og trutt. Forkaster det som ikke passer inn
, prøver å formulere noe som passer, tester dette o.s.v.
Men det som er viktig her, er at det vi vet så langt, kan vi bruke.
Kverulerer en smule nå, men. Forkaster det som ikke passer inn i et system som vi til og med selv innser at vi påvirker på en måte at det ikke Oppfører" seg naturlig?? Er ikke det litt spekulativt?
Ja, sett at du hadde trodd at du ville få samme resultat hver gang du målte noe, men så fikk du forskjellige resultater: Er det din forventning som er gal, eller er det systemet det er noe galt med?
Antall ord: 247
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

M-mm...bare det at en gitt masse etter sigende kan være på to fysiske steder samtidig (noe jeg tolker utifra spalteekspeimentet, korriger meg gjerne) må vel være en liten nøtt sett i forhold til klassisk deterministisk fysikk??
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Uti fra bitteliten målestokk er den fysisk på hver sin side av en spalte og interfererer med seg selv, ja.
Det er ganske sprøtt dersom en er lært opp til å tenke på klassisk oppførsel. Derfor burde en kanskje lære kvantefysikk først?
Antall ord: 47
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Hecate skrev:Uti fra bitteliten målestokk er den fysisk på hver sin side av en spalte og interfererer med seg selv, ja.
Det er ganske sprøtt dersom en er lært opp til å tenke på klassisk oppførsel. Derfor burde en kanskje lære kvantefysikk først?
Vel...det er vel forsåvidt både mulig og sannsynlig at dette også kan skje i større målestokk/skala, da uten at vi har noen mulighet for å registrere det? Nå er jeg klar over at hvis man utvider spalten så vil man ikke få samme resultat med gitte partikler. Men tenke seg større "spalter" i forhold til større masser?? Vil ikke dette egentlig si at vår måte å se tid/rom på i klassisk forstand nødvendigvis er feil??
Antall ord: 134

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Vi kan ikke si at den er feil, for det er jo slik vi opplever det og vi er mer eller mindre ferdige med den klassiske fysikken. Så en må skille mellom mikro-og-makrotilstander og mulitiplisitetene her.
Antall ord: 38
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Hecate skrev:Vi kan ikke si at den er feil, for det er jo slik vi opplever det og vi er mer eller mindre ferdige med den klassiske fysikken. Så en må skille mellom mikro-og-makrotilstander og mulitiplisitetene her.
Men kan man egentlig skille mellom det vi oppfatter og det som faktisk er bakgrunnen for å skape det vi oppfatter...hvis du forstår hva jeg mener. Vi ser jo nå samme dualitet på det vi definerer som fysisk masse og det vi derfinerer som energi. Er det ikke mer naturlig å dra paraleller enn å dra grenser??
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Tom_34 skrev:
Hecate skrev:Vi kan ikke si at den er feil, for det er jo slik vi opplever det og vi er mer eller mindre ferdige med den klassiske fysikken. Så en må skille mellom mikro-og-makrotilstander og mulitiplisitetene her.
Men kan man egentlig skille mellom det vi oppfatter og det som faktisk er bakgrunnen for å skape det vi oppfatter...hvis du forstår hva jeg mener. Vi ser jo nå samme dualitet på det vi definerer som fysisk masse og det vi derfinerer som energi. Er det ikke mer naturlig å dra paraleller enn å dra grenser??
Naturvitenskapen er jo basert på det vi kan erfare og observere. Som jeg sier, det er mulitiplisitetene vi kommer inn på her. Den makrotilstanden vi serer den tilstanden som har høyest multiplisitet, d.v.s. flest tilgjenglige mikotilstander. Her er alt mulig, men mest sannsynlig går det i den retningen at entropien skal øke.
Vi kan godt si at du og jeg har bølgeegenskaper, men bølgelengden vår er så ufattelig liten at vi ikke kan detektere den. Det er ikke dratt noen annen grense enn størrelsesforholdet her og tilgangen på mikrotilstander. Det er jo litt vanskelig å forholde seg til kvantefysikk på stor skala når vi ikke klarer å få en sten til å passere gjennom en dobbeltspalte og interferere med seg selv. Vi må ha et verktøy som fungerer for å beskrive egenskapene til steinen som sammensetning, masse og form. Derfor fastholder vi den klassiske fysikken på stor skala og har kvantefysikken på liten skala. Men det er inneforstått at det er en dualisme for både masse og energi uansett størrelse.
Antall ord: 278
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Da påstår jeg fremdeles at tid/rom ikke KAN eksistere på den måten klassisk fysikk forfekter. Vil det si at vi bedriver vranglære av miliarder av barn bare fordi vi ikke har noen bedre forklaringsmodell på virkeligheten???!!!
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Som med alt annet vi ikke forstår, ja. :lol:

Men vi kan jo ikke motbevise det, for modellene og teoriene funker. Einstein var helt genial han, men det er ikke dermed sagt at han har rett utifra en annen referanseramme.
Antall ord: 40
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Men nå MÅ jeg begynne og lese og regne litt...snakkes :)
Antall ord: 11
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Tom:

Jeg begynte å skrive noe ned her for å prøve å forklare så godt jeg kunne, men hadde ikke tid til å gjøre det ferdig. Når jeg da kom tilbake hadde du og Hecate forlenf\gst passert meg, så nå må jeg prøve å forstå hva dere har skrevet. :mozilla_tongue:
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

BA skrev:Tom:

Jeg begynte å skrive noe ned her for å prøve å forklare så godt jeg kunne, men hadde ikke tid til å gjøre det ferdig. Når jeg da kom tilbake hadde du og Hecate forlenf\gst passert meg, så nå må jeg prøve å forstå hva dere har skrevet. :mozilla_tongue:
Ok... :mozilla_laughing:
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

BA skrev:Tom:

Jeg begynte å skrive noe ned her for å prøve å forklare så godt jeg kunne, men hadde ikke tid til å gjøre det ferdig. Når jeg da kom tilbake hadde du og Hecate forlenf\gst passert meg, så nå må jeg prøve å forstå hva dere har skrevet. :mozilla_tongue:
BA!!! Hjelpe meg litt du også da... :-)
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Tom_34 skrev:
BA skrev:Tom:

Jeg begynte å skrive noe ned her for å prøve å forklare så godt jeg kunne, men hadde ikke tid til å gjøre det ferdig. Når jeg da kom tilbake hadde du og Hecate forlenf\gst passert meg, så nå må jeg prøve å forstå hva dere har skrevet. :mozilla_tongue:
BA!!! Hjelpe meg litt du også da... :-)
Hva er det du trenger hjelp til, da?
Eller vil du helst at jeg ikke kommer med flere ulogiske teorier?
En del av forklaringene og begrunnelsene ligger dessuten nedfelt i matematikken her. Den har vi jo ikke tatt for oss, men det blir kanskje litt for sært...?
Antall ord: 109
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links